צִיּוֹן בְּמִשְׁפָּט תִּפָּדֶה - ישעיהו א' | עופר בורין

מאת: עופר בורין התמונה © Can Stock Photo / eldadcarin ת.פרסום: 27/10/19
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

פרק מהמם.
הנביא ישעיהו עומד מול חורבן ישראל ויהודה ונותן בפרק הזה תוכחה שהיא מהעוצמתיות והמדויקות שנכתבו מעולם.

ב שִׁמְע֤וּ שָׁמַ֨יִם֙ וְהַאֲזִ֣ינִי אֶ֔רֶץ כִּ֥י יְהוָ֖ה דִּבֵּ֑ר בָּנִים֙ גִּדַּ֣לְתִּי וְרוֹמַ֔מְתִּי וְהֵ֖ם פָּ֥שְׁעוּ בִֽי

יהוה מתלונן על עם ישראל – בנים גדלתי ורוממתי והם פשעו בי. הבנים הם עם ישראל. עם ישראל התבלבל וחשב שיש בו איזו ייחודיות מעל שאר הבריות שהרי נאמר עליו "עם סגולה", אבל מסתבר שבפועל אין שום דבר נשגב בעם הזה. הוא פשע ליהוה. האם הפשע היה באמת ליהוה או למסר האלוהי – מיד נדע זאת בלשון שאינה משתמעת לשתי פנים.

ז אַרְצְכֶ֣ם שְׁמָמָ֔ה עָרֵיכֶ֖ם שְׂרֻפ֣וֹת אֵ֑שׁ אַדְמַתְכֶ֗ם לְנֶגְדְּכֶם֙ זָרִים֙ אֹכְלִ֣ים אֹתָ֔הּ וּשְׁמָמָ֖ה כְּמַהְפֵּכַ֥ת זָרִֽים

והתוצאה של פשעי העם – שממה בארץ, ערים שרופות, האדמה נתונה בידי זרים.

ט לוּלֵי֙ יְהוָ֣ה צְבָא֔וֹת הוֹתִ֥יר לָ֛נוּ שָׂרִ֖יד כִּמְעָ֑ט כִּסְדֹ֣ם הָיִ֔ינוּ לַעֲמֹרָ֖ה דָּמִֽינוּ

למעשה אומר ישעיהו – כסדום היינו לעמורה דמינו. הוא אינו מוציא את עצמו מהכלל. הוא חלק מהכישלון המוסרי של העם. סדום ועמורה.

ועכשיו מתחיל ישעיהו להסביר את מהות העניין:

י שִׁמְע֥וּ דְבַר־יְהוָ֖ה קְצִינֵ֣י סְדֹ֑ם הַאֲזִ֛ינוּ תּוֹרַ֥ת אֱלֹהֵ֖ינוּ עַ֥ם עֲמֹרָֽה ׃ יא לָמָּה־לִּ֤י רֹב־זִבְחֵיכֶם֙ יֹאמַ֣ר יְהוָ֔ה שָׂבַ֛עְתִּי עֹל֥וֹת אֵילִ֖ים וְחֵ֣לֶב מְרִיאִ֑ים וְדַ֨ם פָּרִ֧ים וּכְבָשִׂ֛ים וְעַתּוּדִ֖ים לֹ֥א חָפָֽצְתִּי

ליהוה אין כלל עניין בטכסים הדתיים. אין לו עניין בכל הקורבנות שמעלים האנשים. הסמל המרכזי של עבודת השם אין בו כלל צורך. למעשה הטכס הפך לעיקר ומכאן האסון.

יב כִּ֣י תָבֹ֔אוּ לֵרָא֖וֹת פָּנָ֑י מִי־בִקֵּ֥שׁ זֹ֛את מִיֶּדְכֶ֖ם רְמֹ֥ס חֲצֵרָֽי

כל מי שבא לראות את פני יהוה – שילך מכאן. לא רוצה את פנייתכם אלי בשבת, בראש חודש, במועדים ובחגים. אל תבואו לחפש אותי. תחפשו את עצמכם.

טו וּבְפָרִשְׂכֶ֣ם כַּפֵּיכֶ֗ם אַעְלִ֤ים עֵינַי֙ מִכֶּ֔ם גַּ֛ם כִּֽי־תַרְבּ֥וּ תְפִלָּ֖ה אֵינֶ֣נִּי שֹׁמֵ֑עַ יְדֵיכֶ֖ם דָּמִ֥ים מָלֵֽאוּ

מה אתם מתפללים אלי? למה אתם פורשים ידיכם לשמיים. אני לא שומע תפילות של אנשים שידיהם מלאות דם (כלומר תפילות שאין מאחוריהן חיים מוסריים של ממש).

כא אֵיכָה֙ הָיְתָ֣ה לְזוֹנָ֔ה קִרְיָ֖ה נֶאֱמָנָ֑ה מְלֵאֲתִ֣י מִשְׁפָּ֗ט צֶ֛דֶק יָלִ֥ין בָּ֖הּ וְעַתָּ֥ה מְרַצְּחִֽים

פסוק מדהים. אני אלוהים מילאתי אתכם בידע על משפט צדק ואתם הפכתם לרוצחים והפכתם את הארץ שלי לזונה. מה חשבתם – שאפשר לקנות אותי בכסף קורבנותיכם ותפילותיכם כאשר יש בכם מרצחים ופושעים?

ומה לגבי השרים והמנהיגים?

כג שָׂרַ֣יִךְ סוֹרְרִ֗ים וְחַבְרֵי֙ גַּנָּבִ֔ים כֻּלּוֹ֙ אֹהֵ֣ב שֹׁ֔חַד וְרֹדֵ֖ף שַׁלְמֹנִ֑ים יָתוֹם֙ לֹ֣א יִשְׁפֹּ֔טוּ וְרִ֥יב אַלְמָנָ֖ה לֹֽא־יָב֥וֹא אֲלֵיהֶֽם

חבורה של מושחתים, אוהבי שוחד ושלמונים.
מוכר לי מהחדשות של השנים האחרונות.

כז צִיּ֖וֹן בְּמִשְׁפָּ֣ט תִּפָּדֶ֑ה וְשָׁבֶ֖יהָ בִּצְדָקָֽה

ציון במשפט תפדה – אני מבין זאת שהכוונה שציון תפדה רק במשפט וצדק שיבצעו אנשים ולא יהוה. אל תצפו לסליחה ומחילה ממני. אתם צריכים לייצר חברה שבה מתקיימת מערכת משפט וצדק. זה לב העניין. לא תפילות, לא תרי"ג מצוות, לא בתי מקדש, לא קורבנות ולא שאר מיני מעשים תפלים. חברה עם משפט וצדק – זה העיקר. תעשו את זה ותפדו.

=====

בעיני זה פרק המעיד על האופי האנושי.
העובדה היא ששום שיפור מוסרי לא חל באנושות ובעם ישראל מאז ימי ישעיהו עד היום. 2500 שנה והמוסר האנושי נשאר באותה רמה.
מה שכן – יש לנו אינטרנט ואפשר לכתוב בפייס על ישעיהו.
=====
הפרק הזה מתחיל בעלבון של יהוה מעמו ומסתיים בהכרה שיהוה כלל לא נעלב. הוא בז לעמו ומודיע – אני מחוץ לתמונה. אתם אחראים לגורלכם ואל תתקשרו אלי.

נפלא