מי גדול ממי? - מל"ב ה' | מני גל

מאת: מני גל התמונה PIXABAY ת.פרסום: 26/09/19
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

סיפור צרעת נעמן מכיל מספר לא קטן של גיבורים – נעמן שר הצבא, מלך ארם, הנערה הישראלית המשרתת את אשת נעמן, עבדי נעמן, מלך ישראל, אלישע הנביא, גיחזי נער אלישע, ומלמעלה בשמים משתתף בחגיגה גם אלוהים.

לכאורה ההירארכיה בין הדמויות ברורה, אך יש הפתעות בסיפור.

הנערה הישראלית הקטנה היא, לכאורה, הנמוכה ביותר בסולם ההירארכי. היא שבויה זרה, ותפקידה לשרת את אשת המצביא. והנה, דווקא היא מניעה את גלגלי הסיפור, ומציעה את הפתרון היחיד למצוקתו הנוראה של נעמן הגדול והחזק.

בישראל יש מלך. אין ספק שהוא השליט; אך מסתבר כי המשלחת המכובדת של מלך ארם, המביאה עמה תשורות רבות כמלוות את הפנייה יוצאת הדופן לבצע את הבלתי אפשרי – לרפא את נעמן מצרעתו – משלחת זו מכניסה אותו ללחץ אטומי. למען האמת הוא מפחד מהארמים פחד גדול. מלך ישראל אינו מעלה על דעתו להשתמש בסמכותו כמלך ולהורות למישהו לנסות לרפא את נעמן. הוא פשוט מצוי בשיתוק.

אלישע הנביא, שבוודאי אינו מלך, ודיבור אין לו עם מנהיגי הארמים, מפגין ביטחון עצמי רב. הוא יודע כי דווקא הוא יכול להביא לסיום מכובד של הפרשה המדאיגה הזאת. יש לו מה שלמלך אין - דיבור עם אלוהים.

על המלך אין אנו שומעים יותר. אלישע מוצא את הדרך להזמין את נעמן ישירות אליו, ללא תיווך של השררה.

נעמן מוחל על כבודו, מגיע אל הנביא הישראלי, ולמרות ההיסוסים והחשדות שלו, הוא מבצע את הוראות אלישע, ונרפא מצרעתו. גם הוא אינו זקוק למלך ישראל יותר. הוא מציע את התשלום ישירות למי שהביא לריפויו.

הביטחון העצמי של אלישע כה גדול, שלמרות שמדובר במנהיג אויב, הוא מסרב לקבל את התשלום. נעמן מקבל את התגובה הזאת בכבוד, ובשיחתו עם אלישע הוא אפילו קורא לעצמו `עבדך`.

והנה גיחזי, נער אלישע, שהיה אמור לשרת את אדוניו וללכת בדרכיו, מתפתה לסיטואציה המיוחדת הזו, שבה נעמן, המצביא רב הכוח, מרגיש אסיר תודה ומנמיך עצמו כלפי אלישע, והוא מנסה לסחוט את נעמן באותה שעת כושר. נעמן נענה ברצון, מה שמפתיע במיוחד, אחרי ששמע במו אוזניו כי אלישע אינו חפץ בתמורה למעשה הניסים, ובנימוס רב הוא מציע את האתנן.

סיום המעשה מחזיר חלק מהגיבורים למעמדם הנכון בהירארכיה: אלישע חורץ את גורלו של גיחזי, ומעביר אליו את צרעת נעמן. המצביא הארמי ישוב לארצו בריא וחזק משהיה בתחילת הסיפור. מלך ישראל – יוק.

רגע, שכחנו את הגיבור הראשי, זה שלכאורה נעדר מהסיפור, אך מדברי הנביא הישראלי והמצביא הארמי ברור כי הוא, אלוהים, הוא המושך בחוטים באמת, או כדברי נעמן בכבודו ובעצמו: הִנֵּה נָא יָדַעְתִּי, כִּי אֵין אֱלֹהִים בְּכָל הָאָרֶץ, כִּי אִם בְּיִשְׂרָאֵל.