לְגָאוֹן וּלְתִפְאֶרֶת - ישעיהו ד'| מני גל

מאת: מני גל התמונה depositphotos ת.פרסום: 29/10/19
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

בַּיּוֹם הַהוּא יִהְיֶה צֶמַח יְהוָה לִצְבִי וּלְכָבוֹד, וּפְרִי הָאָרֶץ - לְגָאוֹן וּלְתִפְאֶרֶת לִפְלֵיטַת יִשְׂרָאֵל.

פסוק זה זכה לפרשנויות שונות ומגוונות. נזכיר פה את פירושו של רש"י:

ביום ההוא - לאחר שיכלו נוי תכשיטי הנואפות והנבלות לא תכלה (ס``א לא תסולה) עוד צבי נוי כבודם באלה : יהיה צמח ה`. לכם לנוי : לצבי ולכבוד. הם הצדיקים הנשארים בם והחכמים תלמידי התורה בהם יתלו את צבי כבודם : ופרי הארץ. הם בני הצדיקים פרי עץ חיים הם יהיו לגאון ולתפארת אשר בהם יתפארו ויתהללו פליטת ישראל. צבי. הוא נוי דבר צביון שיש חפץ בו.

מה שמפריד בין ההווה רווי החטאים לבין הגאולה לעתיד לבוא הם תכשיטי הנואפות דווקא. נו, מילא... ואחרי שכילינו זעמנו בנשים, הָאֲשֵׁמוֹת בחורבן, נפנה מבט אל השורדים, הם, כמובן, הצדיקים, שלמרות שלא נאמר בפירוש, הנוסח של רש"י מייחס להם מין זכר, למרבה הפלא... רש"י מעז לומר את מה שישעיהו אפילו לא רמז לו – שעונש החורבן יפסח על הצדיקים, כפי שמלאך ה` פסח על בתי העברים במצרים, והם, שעברו את כור ההיתוך, יֵצאו זכים וטהורים, ויהיו לגאון ולתפארת.

`מצודת דוד` מתייחס לביטוי `צמח ה``, ומסביר למה הכוונה. `ויהיה צמח ה` להדר ולכבוד` - והוא משיח בן דוד הנקרא צמח, כמש``ה והקימותי לדוד צמח צדיק (ירמיה כג).

מסתבר שגם פרשנים יהודיים רואים בנבואות ישעיהו רמזים משיחיים, בדומה למטעמים שעושים הנוצרים מפסוקי אותו נביא.

שימוש ספרותי נאה עושה בפסוק זה אלעזר הקליר, פייטן ארץ ישראלי בן המאה השישית או השביעית, בפיוט הנהדר שלו `תפילת הטל`. כותבי הפיוטים שלטו בפסוקי התנ"ך שליטה מרשימה מאד, והם שיבצו בשירתם ביטויים רבים, שמקורם בפסוקי המקרא. הנה קטע מתוך תפילת הטל:

טַל
צַוֵּה שָׁנָה טוֹבָה וּמְעֻטֶרֶת
פְּרִי הָאָרֶץ לְגָאוֹן וּלְתִפְאֶרֶת
עִיר כְּסֻּכָּה נוֹתֶרֶת
שִׂימָהּ בְּיָדְךָ עֲטֶרֶת
בְּטַל