ריח חורבן באוויר - מל"ב כ"ד | עופר בורין

מאת: עופר בורין התמונה ויקיפדיה, נחלת הכלל, UNKNOWN; Illustrator of Petrus Comestor's 'Bible Historiale', France, 1372 - Petrus Comestor's "Bible Historiale ת.פרסום: 21/10/19
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

אפשר כבר להריח את הסוף של ממלכת יהודה:

א בְּיָמָ֣יו עָלָ֔ה נְבֻכַדְנֶאצַּ֖ר מֶ֣לֶךְ בָּבֶ֑ל וַיְהִי־ל֨וֹ יְהוֹיָקִ֥ים עֶ֨בֶד֙ שָׁלֹ֣שׁ שָׁנִ֔ים וַיָּ֖שָׁב וַיִּמְרָד־בּֽוֹ

יהויקים מלך על יהודה ובאימפריה הבבלית קם השליט ששמו מהדהד בהיסטוריה שלנו עד היום – נ ב ו כ ד נ צ א ר.
יהויקים, לאחר שלוש שנים בהן ממלכת יהודה הייתה מעבירה מס חיים (עבדות) לבבל, מחליט למרוד.
מדינונת קטנה ומושחתת, שאלוהים שלה (יהוה) הודיע שהוא עוזב אותה, מעיזה למרוד באימפריה האזורית הענקית.
התוצאה לא אחרה לבוא:

ב וַיְשַׁלַּ֣ח יְהוָ֣ה׀ בּ֡וֹ אֶת־גְּדוּדֵ֣י כַשְׂדִּים֩ וְאֶת־גְּדוּדֵ֨י אֲרָ֜ם וְאֵ֣ת׀ גְּדוּדֵ֣י מוֹאָ֗ב וְאֵת֙ גְּדוּדֵ֣י בְנֵֽי־עַמּ֔וֹן וַיְשַׁלְּחֵ֥ם בִּֽיהוּדָ֖ה לְהַֽאֲבִיד֑וֹ כִּדְבַ֣ר יְהוָ֔ה אֲשֶׁ֣ר דִּבֶּ֔ר בְּיַ֖ד עֲבָדָ֥יו הַנְּבִיאִֽים

עוד לפני תגובתו של נבוכדנצאר, יהוה דואג שיריבות ממלכת יהודה יתקפו אותה. `כשדים`, `ארם`, `מואב` ו`עמון` מריחים את הדם ומנסים לקחת חלקים מיהודה.
יהויקים מת ומחליף אותו המלך יהויכין.

ו וַיִּשְׁכַּ֥ב יְהוֹיָקִ֖ים עִם־אֲבֹתָ֑יו וַיִּמְלֹ֛ךְ יְהוֹיָכִ֥ין בְּנ֖וֹ תַּחְתָּֽיו

מבחינת יחסי הכוחות האזוריים, הפרק מפרט לנו שמצרים, המעצמה הדרומית, אינה מתגרה יותר בבבל משום שבבל שולטים מנחל מצרים ועד הפרת:

ז וְלֹֽא־הֹסִ֥יף עוֹד֙ מֶ֣לֶךְ מִצְרַ֔יִם לָצֵ֖את מֵֽאַרְצ֑וֹ כִּֽי־לָקַ֞ח מֶ֣לֶךְ בָּבֶ֗ל מִנַּ֤חַל מִצְרַ֨יִם֙ עַד־נְהַר־פְּרָ֔ת כֹּ֛ל אֲשֶׁ֥ר הָיְתָ֖ה לְמֶ֥לֶךְ מִצְרָֽיִם

את מה שהבין פרעה לא הבין יהויקים.
=====
ריח הסוף של ממלכת יהודה נהייה חריף יותר.
יהויכין גם הוא ממשיך לעשות הרע בעיני יהוה.
נבוכדנצאר עושה את המהלך שלו וצר על ירושלים.
יהויכין מבין את יחסי הכוחות וברור לו שאין לו סיכוי להתמודד מול הבבלים. הוא בוודאי שואל את עצמו מה חשב יהויקים כאשר החליט למרוד באימפריה האדירה הזו.
יהויכין נכנע ונבוכדנצאר משתלט על ירושלים, על כל אוצרות בית המלך ובית המקדש ומגלה לבבל את כל המעמד העליון והבינוני של ממלכת יהודה:

יג וַיּוֹצֵ֣א מִשָּׁ֗ם אֶת־כָּל־אוֹצְרוֹת֙ בֵּ֣ית יְהוָ֔ה וְאֽוֹצְר֖וֹת בֵּ֣ית הַמֶּ֑לֶךְ וַיְקַצֵּ֞ץ אֶת־כָּל־כְּלֵ֣י הַזָּהָ֗ב אֲשֶׁ֨ר עָשָׂ֜ה שְׁלֹמֹ֤ה מֶֽלֶךְ־יִשְׂרָאֵל֙ בְּהֵיכַ֣ל יְהוָ֔ה כַּֽאֲשֶׁ֖ר דִּבֶּ֥ר יְהוָֽה ׃ יד וְהִגְלָ֣ה אֶת־כָּל־יְרוּשָׁלִַם וְֽאֶת־כָּל־הַשָּׂרִ֞ים וְאֵ֣ת׀ כָּל־גִּבּוֹרֵ֣י הַחַ֗יִל ֯עֲשָׂרָה אֲלָפִים֙ גּוֹלֶ֔ה וְכָל־הֶחָרָ֖שׁ וְהַמַּסְגֵּ֑ר לֹ֣א נִשְׁאַ֔ר זוּלַ֖ת דַּלַּ֥ת עַם־הָאָֽרֶץ ׃ טו וַיֶּ֥גֶל אֶת־יְהוֹיָכִ֖ין בָּבֶ֑לָה וְאֶת־אֵ֣ם הַמֶּלֶךְ וְאֶת־נְשֵׁ֨י הַמֶּ֜לֶךְ וְאֶת־סָרִיסָ֗יו וְאֵת֙ ֯אוּלֵי הָאָ֔רֶץ הוֹלִ֛יךְ גּוֹלָ֥ה מִירוּשָׁלִַ֖ם בָּבֶֽלָה ׃ טז וְאֵת֩ כָּל־אַנְשֵׁ֨י הַחַ֜יִל שִׁבְעַ֣ת אֲלָפִ֗ים וְהֶחָרָ֤שׁ וְהַמַּסְגֵּר֙ אֶ֔לֶף הַכֹּ֕ל גִּבּוֹרִ֖ים עֹשֵׂ֣י מִלְחָמָ֑ה וַיְבִיאֵ֧ם מֶֽלֶךְ־בָּבֶ֛ל גּוֹלָ֖ה בָּבֶֽלָה

בממלכת יהודה ובירושלים נשארת רק דלת העם. כל אנשי מערכות השלטון, הניהול, המלאכה והצבא מוגלים לבבל.
ועל ירושלים ממנה נבוכדנצאר מלך עבד חדש. הדוד של יהויכין, אחד ששמו `מתניה`. נבוכדנצאר, כדי להבהיר שהוא השליט, משנה לו את השם ל`צדקיהו`.
גם `צדקיהו` עושה הרע בעיני אלוהים ולא רק זאת אלא שהוא גם מורד בבבל.
מה התוצאה של המרד הזה? נחכה לפרק הבא.
אני מנחש שזה יהיה עוד שלב בדרך לסוף המוחלט של ממלכת יהודה והחורבן הגדול. חורבן בית ראשון.
=====
אני לא יודע איך לתאר את מלכי יהודה האחרונים אבל היה בהם שילוב של יוהרה, טיפשות וחוסר מנהיגות.
הם כולם ראו כיצד יאשיהו לא הצליח לבצע את המהפכה המוסרית והאמונית והם היו חלשים מדי כדי להמשיך ולהרחיב את דרכו. זה נראה כאילו ייאוש כללי אחז בממלכה והיא הולכת מדחי אל דחי עד לחורבן הגדול.
יהויכין היה היחידי שהבין (או נאלץ) שצריך להרכין ראש, ללכת לגלות ובכך לשמר את החיים ולקוות לימים טובים יותר.
ההחלטה של יהויכין, שעשה הרע בעיני יהוה, היא זו שאפשרה, שנים רבות אחר כך, את שיבת ציון וחידוש היישוב היהודי בארץ ישראל.
מסתבר שבכניעתו לנבוכדנצאר הציל יהויכין את העם היהודי (אם כי ולא נראה שהוא התכוון לכך).
=====
תפקידו של מנהיג, לאומי ודתי, לדעת ולהבין את מצב האומה שהוא מנהיג יחסית לסביבה הגולבאלית שבה הוא חי, ולנווט אותה בהתאם.
מלכי יהודה לא הבינו זאת.
כל דמיון למצב מדינת ישראל ב 2019 אחרי 10 שנות שלטון נתניהו הוא על אחריות הקורא.