מה בין חזון לחזיון - ישעיהו כב | עופר בורין

מאת: עופר בורין צילום יונה ארזי ת.פרסום: 24/11/19
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

פרק נבואה על ירושלים:

א מַשָּׂ֖א גֵּ֣יא חִזָּי֑וֹן מַה־לָּ֣ךְ אֵפ֔וֹא כִּֽי־עָלִ֥ית כֻּלָּ֖ךְ לַגַּגּֽוֹת

ירושלים מכונה בפי הנביא ישעיהו – `גיא חזיון`. אגע בנקודה הזו בסיום המאמר.
ישעיהו מתלונן על כך שתושבי ירושלים עולים וחוגגים על הגגות.
חשוב להזכיר את הרקע ההיסטורי – מלך ירושלים, חזקיהו, מורד באשור ומכין את ירושלים למצור הצפוי להגיע על העיר. אנחנו זוכרים, מספר מלכים ב`, שאשור הגלו את ממלכת ישראל והחריבו את כל ממלכת יהודה, לבד מירושלים, שעמדה בפרץ ונותרה על כנה, עד שהגיעו הבבלים והחריבו גם אותה.

ב תְּשֻׁא֣וֹת׀ מְלֵאָ֗ה עִיר הֽוֹמִיָּ֔ה קִרְיָ֖ה עַלִּיזָ֑ה חֲלָלַ֨יִךְ֙ לֹ֣א חַלְלֵי־חֶ֔רֶב וְלֹ֖א מֵתֵ֥י מִלְחָמָֽה

העיר מלאה שמחה ועליצות. ישעיהו מקונן על כך שתושבי העיר לא מבינים שבמלחמה הצפויה לא הלוחמים ימותו אלא משהו אחר הולך למות.

ג כָּל־קְצִינַ֥יִךְ נָֽדְדוּ־יַ֖חַד מִקֶּ֣שֶׁת אֻסָּ֑רוּ כָּל־נִמְצָאַ֨יִךְ֙ אֻסְּר֣וּ יַחְדָּ֔ו מֵרָח֖וֹק בָּרָֽחוּ

כל הקצינים והגיבורים לא ילחמו אלא יברחו צועק הנביא.

ה כִּ֣י יוֹם֩ מְהוּמָ֨ה וּמְבוּסָ֜ה וּמְבוּכָ֗ה לַֽאדֹנָ֧י יְהוִ֛ה צְבָא֖וֹת בְּגֵ֣יא חִזָּי֑וֹן מְקַרְקַ֥ר קִ֖ר וְשׁ֥וֹעַ אֶל־הָהָֽר

מה שצפוי הוא יום של תבוסה ומבוכה ליהוה בירושלים. ואז, רק כאשר יבוא משבר גדול, רק אז תזכרו לשוב לבטוח ביהוה `ושוע אל ההר`.

ח וַיְגַ֕ל אֵ֖ת מָסַ֣ךְ יְהוּדָ֑ה וַתַּבֵּט֙ בַּיּ֣וֹם הַה֔וּא אֶל־נֶ֖שֶׁק בֵּ֥ית הַיָּֽעַר ׃ ט וְאֵ֨ת בְּקִיעֵ֧י עִיר־דָּוִ֛ד רְאִיתֶ֖ם כִּי־רָ֑בּוּ וַֽתְּקַבְּצ֔וּ אֶת־מֵ֥י הַבְּרֵכָ֖ה הַתַּחְתּוֹנָֽה ׃ י וְאֶת־בָּתֵּ֥י יְרוּשָׁלִַ֖ם סְפַרְתֶּ֑ם וַתִּתְֿצוּ֙ הַבָּ֣תִּ֔ים לְבַצֵּ֖ר הַחוֹמָֽה ׃ יא וּמִקְוָ֣ה׀ עֲשִׂיתֶ֗ם בֵּין הַחֹ֣מֹתַ֔יִם לְמֵ֖י הַבְּרֵכָ֣ה הַיְשָׁנָ֑ה וְלֹ֤א הִבַּטְתֶּם֙ אֶל־עֹשֶׂ֔יהָ וְיֹצְרָ֥הּ מֵֽרָח֖וֹק לֹ֥א רְאִיתֶֽם

העם מסתכל ובוטח בנשק – מביט אל `נשק בית היער`.
חזקיהו המלך מזהה את הבקיעים בחומה ומבצר את העיר. יש עדויות ארכיאולוגיות על חומה אדירה ברוחב 7 מטרים שבנה חזקיהו.
חזקיהו גם דואג למים שיאפשרו להחזיק מעמד במצור הגדול. יש כמובן עדויות ארכיאולוגיות על נקבת השילוח שהביאה מים לעיר הנצורה.
ביצור החומה מתבצע גם במחיר פגיעה בבתים של אנשים הגרים על תוואי החומה הנבנית.
אבל בתוך כל כלי המלחמה וההגנה שוכחים המנהיגים והעם את הצד המוסרי (או האמוני למי שדתי) – `ולא הבטתם אל עושיה ויוצרה מרחוק לא ראיתם`.
את בקיעי החומה רואים ומתקנים. זה ברור. גם את המחסור הצפוי במים אפשר למנוע. אלה דברים קצרי טווח שלא נדרש עבורם חזון וערכים.
אבל את המקור לחוסן, לחיים – המוסר והצדק, את זה `מרחוק לא ראיתם`. או בעברית של היום: "לא רואים מטר".
והנביא מוסיף ומשתמש בביטוי השגור עד היום (קופירייטר מצטיין היה ישעיהו):

יג וְהִנֵּ֣ה׀ שָׂשׂ֣וֹן וְשִׂמְחָ֗ה הָרֹ֤ג׀ בָּקָר֙ וְשָׁחֹ֣ט צֹ֔אן אָכֹ֥ל בָּשָׂ֖ר וְשָׁת֣וֹת יָ֑יִן אָכ֣וֹל וְשָׁת֔וֹ כִּ֥י מָחָ֖ר נָמֽוּת

`אכול ושתה כ מחר נמות`.
אני מרגיש כאילו ישעיהו נושא נאום בכנסת ישראל היום:
"אנחנו הצבא החזק ביותר באזור. יש לנו פצצות אטום (אולי), מטוסי קרב משוכללים, טילים מדויקים וארוכי טווח, לוויינים בחלל, צוללות חובקות ימים ואוקיינוסים, כיפת ברזל נהדרת, שרביט קסמים מקסימה, חץ רב עוצמה – אבל כל זה לא יעמוד אם לא נפתח חברה צודקת, מוסרית, עם מנהיגים נקיי כפים, מצמצמת פערים, דואגת לחינוך, מפתחת ומבצרת את בית המשפט, שואפת שלום ו....."

הנביא מסיים בנבואה קשה על המפתח לבית המקדש:

כה בַּיּ֣וֹם הַה֗וּא נְאֻם֙ יְהוָ֣ה צְבָא֔וֹת תָּמוּשׁ֙ הַיָּתֵ֔ד הַתְּקוּעָ֖ה בְּמָק֣וֹם נֶאֱמָ֑ן וְנִגְדְּעָ֣ה וְנָפְלָ֗ה וְנִכְרַת֙ הַמַּשָּׂ֣א אֲשֶׁר־עָלֶ֔יהָ כִּ֥י יְהוָ֖ה דִּבֵּֽר

היתד היא המפתח, אותו שם יהוה ביד נאמנה. אבל גם יד נאמנה שכזו, בסופו של דבר תיפול ותגדע והמפתח יאבד.
מעניין ששם העיתון של אגודת ישראל הוא `יתד נאמן`.
ואלה יהיו הראשונים, ביחד עם רבים, שיצעקו על הנביא מספסלי הכנסת ויגרשו אותו מדוכן הנואמים.
איך הוא מעז השמאלן הזה, ישעיהו. עוד 1 ששכח מה זה להיות יהודי!
=====
ולסיום – ירושלים נקראת בפרק `גיא חזיון`, ומתוארת בפרק כחיזיון אורקולי עכשווי.
נראה לי שהנביא היה מעדיף לו יכול היה לקרוא לה `גיא חזון`.