שואה ביד יהוה - ישעיהו י' | עופר בורין

מאת: עופר בורין התמונה CANSTOCKPHOTO ת.פרסום: 05/11/19
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

הפרק מתחיל בהמשך נבואת הזעם החורבן על ממלכת ישראל ואחר כך פונה לטפל באויב הגדול - אשור.
=====
ממלכת ישראל מתוארת כממלכה שבה המשפט והצדק הפכו בעצמם למקור הרשע:

א ה֥וֹי הַחֹֽקְקִ֖ים חִקְקֵי־אָ֑וֶן וּֽמְכַתְּבִ֥ים עָמָ֖ל כִּתֵּֽבוּ ׃ ב לְהַטּ֤וֹת מִדִּין֙ דַּלִּ֔ים וְלִגְזֹ֕ל מִשְׁפַּ֖ט עֲנִיֵּ֣י עַמִּ֑י לִהְי֤וֹת אַלְמָנוֹת֙ שְׁלָלָ֔ם וְאֶת־יְתוֹמִ֖ים יָבֹֽזּוּ

המחוקקים (הכנסת) מחוקקים חוקים שהם "אָ֑וֶן" (כלומר רשע, עוון, חטא וחוסר צדק).
והשופטים – גוזלים באמצעות החוקים האלה את הצדק והמשפט מידי החלשים.
מצב בלתי נסבל שבו חוקים רעים נחקקים והשופטים נשמעים להם.
אי אפשר שלא לחשוב על אותם זרמים בחברה הישראלית הדורשים למנות שופטים "נוחים" ולחוקק חוקים של "זה הרוב" ולא חוקים של צדק ומשפט.

והתוצאה – ממלכת ישראל מקבלת שואה:

ג וּמַֽה־תַּעֲשׂוּ֙ לְי֣וֹם פְּקֻדָּ֔ה וּלְשׁוֹאָ֖ה מִמֶּרְחָ֣ק תָּב֑וֹא עַל־מִי֙ תָּנ֣וּסוּ לְעֶזְרָ֔ה וְאָ֥נָה תַעַזְב֖וּ כְּבוֹדְכֶֽם ׃ ד בִּלְתִּ֤י כָרַע֙ תַּ֣חַת אַסִּ֔יר וְתַ֥חַת הֲרוּגִ֖ים יִפֹּ֑לוּ בְּכָל־זֹאת֙ לֹא־שָׁ֣ב אַפּ֔וֹ וְע֖וֹד יָד֥וֹ נְטוּיָֽה

פעם ראשונה בתנ"ך שהמילה שואה נזכרת.
וגם אז – אלוהים ימשיך וירגז.
נורא!
=====
ועכשיו פונה הנביא ומתנבא על אשור, האויב הגדול שיגיע לחסל את ממלכת ישראל וינסה גם לחסל את ממלכת יהודה.

ה ה֥וֹי אַשּׁ֖וּר שֵׁ֣בֶט אַפִּ֑י וּמַטֶּה־ה֥וּא בְיָדָ֖ם זַעְמִֽי ׃ ו בְּג֤וֹי חָנֵף֙ אֲשַׁלְּחֶ֔נּוּ וְעַל־עַ֥ם עֶבְרָתִ֖י אֲצַוֶּ֑נּוּ לִשְׁלֹ֤ל שָׁלָל֙ וְלָבֹ֣ז בַּ֔ז ֯וּלְשִׂימוֹ מִרְמָ֖ס כְּחֹ֥מֶר חוּצֽוֹת
מסתבר, שאשור הם שליחי יהוה עצמו. יהוה, כדי להעניש את ישראל, משתמש בגורם חיצוני, ממלכת אשור.
אשור מופעלת על ידי יהוה. אשור היא הזעם של יהוה. יהוה שולח את אשור לפגוע בעם שלו.
ישעיהו כאן מתמודד באופן מקומם עם הסיטואציה שבה אימפריה אדירה ואלילית קמה ומאיימת לחסל את עם ישראל הנבחר של יהוה – הכל מכוון מלמעלה. נבחר לשואה.
יהוה, זה שבחר בנו, מפעיל כוחות אליליים, רשעים, כדי לפגוע בעם שלו, עד כדי `שואה` במקרה של ישראל וכמעט חיסול במקרה של יהודה.
ומה מציל את יהודה? האם חזרה בתשובה? האם העם חוזר להיות מוסרי?
לא!, לפי הפרק הזה התשובה היא:

טו הֲיִתְפָּאֵר֙ הַגַּרְזֶ֔ן עַ֖ל הַחֹצֵ֣ב בּ֑וֹ אִם־יִתְגַּדֵּ֤ל הַמַּשּׂוֹר֙ עַל־מְנִיפ֔וֹ כְּהָנִ֥יף שֵׁ֨בֶט֙ וְאֶת־מְרִימָ֔יו כְּהָרִ֥ים מַטֶּ֖ה לֹא־עֵֽץ ׃ טז לָכֵן יְשַׁלַּ֨ח הָאָד֜וֹן יְהוָ֧ה צְבָא֛וֹת בְּמִשְׁמַנָּ֖יו רָז֑וֹן וְתַ֧חַת כְּבֹד֛וֹ יֵקַ֥ד יְקֹ֖ד כִּיק֥וֹד אֵֽשׁ ׃ יז וְהָיָ֤ה אֽוֹר־יִשְׂרָאֵל֙ לְאֵ֔שׁ וּקְדוֹשׁ֖וֹ לְלֶהָבָ֑ה וּבָעֲרָ֗ה וְאָֽכְלָ֛ה שִׁית֥וֹ וּשְׁמִיר֖וֹ בְּי֥וֹם אֶחָֽד

והפירוש: האם הגרזן והמסור (אשור שהם כלי העבודה של יהוה) יכולים לפעול ללא הידיים שמפעילות אותם (יהוה)? – הנביא אומר שכפי שהגאווה והיהירות פגעו בישראל ויהודה, כך הם פועלים בקרב אשור ולכן:
יהוה יפגע באשור (יהפוך משמניו לרזון)
ואז, אחרי שיהוה יפגע באשור, יהיה אור לישראל ואש ובעירה יחסלו את אשור.
=====
המסקנה היא שאין לאנשים שום שליטה על מה שקורה.
יהוה מחליט לפגוע בעמו כי הם הפכו גאוותנים ולא שומרי צדק ומשפט.
יהוה מחליט להפסיק את הפגיעה בגלל שאשור הופכים ליהירים וגאוותנים.
לא נדרש מהיהודים לתקן את דרכיהם. לא נדרש מהם לחזור בתשובה.

מדוע לא נדרש מישראל לעשות משהו כדי להסיר את רוע הגזירה?
התשובה שלי היא שהנביא התייאש מהיכולת של עם ישראל להיות עם מוסרי.
ואולי התשובה היא שאין דרך לרצות את יהוה.
אז השיטה היא לפגוע בעמו עד כדי שואה וחורבן, ובכל פעם שהוא יתרומם (וזה יקרה) לפגוע בו שוב.
אל תשאלו עוד "איפה היה יהוה בשואה?"
עפ"י ישעיהו – הוא מחוללה, כעונש או כאיזה צדק אלוהי, שאין שום דרך אנושית לקבלה, לבד מכניעה מוחלטת לבלתי אנושי.

נבואה קשה שרבים רואים בה נחמה כי הינה שארית יהודה תינצל ותפרח.
אני חושב שאין כאן שום נחמה.
אם היטלר הוא כלי של יהוה והיהודים הם סוג של עם שסביבו מתנהל מעגל אין סופי ללא מוצא של חיסול חשבונות מחזורי, אז לא ברורה לי מה הנחמה.

אני מתעקש לדבוק בתורת משה ובמשנת רבי עקיבא:
משה – החופש לבחור: "יט הַעִידֹ֨תִי בָכֶ֣ם הַיּוֹם֮ אֶת־הַשָּׁמַ֣יִם וְאֶת־הָאָרֶץ֒ הַחַיִּ֤ים וְהַמָּ֨וֶת֙ נָתַ֣תִּי לְפָנֶ֔יךָ הַבְּרָכָ֖ה וְהַקְּלָלָ֑ה וּבָֽחַרְתָּ֙ בַּֽחַיִּ֔ים לְמַ֥עַן תִּחְיֶ֖ה אַתָּ֥ה וְזַרְעֶֽךָ".
רבי עקיבא – הרשות נתונה: "הכל צפוי והרשות נתונה".