יוֹרָם וִיְהוֹרָם - מל"ב ח' | מני גל

מאת: מני גל התמונה PIXABAY ת.פרסום: 30/09/19
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

וּבִשְׁנַת חָמֵשׁ לְיוֹרָם בֶּן אַחְאָב מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל וִיהוֹשָׁפָט מֶלֶךְ יְהוּדָה, מָלַךְ יְהוֹרָם בֶּן יְהוֹשָׁפָט מֶלֶךְ יְהוּדָה. בֶּן שְׁלֹשִׁים וּשְׁתַּיִם שָׁנָה הָיָה בְמָלְכוֹ, וּשְׁמֹנֶה שָׁנִים מָלַךְ בִּירוּשָׁלִָם. וַיֵּלֶךְ בְּדֶרֶךְ מַלְכֵי יִשְׂרָאֵל, כַּאֲשֶׁר עָשׂוּ בֵּית אַחְאָב, כִּי בַּת אַחְאָב הָיְתָה לּוֹ לְאִשָּׁה, וַיַּעַשׂ הָרַע בְּעֵינֵי יְהוָה.

וְיֶתֶר דִּבְרֵי יוֹרָם, וְכָל אֲשֶׁר עָשָׂה, הֲלוֹא הֵם כְּתוּבִים עַל סֵפֶר דִּבְרֵי הַיָּמִים לְמַלְכֵי יְהוּדָה. וַיִּשְׁכַּב יוֹרָם עִם אֲבֹתָיו, וַיִּקָּבֵר עִם אֲבֹתָיו בְּעִיר דָּוִד, וַיִּמְלֹךְ אֲחַזְיָהוּ בְנוֹ תַּחְתָּיו. בִּשְׁנַת שְׁתֵּים עֶשְׂרֵה שָׁנָה לְיוֹרָם בֶּן אַחְאָב מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל מָלַךְ אֲחַזְיָהוּ בֶן יְהוֹרָם מֶלֶךְ יְהוּדָה.

שני מלכים בעלי שם כמעט זהה מולכים כמעט במקביל ביהודה ובישראל. הקשר המשפחתי ביניהם – יהורם מלך יהודה נשא לאישה את בת אחאב מלך ישראל. יורם מלך ישראל הוא בנו של אחאב, כלומר גיסו של יהורם מלך יהודה.

ספר דברי הימים מוסיף פרט מעורר סקרנות אודות עלייתו לשלטון של יהורם מלך יהודה:

וַיִּשְׁכַּב יְהוֹשָׁפָט עִם אֲבֹתָיו, וַיִּקָּבֵר עִם אֲבֹתָיו בְּעִיר דָּוִיד, וַיִּמְלֹךְ יְהוֹרָם בְּנוֹ תַּחְתָּיו. וְלוֹ אַחִים בְּנֵי יְהוֹשָׁפָט, עֲזַרְיָה וִיחִיאֵל וּזְכַרְיָהוּ וַעֲזַרְיָהוּ וּמִיכָאֵל וּשְׁפַטְיָהוּ, כָּל אֵלֶּה בְּנֵי יְהוֹשָׁפָט מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל. וַיִּתֵּן לָהֶם אֲבִיהֶם מַתָּנוֹת רַבּוֹת לְכֶסֶף וּלְזָהָב וּלְמִגְדָּנוֹת עִם עָרֵי מְצֻרוֹת בִּיהוּדָה, וְאֶת הַמַּמְלָכָה נָתַן לִיהוֹרָם, כִּי הוּא הַבְּכוֹר. וַיָּקָם יְהוֹרָם עַל מַמְלֶכֶת אָבִיו, וַיִּתְחַזַּק, וַיַּהֲרֹג אֶת כָּל אֶחָיו בֶּחָרֶב, וְגַם מִשָּׂרֵי יִשְׂרָאֵל (דברי הימים ב` פרק ד`).

שיתוף הפעולה בין יהודה וישראל בימי מלכים אלה החל עוד בימי יהושפט, אביו של יהורם, במלחמתם המשותפת נגד מואב.

על סופו של יורם מלך ישראל נלמד בפרק הבא, פרק ט`. פרקנו מספר על מותו של יהורם מלך יהודה, ועל עליית בנו אחזיהו לשלטון אחריו.

אחת האפשרויות, שמעלים חוקרי מקרא המוכנים `לצאת מן הקופסה` של תיאורי ספר מלכים וספר דברי הימים, היא שיורם ויהורם חד הם, שבאותה תקופה שלטה ישראל על יהודה, וכי דרך ההשתלטות נרמזת בסיפור רציחת בני יהושפט על ידי אֲחִיהֶם לכאורה, יהורם. שם נוסף מופיע במקביל בשתי הממלכות אחרי מותו של יורם ויהורם – הלא הוא אחזיהו (לכאורה בן יהורם מלך יהודה) ויהואחז בן יהוא. אחזיהו הוא בנם של יהורם ושל עתליה בת אחאב, והוא מוצא את מותו במרד יהוא. מלכים נוספים בשתי הממלכות הם עוד צמד חמד – יואש ויהואש. יתכן כי שלושת צמדי המלכים האלה מכסים על העובדות ההיסטוריות האמיתיות – של שליטת ישראל ביהודה למשך שלושה דורות לפחות.

מדוע יְשַׁנֶּהּ עורך המקרא את הסיפור, וימציא לנו סיפור אלטרנטיבי? יתכן כי הסיבה הפשוטה היא הרצון לתאר את השלטון בממלכת יהודה כרצף משפחתי של מלכים מבית דוד. על פי הסיפור המקראי, גם כאשר נרצח מלך יהודה – עולה לשלטון בנו אחריו, בעוד שבממלכת ישראל עולות ויורדות שושלות משפחתיות בזו אחר זו במהפכות עקובות מדם.

החוקר הקרוב ביותר לתיאוריה אותה הצעתי כאן הוא יגאל בן נון, המטיל ספק רב בסיפור אודות רציפות השלטון של שושלת בית דוד. לתיאוריה זו הוספתי את האפשרות, שממלכת ישראל השתלטה על ממלכת יהודה למשך מספר דורות, אם באמצעות קשרי חיתון, ואם באמצעים אלימים יותר.

כדי לסבך את העניינים, אנו מוצאים בתוך הרצפים האלה את יהוא, שאינו מתאים לתיאוריה הזאת, ומלכים נוספים. כן מטריד חוסר ההתאמה בין שנות שלטונם של יורם ויהורם, אחזיה ויהואחז, יואש ויהואש. נו, מילא...

כתבתי אל בן-נון בעניין זה, והוא הגיב:

לא נראה לי שהם (יורם ויהורם) אדם אחד. יש שמות אופנתיים ושמות יוקרתיים שמוצאים בשתי הממלכות.
הספק היחידי הוא לגבי ירבעם. להערכתי ירבעם בן נבט הוא פיקטיבי, ואין הכוונה אלא לירבעם בן יואש. אולי אפשר להעלות ספקות לגבי הזיקה בין יאשיהו ליהואש ממלכת יהודה. שניהם, להערכתי, אינם הבנים של האבות המיוחסים להם.