העולם שייך לצעירים(?) מל"א י"ב | עופר בורין

מאת: עופר בורין התמונה © Can Stock Photo / jgroup ת.פרסום: 04/09/19
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

ייתכן והעולם שייך לצעירים,
אבל העצות הטובות באות מהזקנים!
=====
רחבעם בן שלמה מולך לאחר מות שלמה.
ירבעם בן נבט חוזר ממצרים ומגיע עם העם לרחבעם.
בשם העם דורש ירבעם מרחבעם להקטין את עומס המס שהיה נהוג בימי שלמה ובכך להקל על העם. בתמורה העם ימשיך לקבל את מרותו:

ג וַֽיִּשְׁלְחוּ֙ וַיִּקְרְאוּ־ל֔וֹ ֯וַיָּבֹאוּ יָרָבְעָ֖ם וְכָל־קְהַ֣ל יִשְׂרָאֵ֑ל וַֽיְדַבְּר֔וּ אֶל־רְחַבְעָ֖ם לֵאמֹֽר ׃ ד אָבִ֖יךָ הִקְשָׁ֣ה אֶת־עֻלֵּ֑נוּ וְאַתָּ֡ה עַתָּ֣ה הָקֵל֩ מֵעֲבֹדַ֨ת אָבִ֜יךָ הַקָּשָׁ֗ה וּמֵעֻלּ֧וֹ הַכָּבֵ֛ד אֲשֶׁר־נָתַ֥ן עָלֵ֖ינוּ וְנַעַבְדֶֽךָּ ׃

רחבעם מבקש מירבעם לתת לו שלושה ימים לחשיבה.
בתחילה שואל רחבעם בעצת זקני העם והם מציעים לו לקבל את דרישת ירבעם ובכך להבטיח את המשך שלטונו על כל העם.
לאחר מכן שואל רחבעם בעצת הצעירים, שגדלו אתו בארמון המלך שלמה.
עצת הצעירים הפוכה מעצת הזקנים:

י וַיְדַבְּר֣וּ אֵלָ֗יו הַיְלָדִים֙ אֲשֶׁ֨ר גָּדְל֣וּ אִתּוֹ֮ לֵאמֹר֒ כֹּֽה־תֹאמַ֣ר לָעָ֣ם הַזֶּ֡ה אֲשֶׁר֩ דִּבְּר֨וּ אֵלֶ֜יךָ לֵאמֹ֗ר אָבִ֨יךָ֙ הִכְבִּ֣יד אֶת־עֻלֵּ֔נוּ וְאַתָּ֖ה הָקֵ֣ל מֵעָלֵ֑ינוּ כֹּה תְּדַבֵּ֣ר אֲלֵיהֶ֔ם קָֽטָנִּ֥י עָבָ֖ה מִמָּתְנֵ֥י אָבִֽי ׃ יא וְעַתָּ֗ה אָבִי֙ הֶעְמִ֤יס עֲלֵיכֶם֙ עֹ֣ל כָּבֵ֔ד וַאֲנִ֖י אוֹסִ֣יף עַֽל־עֻלְּכֶ֑ם אָבִ֗י יִסַּ֤ר אֶתְכֶם֙ בַּשּׁוֹטִ֔ים וַאֲנִ֕י אֲיַסֵּ֥ר אֶתְכֶ֖ם בָּעַקְרַבִּֽים ׃

במקום לבוא לקראת העם מציעים הצעירים להכביד את העול. מכאן הביטוי השגור עד היום – אבי ייסר אתכם בשוטים ואני אייסר אתכם בעקרבים!
גם השחצנות – הזרת של עבה יותר מהמותניים שלי אבי!
והתוצאה – רחבעם מקבל את עצת הצעירים וכאשר ירבעם חוזר אחרי שלושה ימים הוא מקבל תשובה קשה לבקשתו:

יד וַיְדַבֵּ֣ר אֲלֵיהֶ֗ם כַּעֲצַ֤ת הַיְלָדִים֙ לֵאמֹ֔ר אָבִי֙ הִכְבִּ֣יד אֶֽת־עֻלְּכֶ֔ם וַאֲנִ֖י אֹסִ֣יף עַֽל־עֻלְּכֶ֑ם אָבִ֗י יִסַּ֤ר אֶתְכֶם֙ בַּשּׁוֹטִ֔ים וַאֲנִ֕י אֲיַסֵּ֥ר אֶתְכֶ֖ם בָּעַקְרַבִּֽים ׃

=====
ההחלטה של רחבעם מסייעת ביד ירבעם לממש את ההבטחה שקיבל מאחיה השילוני בפרק הקודם, והוא מורד ברחבעם.

טז וַיַּ֣רְא כָּל־יִשְׂרָאֵ֗ל כִּי לֹֽא־שָׁמַ֣ע הַמֶּלֶךְ֮ אֲלֵיהֶם֒ וַיָּשִׁ֣בוּ הָעָ֣ם אֶת־הַמֶּ֣לֶךְ דָּבָ֣ר׀ לֵאמֹ֡ר מַה־לָּנוּ֩ חֵ֨לֶק בְּדָוִ֜ד וְלֹֽא־נַחֲלָ֣ה בְּבֶן־יִשַׁ֗י לְאֹהָלֶ֨יךָ֙ יִשְׂרָאֵ֔ל עַתָּ֕ה רְאֵ֥ה בֵיתְךָ֖ דָּוִ֑ד וַיֵּ֥לֶךְ יִשְׂרָאֵ֖ל לְאֹהָלָֽיו ׃ יז וּבְנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל הַיֹּשְׁבִ֖ים בְּעָרֵ֣י יְהוּדָ֑ה וַיִּמְלֹ֥ךְ עֲלֵיהֶ֖ם רְחַבְעָֽם ׃

מה לנו חלק בדויד ולא נחלה בבן ישי! – זהו. שבטי ישראל, לבד משבט יהודה ושבט בנימין, מחליטים לעזוב את מלכות רחבעם והולכים לאוהליהם, כלומר פורשים מהממלכה.
רחבעם עוד שולח אליהם אנשים לקחת מסים – והתגובה היא שהעם רוגם את גובי המיסים באבנים. 
רחבעם בורח וחלוקת ממלכת ישראל לשניים הושלמה.
=====
ירבעם, כדי לבסס את מלכותו על ישראל, בונה מקדשים ליהוה כ"קונטרה" לבית יהוה שבירושלים (שנשארה בידי רחבעם). הוא מציב בשני במקדשים האלה 2 עגלי זהב (חטא העגל ממעמד הר סיני חוזר ישר להקמת מלכת ישראל, מדהים) ומפעיל מערך כהנים שכלל אינם כהנים.
=====
שלמה מת וממלכת ישראל פוצלה לשניים.
שני המנהיגים, רחבעם וירבעם לא ראויים למלוכה.
ההידרדרות של עם ישראל מהירה.
=====
נראה כאילו רחבעם הוא כלי משחק בידי יהוה (כִּ֧י מֵאִתִּ֛י נִהְיָ֖ה הַדָּבָ֣ר הַזֶּ֑ה ), כפי שהיה פרעה.
אני חושב שזה תירוץ קלוש להתנהגותו. 
האמת היא שהוא יכול היה לבחור בעצת הזקנים ולהפוך למלך ראוי. 
אבל הוא הלך אחרי עצת הצעירים.
=====