גַּ֤ם אֶת־יְהוּדָה֙ אָסִיר֙ מֵעַ֣ל פָּנַ֔י - מל"ב כ"ג | עופר בורין

מאת: עופר בורין התמונה ויקיפדיה, נחלת הכלל, Julius Schnorr von Carolsfeld (1794-1872) - Kupferstichkabinett Berlin, inventory number C 1893-25 ת.פרסום: 21/10/19
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

יאשיהו לא מקבל את רוע הגזירה של נבואת `חולדה אשת שלום בן תקווה` ויוצא למסע חזרה לעבודת יהוה.
תחילה קורא אליו יאשיהו את כל העם ומקריא להם את ספר התורה שנמצא בבית המקדש ומשביע אותם בברית יהוה.

ב וַיַּ֣עַל הַמֶּ֣לֶךְ בֵּית־יְהוָ֡ה וְכָל־אִ֣ישׁ יְהוּדָה֩ וְכָל־יֹשְׁבֵ֨י יְרוּשָׁלִַ֜ם אִתּ֗וֹ וְהַכֹּֽהֲנִים֙ וְהַנְּבִיאִ֔ים וְכָל־הָעָ֖ם לְמִקָּטֹ֣ן וְעַד־גָּד֑וֹל וַיִּקְרָ֣א בְאָזְנֵיהֶ֗ם אֶת־כָּל־דִּבְרֵי֙ סֵ֣פֶר הַבְּרִ֔ית הַנִּמְצָ֖א בְּבֵ֥ית יְהוָֽה ׃ ג וַיַּעֲמֹ֣ד הַמֶּלֶךְ עַֽל־הָ֨עַמּ֜וּד וַיִּכְרֹ֥ת אֶֽת־הַבְּרִ֣ית׀ לִפְנֵ֣י יְהוָ֗ה לָלֶ֜כֶת אַחַ֤ר יְהוָה֙ וְלִשְׁמֹ֨ר מִצְוֹתָ֜יו וְאֶת־עֵדְוֹתָ֤יו וְאֶת־חֻקֹּתָיו֙ בְּכָל־לֵ֣ב וּבְכָל־נֶ֔פֶשׁ לְהָקִ֗ים אֶת־דִּבְרֵי֙ הַבְּרִ֣ית הַזֹּ֔את הַכְּתֻבִ֖ים עַל־הַסֵּ֣פֶר הַזֶּ֑ה וַיַּעֲמֹ֥ד כָּל־הָעָ֖ם בַּבְּרִֽית

יאשיהו טועה באותה טעות של משה. אי אפשר להוריד על העם את התורה מבלי לעשות עבודת חינוך ועומק מוסרי לאורך שנים. אי אפשר להוביל שינוי אמיתי באמצעות פחד. שינוי אמיתי מחייב הבנה ושיתוף.
לאחר ההקראה וההסכמה (הלא אמיתית) של העם מתוארת בפרק פעילות ענפה מאוד של יאשיהו בתחום הריסת העבודה הזרה. הינה רשימת הפעלים בהם משתמש הסופר:
ויצוו, וישרוף, וינתץ, ויוצא, וירוץ, וישבת, ויטמא, וישבר, וישרוף עד דק, ויהדק עפר, ויסר, ויבער...
הפעילות מלווה בהזכרת שמם של מלכים קודמים שהכניסו עבודה זרה לממלכה. מוזכרים: אחז, מנשה, שלמה המלך, ירבעם בן נבט ובנוסף מוזכרים מלכי יהודה כולם באופן כולל ללא שמות.
הפעילות ממשיכה בכך שיאשיהו מכריז על עשיית חג הפסח באופן שלא נחגג מאז ימי השופטים:

כא וַיְצַ֤ו הַמֶּ֨לֶךְ֙ אֶת־כָּל־הָעָ֣ם לֵאמֹ֔ר עֲשׂ֣וּ פֶ֔סַח לַֽיהוָ֖ה אֱלֹֽהֵיכֶ֑ם כַּכָּת֕וּב עַ֛ל סֵ֥פֶר הַבְּרִ֖ית הַזֶּֽה ׃ כב כִּ֣י לֹ֤א נַֽעֲשָׂה֙ כַּפֶּ֣סַח הַזֶּ֔ה מִימֵי֙ הַשֹּׁ֣פְטִ֔ים אֲשֶׁ֥ר שָׁפְט֖וּ אֶת־יִשְׂרָאֵ֑ל וְכֹ֗ל יְמֵ֛י מַלְכֵ֥י יִשְׂרָאֵ֖ל וּמַלְכֵ֥י יְהוּדָֽה

ולאחר כל הפעילות הזו, ניתן היה לצפות לשינוי בנבואת החורבן אבל האכזבה מרה:
יאשיהו מקבל מהסופר ציון לשבח:

כה וְכָמֹהוּ֩ לֹֽא־הָיָ֨ה לְפָנָ֜יו מֶ֗לֶךְ אֲשֶׁר־שָׁ֤ב אֶל־יְהוָה֙ בְּכָל־לְבָב֤וֹ וּבְכָל־נַפְשׁוֹ֙ וּבְכָל־מְאֹד֔וֹ כְּכֹ֖ל תּוֹרַ֣ת מֹשֶׁ֑ה וְאַחֲרָ֖יו לֹֽא־קָ֥ם כָּמֹֽהוּ

אבל הנבואה שרירה וקיימת:

כו אַ֣ךְ׀ לֹֽא־שָׁ֣ב יְהוָ֗ה מֵחֲר֤וֹן אַפּוֹ֙ הַגָּד֔וֹל אֲשֶׁר־חָרָ֥ה אַפּ֖וֹ בִּֽיהוּדָ֑ה עַל כָּל־הַכְּעָסִ֔ים אֲשֶׁ֥ר הִכְעִיס֖וֹ מְנַשֶּֽׁה ׃ כז וַיֹּ֣אמֶר יְהוָ֗ה גַּ֤ם אֶת־יְהוּדָה֙ אָסִיר֙ מֵעַ֣ל פָּנַ֔י כַּאֲשֶׁ֥ר הֲסִרֹ֖תִי אֶת־יִשְׂרָאֵ֑ל וּמָאַסְתִּי אֶת־הָעִ֨יר הַזֹּ֤את אֲשֶׁר־בָּחַ֨רְתִּי֙ אֶת־יְר֣וּשָׁלִַ֔ם וְאֶת־הַבַּ֔יִת אֲשֶׁ֣ר אָמַ֔רְתִּי יִהְיֶ֥ה שְׁמִ֖י שָֽׁם

=====
בעיני, כל העבודה הנמרצת של יאשיהו ממוקדת בטיפול בפולחן הדתי. אין טיפול במשפט, בצדק, בחינוך לערכים ועוד, שהם ליבת תורת משה.
לא מוזכר אפילו אדם אחד שהצטרף למסע הפעלתני של יאשיהו. הוא כאילו פועל במין טירוף חזרה בתשובה, שאיש אינו מצטרף אליו.
למעשה יאשיהו לא מצליח לחולל שינוי, וההוכחה לכך היא, שבנו יהואחז, שעלה למלוך לאחר שיאשיהו מת במלחמה מיותרת מול מצרים, מתואר כך:

לא בֶּן־עֶשְׂרִ֨ים וְשָׁלֹ֤שׁ שָׁנָה֙ יְהוֹאָחָ֣ז בְּמָלְכ֔וֹ וּשְׁלֹשָׁ֣ה חֳדָשִׁ֔ים מָלַ֖ךְ בִּירוּשָׁלָ֑םִ וְשֵׁ֣ם אִמּ֔וֹ חֲמוּטַ֥ל בַּֽת־יִרְמְיָ֖הוּ מִלִּבְנָֽה ׃ לב וַיַּ֥עַשׂ הָרַ֖ע בְּעֵינֵ֣י יְהוָ֑ה כְּכֹ֥ל אֲשֶׁר־עָשׂ֖וּ אֲבֹתָֽיו

כלומר – עשה הרע בעיני יהוה. בשלושה חודשים בהם מלך הוא הספיק כבר לעשות הרע בעיני יהוה. אפילו בנו של יאשיהו לא הלך בדרכו.
לאחר שלושה חודשים, מחליף פרעה מלך מצרים (זה כבר סיפור אחר שלא אכנס אליו כאן) את יהואחז בבן אחר של יאשיהו, יהויקים.
ומה עושה יהויקים:

לו בֶּן־עֶשְׂרִ֨ים וְחָמֵ֤שׁ שָׁנָ֨ה יְהוֹיָקִ֣ים בְּמָלְכ֔וֹ וְאַחַ֤ת עֶשְׂרֵה֙ שָׁנָ֔ה מָלַ֖ךְ בִּירוּשָׁלָ֑םִ וְשֵׁ֣ם אִמּ֔וֹ ֯זְבִידָה בַת־פְּדָיָ֖ה מִן־רוּמָֽה ׃ לז וַיַּ֥עַשׂ הָרַ֖ע בְּעֵינֵ֣י יְהוָ֑ה כְּכֹ֥ל אֲשֶׁר־עָשׂ֖וּ אֲבֹתָֽיו

כמובן – הרע בעיני יהוה.

=====
והלקח הוא – שינוי אמיתי עושה מנהיג רק אם הוא גורם לשינוי בקרב האנשים שאותם הוא מנהיג. שינוי חיצוני של הפולחן הדתי אין בו ממש.
יאשיהו כשל בכך והוכח שוב – העם הזה קשה עורף וההבטחה האלוהית לא רק שלא מתקיימת אלא אלוהים מודיע שהוא מאס בישראל, ביהודה ובירושלים.