תִּצַּלְנָה שְׁתֵּי אָזְנָיו - מל"ב כ"א | אורי הייטנר

מאת: אורי הייטנר התמונה canstockphoto ת.פרסום: 21/10/19
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

למה חרבה ירושלים? על מה ולמה חרב בית המקדש הראשון?

התשובה הברורה נמצאת בפרק זה. בגלל מנשה. הדברים נאמרים בפירוש ובפירוט: לָכֵן, כֹּה אָמַר יְהוָה אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל: הִנְנִי מֵבִיא רָעָה עַל יְרוּשָׁלִַם וִיהוּדָה, אֲשֶׁר כָּל שֹׁמְעָהּ תִּצַּלְנָה שְׁתֵּי אָזְנָיו. וְנָטִיתִי עַל יְרוּשָׁלִַם אֵת קָו שֹׁמְרוֹן וְאֶת מִשְׁקֹלֶת בֵּית אַחְאָב, וּמָחִיתִי אֶת יְרוּשָׁלִַם, כַּאֲשֶׁר יִמְחֶה אֶת הַצַּלַּחַת, מָחָה וְהָפַךְ עַל פָּנֶיהָ. וְנָטַשְׁתִּי אֵת שְׁאֵרִית נַחֲלָתִי, וּנְתַתִּים בְּיַד אֹיְבֵיהֶם, וְהָיוּ לְבַז וְלִמְשִׁסָּה לְכָל אֹיְבֵיהֶם. יַעַן אֲשֶׁר עָשׂוּ אֶת הָרַע בְּעֵינַי, וַיִּהְיוּ מַכְעִסִים אֹתִי, מִן הַיּוֹם אֲשֶׁר יָצְאוּ אֲבוֹתָם מִמִּצְרַיִם וְעַד הַיּוֹם הַזֶּה. וְגַם דָּם נָקִי שָׁפַךְ מְנַשֶּׁה הַרְבֵּה מְאֹד, עַד אֲשֶׁר מִלֵּא אֶת יְרוּשָׁלִַם פֶּה לָפֶה, לְבַד מֵחַטָּאתוֹ, אֲשֶׁר הֶחֱטִיא אֶת יְהוּדָה, לַעֲשׂוֹת הָרַע בְּעֵינֵי יְהוָה.

על פי חז"ל הבית הראשון חרב בשל שלושה חטאים, שעליהם נאמר "יהרג ובל יעבור": שפיכות דמים, גילוי עריות ועבודה זרה. על פי המסופר על מנשה, הוא עבר ובגדול על שפיכות דמים ועבודה זרה. בניגוד למלכים אחרים שחטאו, על מנשה לא מסופר אפילו על דבר חיובי אחד שעשה, ואי אפשר אפילו להעיד עדות אופי להקלת עונשו.

הבעיה היא שהעונש הוא לכל העם, ובעוד דורות אחדים. משמעותו, הוא שבעצם אין אפשרות לתשובה. הרי בניגוד לבנו אמון, שחטא כמותו, נכדו יאשיהו, עשה הישר בעיני ה` ותקופת מלכותו מתוארת כמלכות מופת. אך על פי פרק כא, גם אם כל המלכים ינהגו כראוי, זה לא יעזור, כי העונש כבר נקבע. ואם שערי תשובה ננעלו – דומני שיש בכך בעיה אמונית חמורה.

לא ידוע מי הנביא שהביא את דבר ה` בפרק זה, אך ניתן לומר שהוא משורר נפלא, והמטפורות שהשתמש בהן יפות מאוד. והשפה העברית הרוויחה מנבואתו את הניב היפה: אֲשֶׁר כָּל שֹׁמְעָהּ תִּצַּלְנָה שְׁתֵּי אָזְנָיו.