הכל צפוי והרשות נתונה - מל"ב כ'| עופר בורין

מאת: עופר בורין, בתמונה - המלך חזקיה מראה את עשרו למשלחת הבבלית..מוזיאון לאומנויות יפות ולנסיה, נחלת הכלל.(נחלת הכלל, ויקיפדיה)Vicente López Portaña, 1789 ת.פרסום: 21/10/19
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

המלך חזקיהו חולה במחלה קשה והנביא ישעיהו בא אליו ומבשר לו שהוא עומד למות. חזקיהו לא בקש מהנביא שיגלה לו דבר. ישעיהו עושה זאת מרצונו.
תגובת חזקיהו:

ב וַיַּסֵּ֥ב אֶת־פָּנָ֖יו אֶל־הַקִּ֑יר וַיִּ֨תְפַּלֵּ֔ל אֶל־יְהוָ֖ה לֵאמֹֽר ׃ ג אָנָּ֣ה יְהוָ֗ה זְכָר־נָ֞א אֵ֣ת אֲשֶׁ֧ר הִתְהַלַּ֣כְתִּי לְפָנֶ֗יךָ בֶּֽאֱמֶת֙ וּבְלֵבָ֣ב שָׁלֵ֔ם וְהַטּ֥וֹב בְּעֵינֶ֖יךָ עָשִׂ֑יתִי וַיֵּ֥בְךְּ חִזְקִיָּ֖הוּ בְּכִ֥י גָדֽוֹל

הוא מפנה את פניו לקיר ונושא תפילה ליהוה שישאיר אותו בחיים.
שאלה: מדוע הפנה פניו לקיר?
התשובה שלי: חזקיהו מאס בתקשורת דרך ממסר ישעיהו הנביא ורצה תקשורת ישירה עם יהוה. לכן, הפנה פניו לקיר ובהכרח הפנה גם גבו לנביא.
התשובה לתפילת חזקיהו מגיעה במהרה –אוקיי. לא תמות עכשיו. אני מוסיף לך 15 שנה:

ו וְהֹסַפְתִּ֣י עַל־יָמֶ֗יךָ חֲמֵ֤שׁ עֶשְׂרֵה֙ שָׁנָ֔ה וּמִכַּ֤ף מֶֽלֶךְ־אַשּׁוּר֙ אַצִּ֣ילְךָ֔ וְאֵ֖ת הָעִ֣יר הַזֹּ֑את וְגַנּוֹתִי֙ עַל־הָעִ֣יר הַזֹּ֔את לְמַֽעֲנִ֔י וּלְמַ֖עַן דָּוִ֥ד עַבְדִּֽי

לא רק שהיא מגיעה מהר, היא מגיעה באמצעות הנביא.
לדעתי – יהוה כאן מראה לשתי הדמויות החזקות את שליטתו בסיטואציה. כלומר – דע ישעיהו, איני צריך אותך כדי לשמוע את חזקיהו. ודע לך חזקיהו, תשובות ממני תקבל רק דרך ישעיהו. תלמדו לעבוד ביחד!!
התשובה, לא רק שמבטיחה עוד 15 שנות חיים למלך. היא גם מבטיחה שירושלים לא תיפול בידי מלך אשור.
=====
משהו אישי,
תפילת חזקיהו לריפוי והמשך חייו הזכירה לי את ימיו האחרונים של אבי שמואל ז"ל. אבא היה חולה מאוד במחלה שתקפה אותו והביאה למותו בתוך חודש ימים. סרטן ריאות. בימים האחרונים, היה נאבק על כל נשימה תוך שהוא סובל מאוד. ובין הנשימות והמאבקים, בדקות בהן הוקל לא מעט, היה אומר לכל מי שהיה מוכן לשמוע – אני רוצה עוד לחיות. כאילו מסביר שזמנו טרם הגיע.
לאבא זה לא עזר.
=====
בהמשך הפרק מסופר על משלחת מבבל שבאה לדרוש בשלומו של המלך החולה. חזקיהו מקבל את המשלחת מראה לה את כל אוצרות ירושלים. כנראה שכל הסיפור הזה קרה עוד לפני סיפור הפרק הקודם על ההצלה הפלאית של ירושלים מידי סנחריב מלך אשור.
בכל אופן, ישעיהו הנביא לא תומך בקשר עם בבל והוא מודיע למלך שבשל הקרבה שהוא מגלה לבבל (כנראה שזה היה חלק מתכניתו של חזקיהו לייצר קואליציה מול אשור), יבוא יום שירושלים תחרב וכל העם יוגלה:

יז הִנֵּה֮ יָמִ֣ים בָּאִים֒ וְנִשָּׂ֣א׀ כָּל־אֲשֶׁ֣ר בְּבֵיתֶ֗ךָ וַאֲשֶׁ֨ר אָצְר֧וּ אֲבֹתֶ֛יךָ עַד־הַיּ֥וֹם הַזֶּ֖ה בָּבֶ֑לָה לֹֽא־יִוָּתֵ֥ר דָּבָ֖ר אָמַ֥ר יְהוָֽה ׃ יח וּמִבָּנֶ֜יךָ אֲשֶׁ֨ר יֵצְא֧וּ מִמְּךָ֛ אֲשֶׁ֥ר תּוֹלִ֖יד ֯יִקָּח וְהָיוּ֙ סָֽרִיסִ֔ים בְּהֵיכַ֖ל מֶ֥לֶךְ בָּבֶֽל

כלומר – ישעיהו מנבא על בואה העתידי של גלות בבל.
חזקיהו לא מתרשם ועונה לו:

יט וַיֹּ֤אמֶר חִזְקִיָּ֨הוּ֙ אֶֽל־יְשַֽׁעְיָ֔הוּ ט֥וֹב דְּבַר־יְהוָ֖ה אֲשֶׁ֣ר דִּבַּ֑רְתָּ וַיֹּ֕אמֶר הֲל֛וֹא אִם־שָׁל֥וֹם וֶאֱמֶ֖ת יִהְיֶ֥ה בְיָמָֽי

בעברית פשוטה – אני מקבל באהבה את דבר יהוה ומסתפק בכך שכל עוד אני חי ירושלים בטוחה.
תשובתו של חזקיהו נראית תמוהה. הייתכן שהוא אינו חרד לגורל העם בדורות שלאחר מותו? הוא כל כך אגואיסט?
אני חושב שלא.
חזקיהו, כפי שראינו בתחילת הפרק, הוכיח שבתפילה אפשר להפר נבואת מוות אישית להבטחה להמשך החיים. כך לגבי האומה, חזקיהו טוען שניתן לשנות את בשורת החורבן. הכל בידי מעשי האנשים.
לצערנו אנחנו יודעים שאלה שהנהיגו את העם אחרי חזקיהו לא הצליחו לשנות את מהלך ההיסטוריה ונבואת ישעיהו הלאומית התגשמה.
=====
שנים רבות אחרי חזקיהו אמר רבי עקיבא: "הכל צפוי והרשות נתונה". יכול להיות שרבי עקיבא למד זאת מחזקיהו?