ריקוד שליטה מרתק בין מלך לכהנים - מל״ב י״ב | עופר בורין

מאת: עופר בורין, עיצוב תמונה יונה ארזי ת.פרסום: 09/10/19
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין




יהואש מקבל בתחילת הפרק חיזוק – הוא מולך על יהודה במשך 40 שנה. זמן ארוך.
יהואש גם מקבל חיזוק דתי:

ג וַיַּ֨עַשׂ יְהוֹאָ֧שׁ הַיָּשָׁ֛ר בְּעֵינֵ֥י יְהוָ֖ה כָּל־יָמָ֑יו אֲשֶׁ֣ר הוֹרָ֔הוּ יְהוֹיָדָ֖ע הַכֹּהֵֽן ׃

הוא עושה הישר בעיני יהוה. מעניין החיבור ליהוידע הכהן – זה אשר המליך את יהואש. ייתכן ויהואש עשה את הישר בעיני יהוה כל זמן שיהוידע היה בחיים ולא כל ימיו שלו עצמו (חיזוק לכך נמצא בספר דברי הימים – אבל זה עוד הרבה ספרים ופרקים)
לא הכל מושלם כי:

ד רַ֥ק הַבָּמ֖וֹת לֹא־סָ֑רוּ ע֥וֹד הָעָ֛ם מְזַבְּחִ֥ים וּֽמְקַטְּרִ֖ים בַּבָּמֽוֹת ׃

כנראה שיהואש אמנם האמין ופעל בתחום ירושלים כפי שאמר לו הכהן, אבל שליטתו בנושא הבמות והקורבנות בכל הממלכה הייתה מועטה והוא לא הצליח, או אולי לא ניסה כלל, להפסיק את מנהג הפולחן בבמות, שכנראה היה פולחן אלילי.
=====
יהואש הומלך למלך בהיותו בן 7. הוא חונך וגדל על ברכי הכהן יהוידע וכנראה היה שנים רבות "שפוט" שלו. יהואש הנחה את הכהנים, שכל הכספים שאנשים מביאים לבית יהוה, ישמשו אך ורק לפעולות תחזוקה של בית יהוה עצמו. אבל מסתבר שהכהנים לא השתמשו בכסף הרב שצברו לתחזוקת הבית בלבד. האמת היא, שכשהמלך הגיע לגיל 30, הוא פתאום גילה שבית יהוה מוזנח:

ז וַיְהִ֗י בִּשְׁנַ֨ת עֶשְׂרִ֧ים וְשָׁלֹ֛שׁ שָׁנָ֖ה לַמֶּ֣לֶךְ יְהוֹאָ֑שׁ לֹֽא־חִזְּק֥וּ הַכֹּהֲנִ֖ים אֶת־בֶּ֥דֶק הַבָּֽיִת ׃

מסתבר שבית יהוה מוזנח. איפה הכסף שואל המלך?
מתבצע בירור בין יהואש לבין הכהנים ובראשם יהוידע. אין לי ספק שהכהנים ממש לא אהבו את ההתערבות של המלך בענייניהם, אבל הם הגיעו להבנה הבאה:
1. כספים לטובת תחזוקת בית יהוה לא יילקחו על ידי הכוהנים. יהיה מנגנון אחר שבו העם יוכל לתרום מכספו לנושא תחזוקת בית יהוה. בכסף הזה, שייאסף, לא יוכלו הכהנים לגעת לעניינים הפרטיים שלהם.
2. הכספים האלה נאספים לתוך ארון עם חור (כן, כן – זו קופת הצדקה הראשונה בעולם). כל פעם שהארון מתמלא, אז הכהן הגדול ופקיד מבית המלך מרוקנים אותו ומעבירים אותו לבעלי המלאכה העובדים בתחזוקת בית יהוה. בעלי המלאכה האלה הם אנשי אמון ואינם נדרשים לתת קבלות. אני רק מזכיר, שמשה, כשסיים לבנות את משכן אוהל מועד, נתן לעם פירוט של כל ההוצאות כחלק מעקרון השקיפות. נראה לי שליהואש וליהוידע היה הסדר אחר ולא ממש טהור.
3. כספים שאנשים מביאים כחלופה לקורבנות אשם וחטאת, אלה הכספים שלכהנים מותר להשתמש לצרכיהם שלהם.
המלוכה והכהונה הצליחו בימי יהואש להגיע להבנה לגבי חלוקת הכספים שאנשים מביאים לבית יהוה. יש ערוץ ממלכתי-דתי של תרומות שתפקידן לתחזק ולתת לבית יהוה מראה מכובד, ויש ערוץ דתי שהוא לרשות הכהנים בלבד.
בעיני זה צעד ראשון, מרתק, של ניתוק הכהנים מכסף של האזרחים ובכלל מהצורך שלהם לדווח על מעשיהם או לפחות להראות מה נעשה עם הכסף.
אז היום, כאשר דורשים מרבנים ובעלי ישיבות דיווחי אמת על מה שהם עושים עם הכסף, יש על מה להסתמך. מה שברור לגבי ענייני המדינה חובה שיתקיים גם בענייני עבודת השם – שקיפות!
=====
בעוד אנחנו עסוקים בעניינים של כסף ובית יהוה – לפתע שינוי בעלילה.
ארם פושטים על ישראל ומאיימים לכבוש את ירושלים.

יח אָ֣ז יַעֲלֶ֗ה חֲזָאֵל֙ מֶ֣לֶךְ אֲרָ֔ם וַיִּלָּ֥חֶם עַל־גַּ֖ת וַֽיִּלְכְּדָ֑הּ וַיָּ֤שֶׂם חֲזָאֵל֙ פָּנָ֔יו לַעֲל֖וֹת עַל־יְרוּשָׁלִָֽם ׃

יהואש מחליט לפדות את ירושלים בכסף.
הוא אוסף את כל הרכוש שנצבר בבית יהוה ובבית המלך (חשוב – גם בית יהוה וגם בית המלך – אם שותפים, אז בכל!!) ונותן אותו למלך ארם ובתמורה מלך ארם עוזב את ירושלים ולא כובש ומשמיד אותה.

יט וַיִּקַּ֞ח יְהוֹאָ֣שׁ מֶֽלֶךְ־יְהוּדָ֗ה אֵ֣ת כָּל־הַקֳּדָשִׁ֡ים אֲשֶׁר־הִקְדִּ֣ישׁוּ יְהוֹשָׁפָ֣ט וִיהוֹרָם֩ וַאֲחַזְיָ֨הוּ אֲבֹתָ֜יו מַלְכֵ֤י יְהוּדָה֙ וְאֶת־קֳדָשָׁ֔יו וְאֵ֣ת כָּל־הַזָּהָ֗ב הַנִּמְצָ֛א בְּאֹצְר֥וֹת בֵּית־יְהוָ֖ה וּבֵ֣ית הַמֶּ֑לֶךְ וַיִּשְׁלַ֗ח לַֽחֲזָאֵל֙ מֶ֣לֶךְ אֲרָ֔ם וַיַּ֖עַל מֵעַ֥ל יְרוּשָׁלִָֽם ׃

לי זה נראה מהלך חיובי – כנראה שיחסי הכוחות הראליים היו כאלה שצפויה הייתה תבוסה של יהודה מול ארם, שהייתה כרוכה במותם של אנשים רבים. יהואש העדיף חיים גם במחיר תשלום מס כבד למלך ארם.

כא וַיָּקֻ֥מוּ עֲבָדָ֖יו וַיִּקְשְׁרֽוּ־קָ֑שֶׁר וַיַּכּוּ֙ אֶת־יוֹאָ֔שׁ בֵּ֥ית מִלֹּ֖א הַיּוֹרֵ֥ד סִלָּֽא ׃

אבל את עבדי המלך זה לא מעניין. הוויתור על הרכוש הרב בתמורה לשלום לא נשא חן בעיניהם והם רצחו את המלך.
בשביל שלום וחיים משלמים לפעמים בחיים. תשאלו את יצחק רבין.
=====
הפרק מסתיים בהודעה שהמלך שאחרי יהואש הוא בנו אמציה:

כב וְיוֹזָבָ֣ד בֶּן־שִׁמְעָת וִיהוֹזָבָ֨ד בֶּן־שֹׁמֵ֤ר׀ עֲבָדָיו֙ הִכֻּ֣הוּ וַיָּמֹ֔ת וַיִּקְבְּר֥וּ אֹת֛וֹ עִם־אֲבֹתָ֖יו בְּעִ֣יר דָּוִ֑ד וַיִּמְלֹ֛ךְ אֲמַצְיָ֥ה בְנ֖וֹ תַּחְתָּֽיו ׃

מעניין איך אמציה ינהג בקשריו עם הכהנים.