מדוע אינכם מחזקים את בדק הבית - מל״ב י״ב | מני גל

מאת: מני גל התמונה PIXABAY ת.פרסום: 06/10/19
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

 

וַיְהִי בִּשְׁנַת עֶשְׂרִים וְשָׁלֹשׁ שָׁנָה לַמֶּלֶךְ יְהוֹאָשׁ לֹא חִזְּקוּ הַכֹּהֲנִים אֶת בֶּדֶק הַבָּיִת.

מהו `בדק הבית`? מעבר להקשר הברור למדי, אפשר למצוא כמה הברקות אצל פרשנים מוקדמים.

על פי `מצודת ציון` – בדק הוא מקום השבר והרעוע, כי מהצורך לבדוק ולחפש אחריו. זה פירוש על דרך הפשט. היום קוראים לזה `אחזקה שוטפת`. אם רוצים שהמבנה ימשיך לתפקד לדורות רבים, יש לשוב ולבדוק את כל חלקיו, לזהות את הפגמים ולתקנם באופן שוטף.

אך יש גם פירושים יצירתיים יותר. רש"י רואה במילה `בדק` מעין הֶלְחֵם של שתי מילים: `בקיעה` ו`סדק`. `בדק הבית` הוא, אם כן, איתור בקיעים וסדקים וסתימתם.

באחזקה שוטפת יש תמיד הסכנה של זלזול והתעלמות מהליקויים הדורשים תיקון. בנוסף לבעיה הנוצרת, כאשר סדקים שלא מתוקנים בזמן מתרחבים והופכים לנזקים גדולים ממש, מזהה יהואש תקלה נוספת, הקשורה בעובדה שהכספים לצורך בדק הבית נאספים באופן שוטף, גם אם לא מתבצעות כל עבודות אחזקה. הכסף המצטבר הזה קורץ לכוהנים מושחתים, ואלה משתמשים בו לצרכיהם הפרטיים.

וַיִּקְרָא הַמֶּלֶךְ יְהוֹאָשׁ לִיהוֹיָדָע הַכֹּהֵן וְלַכֹּהֲנִים, וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם: מַדּוּעַ אֵינְכֶם מְחַזְּקִים אֶת בֶּדֶק הַבָּיִת? וְעַתָּה אַל תִּקְחוּ כֶסֶף מֵאֵת מַכָּרֵיכֶם, כִּי לְבֶדֶק הַבַּיִת תִּתְּנֻהוּ!

כסף שנאסף למטרה מסוימת, ועובר `שינוי יעוד`, מילה מכובסת לגניבה, מוכר היטב במחוזותינו. תקציב המדינה מייעד סכומי כסף מוגדרים למטרות ספציפיות, וכאשר בוועדת הכספים מתעלמים מהגדרות התקציב, ומעבירים כספים למטרות אחרות, נפגעים היעדים המקוריים. וגם בימינו, חלק מהחוטאים בהעברות כספים אלה שייכים ל`מעמד הכוהנים`, או בלשוננו - למפלגות דתיות.

את המונח `בדק בית` הכרתי כבר בבית הספר היסודי, לפני יותר משישים שנה, בירושלים. זכורים לי היטב אותם שיעורים שאהבנו, אצל המורה אפלבאום, שלימד אותנו לתקן נתיך חשמלי, להרכיב תקע חשמלי, להכין מפתח למנעול ועוד מלאכות שימושיות, שכל אדם המתגורר בדירה היה שמח, לו ידע כיצד מבצעים ללא צורך בקריאה למקצוען. `בדק בית` היה שמו של אותו מקצוע לימוד, שלימים שונה ל`מלאכת יד`, אחר ל`אומנות`, ולבסוף עבר טיפול המרה למיומנויות שימוש במחשב.

בתיאור מלכותו של יהואש מעניינת ההתייחסות דווקא לבדק הבית של בית המקדש. כנראה לא היו מלחמות בגבולות בימיו...