נבואה מול ציונות - ישעיהו י"ד | עופר בורין

מאת: עופר בורין התמונה pixabay ת.פרסום: 13/11/19
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

הפרק עוסק בעיקר בנבואת ישעיהו על האופן שבו יהוה וצבאו יחסלו באופן טוטאלי את ממלכת הרשע של אשור/בבל ושל פלישתים.
אותי עניינו, בתוך כל הנבואות האלה, ההתייחסויות לעם ישראל.
בתחילת הפרק כותב הנביא:

א כִּי֩ יְרַחֵ֨ם יְהוָ֜ה אֶֽת־יַעֲקֹ֗ב וּבָחַ֥ר עוֹד֙ בְּיִשְׂרָאֵ֔ל וְהִנִּיחָ֖ם עַל־אַדְמָתָ֑ם וְנִלְוָ֤ה הַגֵּר֙ עֲלֵיהֶ֔ם וְנִסְפְּח֖וּ עַל־בֵּ֥ית יַעֲקֹֽב

כאשר יגיע הזמן המתאים, ירחם יהוה על יעקב-ישראל (אלה שגלו), יחזור ויבחר בישראל (כלומר יהוה לא שוכח אותנו, גם כשאנחנו בגלות) ויניח אותנו בארץ ישראל (כמו שמניחים כלי משחק על לוח השחמט).
ויחד עם ישראל, יצרף יהוה גרים שנספחים לישראל.
לא יודע מי הם הגרים האלה, אבל בכל אופן הנביא רואה את עם ישראל חוזר לארץ ישראל להשתקע בה.
יפה. בוא נמשיך...

ב וּלְקָח֣וּם עַמִּים֮ וֶהֱבִיא֣וּם אֶל־מְקוֹמָם֒ וְהִֽתְנַחֲל֣וּם בֵּֽית־יִשְׂרָאֵ֗ל עַל אַדְמַ֣ת יְהוָ֔ה לַעֲבָדִ֖ים וְלִשְׁפָח֑וֹת וְהָיוּ֙ שֹׁבִ֣ים לְשֹֽׁבֵיהֶ֔ם וְרָד֖וּ בְּנֹגְשֵׂיהֶֽם

פעולת השיקום של עם ישראל בארצו תלווה ע"י עמים אחרים שיתמכו במהלך.
ועם ישראל יתנחל ב"אדמת יהוה" ושם הוא יחזיק בשבי וירדה (במובן של ישלוט בכוח כפי שרודן שולט במדינתו) בעמים שבעבר שלטו בו.

קראתי ולא ממש עיכלתי. לקח לי כמה דקות להבין.
העתיד שצופה הנביא הוא עתיד שבו עם ישראל חי בארצו ושם הוא שולט ורודה בעמים אחרים. סוג של נקמה על מה שהם עשו לעם ישראל בעבר.
עצוב היה לי לקרוא את החזון הנבואי הזה.
ישעיהו כנראה לא לקח בחשבון שעם אחר לא ממש ישתף פעולה עם עם ישראל בסיטואציה של רודנות.
=====
ובסוף הפרק, ישראל יישבו לבטח בירושלים:

לב וּמַֽה־יַּעֲנֶ֖ה מַלְאֲכֵי־ג֑וֹי כִּ֤י יְהוָה֙ יִסַּ֣ד צִיּ֔וֹן וּבָ֥הּ יֶחֱס֖וּ עֲנִיֵּ֥י עַמּֽוֹ

לישראל, אחרי כל הניצחונות הגדולים של יהוה על אשור ופלישתים, יישאר מקום תחת חסותו של יהוה בציון.
בנבואה הזו עם ישראל חלש ועני ויהוה הוא השומר עליו.
=====
אני רואה בפרק הזה מוטיבים של חברה חולה.
חברה הבנויה על שליטים (יהודים) ונתינים חסרי זכויות שהיהודים רודים בהם מצד אחד.
חברה שנדרש ממנה להישאר ענייה ולשים את כל מבטחה באיזה "פרוטקשן" של יהוה.

מול הנבואה הזו העמידה הציונות מוטיבים אחרים לחלוטין:
חברה הבנויה על עבודה עברית ויצירה עברית תוך שילוב ומתן זכויות שוות לאזרחים שאינם יהודים.

איך עם ישראל פותר את הניגודים האלה? נדרשת עבודה רבה עם הרבה מאוד גמישות מחשבתית והסתגלות לתנאים ולסדרים העולמיים המתקיימים בכל זמן בהיסטוריה האנושית.