הרג את רוצחי אביו? מל"ב י"ד | מני גל

מאת: מני גל התמונה PIXABAY ת.פרסום: 09/10/19
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

 

וכך קראנו בפרק י"ב על מות יואש מלך יהודה, ועל עליית בנו אמציה למלוכה אחריו:

וְיֶתֶר דִּבְרֵי יוֹאָשׁ, וְכָל אֲשֶׁר עָשָׂה, הֲלוֹא הֵם כְּתוּבִים עַל סֵפֶר דִּבְרֵי הַיָּמִים לְמַלְכֵי יְהוּדָה. וַיָּקֻמוּ עֲבָדָיו, וַיִּקְשְׁרוּ קָשֶׁר, וַיַּכּוּ אֶת יוֹאָשׁ בֵּית מִלֹּא, הַיּוֹרֵד סִלָּא. וְיוֹזָבָד בֶּן שִׁמְעָת וִיהוֹזָבָד בֶּן שֹׁמֵר עֲבָדָיו הִכֻּהוּ, וַיָּמֹת, וַיִּקְבְּרוּ אֹתוֹ עִם אֲבֹתָיו בְּעִיר דָּוִד, וַיִּמְלֹךְ אֲמַצְיָה בְנוֹ תַּחְתָּיו.

ועל אמציה, הבן היורש, כותב פרק י"ד:

בִּשְׁנַת שְׁתַּיִם לְיוֹאָשׁ בֶּן יוֹאָחָז מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל מָלַךְ אֲמַצְיָהוּ בֶן יוֹאָשׁ מֶלֶךְ יְהוּדָה. בֶּן עֶשְׂרִים וְחָמֵשׁ שָׁנָה הָיָה בְמָלְכוֹ, וְעֶשְׂרִים וָתֵשַׁע שָׁנָה מָלַךְ בִּירוּשָׁלִָם, וְשֵׁם אִמּוֹ יְהוֹעַדָּן מִן יְרוּשָׁלִָם. וַיַּעַשׂ הַיָּשָׁר בְּעֵינֵי יְהוָה, רַק לֹא כְּדָוִד אָבִיו, כְּכֹל אֲשֶׁר עָשָׂה יוֹאָשׁ אָבִיו עָשָׂה, רַק הַבָּמוֹת לֹא סָרוּ, עוֹד הָעָם מְזַבְּחִים וּמְקַטְּרִים בַּבָּמוֹת. וַיְהִי כַּאֲשֶׁר חָזְקָה הַמַּמְלָכָה בְּיָדוֹ, וַיַּךְ אֶת עֲבָדָיו, הַמַּכִּים אֶת הַמֶּלֶךְ אָבִיו, וְאֶת בְּנֵי הַמַּכִּים לֹא הֵמִית, כַּכָּתוּב בְּסֵפֶר תּוֹרַת מֹשֶׁה, אֲשֶׁר צִוָּה יְהוָה לֵאמֹר: לֹא יוּמְתוּ אָבוֹת עַל בָּנִים, וּבָנִים לֹא יוּמְתוּ עַל אָבוֹת, כִּי אִם אִישׁ בְּחֶטְאוֹ יוּמָת.

על פי המקרא אפשר ליצור את התסריט הבא: מדיניותו של יואש בחידוש בדק הבית של המקדש, בפיקוח על הכוהנים החשודים בשחיתות כספית, או במסירת אוצרות המקדש לחזאל הארמי, לא מצאה חן בעיני חלק מאנשי יהודה, ומשום כך רצחו אותו. בנו אמציה כבר לא היה ילד קטן באותו הזמן, אבל יתכן שהרוצחים סבורים היו כי יעדיף לא להסתבך איתם כדי לא לסכן את עצמו, והוא, בחוכמתו, ניצל שעת כושר, וחיסל אותם כנקמה על מות אביו, או כדי להשתחרר משליטתם.

האם ניתן ליצור תסריט אלטרנטיבי? כמובן. נתבסס על הערכתו של יגאל בן נון, האומר כי הסיפורים אודות יורשים בני שושלת בית דוד, שעלו למלכות אחרי רצח אבותיהם, הם בלופים, שנועדו לטשטש את העובדה, שבית דוד לא הצליח לשמור על רציפות מדור לדור, משום שכאשר רוצחים מלך, לא הגיוני להעלות לשלטון במקומו את בנו. אם כן, יתכן כי אמציה לא היה בנו של יואש, למרות הנאמר בתנ"ך. מדוע, אם כן, חיסל אמציה את רוצחי יואש, שלא היה אביו? כאן חוזרים אנו לאותה הנחה, שלמלכי יהודה היה אינטרס להציג עצמם כבני בית דוד. אותם אנשים, שרצחו את יואש, ידעו טוב מכולם שאמציה אינו בנו. הריגתם מסירה מהבמה את העדים האמינים ביותר. הסיפא של הסיפור הקצר הזה בהחלט מחזק את התיאוריה האלטרנטיבית שלנו: לאמציה לא היה כל אינטרס לחסל את בתי האב האלה, אלא רק את אלה שביצעו את הרצח כמה שנים לפני כן.

כבר הזכרנו את תוספת התוכן מדברי הימים אודות מלחמת אמציה באדומים:

עֲשֶׂרֶת אֲלָפִים חַיִּים שָבוּ בְּנֵי יְהוּדָה, וַיְבִיאוּם לְרֹאש הַסָּלַע, וַיַּשְלִיכוּם מֵרֹאש הַסֶּלַע, וְכֻלָּם נִבְקָעוּ.

מוזר, שבתחביב הזה של השלכת השבויים מראש הסלע אל מותם עוסק המקרא יותר מפעם אחת. ניזכר בספר תהלים קל"ז:

בת-בבל השׁדודה, אשׁרי שׁישׁלם-לך את-גמולך שׁגמלת לנו! אַשְׁרֵי שֶׁיֹּאחֵז וְנִפֵּץ אֶת עֹלָלַיִךְ אֶל הַסָּלַע.

כאן מדובר על הבבלים, כובשי ירושלים, ולא על האדומים. זו תגובת זעם ותפילה לנקמה באויב האכזר. אם פעמיים בתנ"ך, בהקשרים שונים, אנו פוגשים את המעשה הנורא הזה, מותר להניח כי מעשה זה היה חיזיון שכיח במלחמות קשות בין אויבים מושבעים.