מלך על עם ומלכה על ארץ - מל"ב י"א | עופר בורין

מאת: עופר בורין התמונה ויקיפדיה ת.פרסום: 03/10/19
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

כזכור, יהוא השתלט על ממלכת ישראל ובאותה הזדמנות גם רצח את מלך יהודה, אחזיהו.
אמו של אחזיהו, עתליה, תופסת את השלטון על ממלכת יהודה. עתליה היא אחת מבנות בית עמרי והיא הביאה לממלכת יהודה את עבודת הבעל.
השתלטותה על ממלכת יהודה היא אכזרית ביותר:

א וַֽעֲתַלְיָה֙ אֵ֣ם אֲחַזְיָ֔הוּ וּרָאֲתָה כִּ֣י מֵ֣ת בְּנָ֑הּ וַתָּ֨קָם֙ וַתְּאַבֵּ֔ד אֵ֖ת כָּל־זֶ֥רַע הַמַּמְלָכָֽה ׃

היא מבצעת טיהור כללי ורוצחת את כל בני המלוכה, כלומר מכחידה את זרע דויד.
אחותו של אחזיהו, יהושבע, מצליחה לחלץ מידי עתליה את אחד מבני המלוכה, ילד קטן בשם יואש. סבתא עתליה רצחה את כולם, אבל את יואש הצליחו לחלץ מציפורניה הקטלניות:

ב וַתִּקַּ֣ח יְהוֹשֶׁ֣בַע בַּת־הַמֶּֽלֶךְ־יוֹרָם אֲח֨וֹת אֲחַזְיָ֜הוּ אֶת־יוֹאָ֣שׁ בֶּן־אֲחַזְיָ֗ה וַתִּגְנֹ֤ב אֹתוֹ֙ מִתּ֤וֹךְ בְּנֵֽי־הַמֶּ֨לֶךְ֙ הַמַּמוֹתְתִים אֹת֥וֹ וְאֶת־מֵינִקְתּ֖וֹ בַּחֲדַ֣ר הַמִּטּ֑וֹת וַיַּסְתִּ֧רוּ אֹת֛וֹ מִפְּנֵ֥י עֲתַלְיָ֖הוּ וְלֹ֥א הוּמָֽת ׃

מזל גדול. אם יואש היה נופל בידי סבתא עתליה, לא היה המשך לזרע דויד ולא יכולנו לשיר "דויד מלך ישראל, חי חי וקיים". מזל שיש נשים כמו יהושבע שפועלות להצלת יואש.
מה שמתחולל בפרקים האחרונים בממלכות ישראל ויהודה מזכיר לי את הסדרות "אני קלאודיוס" ו"משחקי הכס"
======
שש שנים מסתירה יהושבע את יואש ובשנה השביעית (כשמה כן היא – פועלת בשנה השביעית) יוצא יואש מהמחבוא. נדון בזה עוד מעט.
לפני כן, מעניין הפסוק הבא:

ג וַיְהִ֤י אִתָּהּ֙ בֵּ֣ית יְהוָ֔ה מִתְחַבֵּ֖א שֵׁ֣שׁ שָׁנִ֑ים וַעֲתַלְיָ֖ה מֹלֶ֥כֶת עַל־הָאָֽרֶץ ׃

יואש הוסתר בתוך בית יהוה בירושלים במשך 6 שנים ו"עתליה מולכת על הארץ".
תיאור מלכות עתליה הוא שונה מתיאור מלכות של מלכים קודמים. היא מולכת על הארץ. אחרים מלכו על ישראל, או על יהודה, או על ארם. עתליה מולכת על הארץ. להלן מספר קטן של ציטוטים על האופן שבו מתוארים שנות מלכות של מלכים גברים:

- אשר מלך יהוא על ישראל
- ב)וּבָאתָ שָׁמָּה וּרְאֵה-שָׁם יֵהוּא בֶן-יְהוֹשָׁפָט בֶּן-נִמְשִׁי ..... מְשַׁחְתִּיךָ לְמֶלֶךְ אֶל-ישראלְ
- יג)וַיֹּאמֶר חֲזָהאֵל כִּי מָה עַבְדְּךָ הַכֶּלֶב כִּי יַעֲשֶֹה הַדָּבָר הַגָּדוֹל הַזֶּה וַיֹּאמֶר אֱלִישָׁע הִרְאַנִי יהוָה אֹתְךָ מֶלֶךְ עַל-אֲרָם:
- טז)וּבִשְׁנַת חָמֵשׁ לְיוֹרָם בֶּן-אַחְאָב מֶלֶךְ יִשְֹרָאֵל וִיהוֹשָׁפָט מֶלֶךְ יְהוּדָה מָלַךְ יְהוֹרָם בֶּן-יְהוֹשָׁפָט מֶלֶךְ יְהוּדָה:
- יז)בֶּן-שְׁלשִׁים וּשְׁתַּיִם שָׁנָה הָיָה בְמָלְכוֹ וּשְׁמֹנֶה שָׁנִים מָלַךְ בִּירוּשָׁלָםִ:
- כה)בִשְׁנַת שְׁתֵּים-עֶשְֹרֵה שָׁנָה לְיוֹרָם בֶּן-אַחְאָב מֶלֶךְ יִשְֹרָאֵל מָלַךְ אֲחַזְיָהוּ בֶן-יְהוֹרָם מֶלֶךְ יְהוּדָה: (כו)בֶּן-עֶשְֹרִים וּשְׁתַּיִם שָׁנָה אֲחַזְיָהוּ בְמָלְכוֹ וְשָׁנָה אַחַת מָלַךְ בִּירוּשָׁלָםִ
- א)וִיהוֹרָם בֶּן-אַחְאָב מָלַךְ עַל-יִשְֹרָאֵל בְּשֹׁמְרוֹן בִּשְׁנַת שְׁמֹנֶה עֶשְֹרֵה לִיהוֹשָׁפָט מֶלֶךְ יְהוּדָה וַיִּמְלךְ שְׁתֵּים-עֶשְֹרֵה שָׁנָה:
=====

מלכות עתליה מלווה כנראה בהתנגדויות פנימיות בלתי פוסקות מצד העם. היא אולי מולכת על הארץ, אבל לא מצליחה לחדור לאנשים עצמם. אני לא יודע אם היא מקבלת תואר מלכות כזה בשל היותה אישה או בשל היות מלכותה בלתי מקובלת על העם.
בכל אופן, יש כאן הבחנה מעניינת בין מלכות על הארץ לבין מלכות על עם. זה לא אותו דבר להיות שולט על חבל ארץ ולהיות מנהיג של עם.
אני חושב שזו אבחנה מאוד רלוונטית למצבנו ולמצב הפלסטינים. אם נספח את יהודה שומרון ועזה, נהפוך לעתליה – מלכים על הארץ ולא על העם.
======
בשנה השביעית למחבוא, לוקח יהוידע הכהן, שעזר להחביא את יואש בבית יהוה, את יואש ומושח אותו למלך על יהודה. מסייעים בידו הכוהנים, שומרי בית יהוה.
עתליה שומעת את טכס ההכתרה המרגש, יוצאת החוצה וצועקת:

יד וַתֵּ֡רֶא וְהִנֵּ֣ה הַמֶּלֶךְ֩ עֹמֵ֨ד עַֽל־הָעַמּ֜וּד כַּמִּשְׁפָּ֗ט וְהַשָּׂרִ֤ים וְהַחֲצֹֽצְרוֹת֙ אֶל־הַמֶּ֔לֶךְ וְכָל־עַ֤ם הָאָ֨רֶץ֙ שָׂמֵ֔חַ וְתֹקֵ֖עַ בַּחֲצֹֽצְר֑וֹת וַתִּקְרַ֤ע עֲתַלְיָה֙ אֶת־בְּגָדֶ֔יהָ וַתִּקְרָ֖א קֶ֥שֶׁר קָֽשֶׁר ׃

היא צועקת "קשר קשר" ויהויד`ע מצווה על עוזריו להרוג אותה. היא מוצאת מחוץ לבית האלוהים ומחוסלת. הפיכה בחיסול ממוקד.
אחריה רוצחים גם את מתן, כהן הבעל הראשי, וההפיכה הקצרה מסתיימת.
בשונה מיהוא שביצע בישראל רצח המוני של כהני בעל, מסתפק יהוידע הכהן ברצח ממוקד של עתליה ושל כהן הבעל הראשי. זה מספיק.
יואש הצעיר, לא שותף באופן פעיל ברציחות הממוקדות שהביאו לו את המלוכה.
=====
יהוידע הכהן, מיד לאחר ההפיכה, כורת ברית (הסכם) עם יואש:

יז וַיִּכְרֹ֨ת יְהוֹיָדָ֜ע אֶֽת־הַבְּרִ֗ית בֵּ֤ין יְהוָה֙ וּבֵ֤ין הַמֶּ֨לֶךְ֙ וּבֵ֣ין הָעָ֔ם לִהְי֥וֹת לְעָ֖ם לַֽיהוָ֑ה וּבֵ֥ין הַמֶּ֖לֶךְ וּבֵ֥ין הָעָֽם ׃

הסכם משולש שחתומים עליו: יהוה, יואש המלך והעם.
תוכן ההסכם – העם יהיה עם ליהוה והמלך הוא חלק מהעם.
מעניין ששושבין ההסכם המוזר הזה, הכהן, לא חתום עליו.
לי זה מריח כמו מצב שבו הכהן הגדול, יהוידע, "תפס גובה" הרבה מעל המותר. נראה כאילו מתחילה כאן שותפות בשלטון בין הכוהנים לבין המלך.
האם זו תחילתה של שחיתות כוהנית המתערבבת בניהול הממלכה? נחייה ונראה.
=====
יואש הצעיר עובר מבית האלוהים לבית המלך, מתיישב על כיסא המלוכה והעם כולו שמח:

כ וַיִּשְׂמַ֥ח כָּל־עַם־הָאָ֖רֶץ וְהָעִ֣יר שָׁקָ֑טָה וְאֶת־עֲתַלְיָ֛הוּ הֵמִ֥יתוּ בַחֶ֖רֶב בֵּ֥ית מֶלֶךְ ׃

וישמח כל עם הארץ – ביטוי מעניין, עם הארץ. לי זה נשמע קצת מזלזל.
=====
לסיכום – עתליה מולכת על הארץ במשך 7 שנים. מי שמולך על הארץ סופו שעם הארץ שמח בחיסולו.
יואש, עולה למלוכה במינימום שפיכות דמים שהוא אישית לא מעורב בה – רמז למלוכה ארוכה ומוצלחת.
ויהוידע הכהן, שושבין ההפיכה, מחתים את יהוה, המלך והעם על ברית. ברית שרווח נאה בצידה