לא אי - ישעיהו כ' | עופר בורין

מאת: עופר בורין התמונה פיקסהביי ת.פרסום: 24/11/19
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

פרק קצר, שישה פסוקים.
ישעיהו מצליח, בשישה פסוקים קצרים, להכניס מספר רעיונות מאוד מעניינים.
ראשית נותן לנו הנביא רקע הסטורי לנבואתו:

א בִּשְׁנַ֨ת בֹּ֤א תַרְתָּן֙ אַשְׁדּ֔וֹדָה בִּשְׁלֹ֣ח אֹת֔וֹ סַֽרְג֖וֹן מֶ֣לֶךְ אַשּׁ֑וּר וַיִּלָּ֥חֶם בְּאַשְׁדּ֖וֹד וַֽיִּלְכְּדָֽהּ

הנבואה ניתנת לאחר שכולם רואים איך אשדוד שמרדה באשור "זוכה" לביקור של צבא אשור ש"לוכד אותה". ממקורות היסטוריים וארכיאולוגיים עולה שמדובר על כך שאשדוד הוחרבה ואשור המליכו עליה מלך צייתן.
לאחר האירוע הזה ישעיהו לובש בגדי אבל:

ב בָּעֵ֣ת הַהִ֗יא דִּבֶּ֣ר יְהוָה֮ בְּיַ֣ד יְשַׁעְיָ֣הוּ בֶן־אָמוֹץ֮ לֵאמֹר֒ לֵ֗ךְ וּפִתַּחְתָּ֤ הַשַּׂק֙ מֵעַ֣ל מָתְנֶ֔יךָ וְנַעַלְךָ֥ תַחֲלֹ֖ץ מֵעַ֣ל רַגְלֶ֑יךָ וַיַּ֣עַשׂ כֵּ֔ן הָלֹ֖ךְ עָר֥וֹם וְיָחֵֽף

ישעיהו מצטווה להוריד את בגדו העליון (שק) ולחלוץ את נעליו. הוא כנראה הסתובב עם איזה כיסוי לאזור חלציו וכל השאר ערום.
כשאדם מוריד את בגדיו והולך ערום יש בכך סמל – הוא למעשה חושף את עצמו בפני כל. כאילו מעמיד עצמו למשפט הקור, והחום, והלעג, והחוכמה.
הוא אומר – אני בא אליכם ללא אינטרס. רק האמת שלי איתי.
הוא מסיר את כל המסננים בינו לבין סביבתו. בואו, תקשיבו לי ללא תיווך. אל תתרשמו מהנעליים שלי, אל תתרשמו מהבגדים שלי, אל תתרשמו מהתסרוקת שלי – תקשיבו לדברי.
כך נהג מהאטמה גנדי והצליח.
אולי זו דרכו של ישעיהו לנסות ולשבור את המחסומים בינו לבין חזקיהו ושאר מנהיגי יהודה, במאמציו לשכנע אותם שלא למרוד באשור.
=====
ישעיהו מצרף גם הסבר למעשהו:

ג וַיֹּ֣אמֶר יְהוָ֔ה כַּאֲשֶׁ֥ר הָלַ֛ךְ עַבְדִּ֥י יְשַׁעְיָ֖הוּ עָר֣וֹם וְיָחֵ֑ף שָׁלֹ֤שׁ שָׁנִים֙ א֣וֹת וּמוֹפֵ֔ת עַל־מִצְרַ֖יִם וְעַל־כּֽוּשׁ ׃ ד כֵּ֣ן יִנְהַ֣ג מֶֽלֶךְ־אַשּׁוּר אֶת־שְׁבִ֨י מִצְרַ֜יִם וְאֶת־גָּל֥וּת כּ֛וּשׁ נְעָרִ֥ים וּזְקֵנִ֖ים עָר֣וֹם וְיָחֵ֑ף וַחֲשׂוּפַ֥י שֵׁ֖ת עֶרְוַ֥ת מִצְרָֽיִם

כלומר – הערום של ישעיהו הוא סמל למה שיעשה אשור למצרים ולכוש המורדים נגדו. הוא יותיר אותם ערומים. לא רק הממלכות יישארו עירומות, גם האנשים, נערים וזקנים, יסתובבו ערומים ממש.
גם הנאצים השתמשו בערום ככלי להשפלת היהודים וחיסול רוח הקרב והגאווה שלהם. מעשה שפל לכל הדעות.
אני מצרף כאן שני לינקים המעידים שהמחלה הזו אינה בלעדית לאשורים או לנאצים. היא אורבת לכל עם:

http://e.walla.co.il/item/875060
http://news.walla.co.il/item/2768658

ישעיהו בוכה ומתאבל על מצרים וכוש אבל מכוון ישר ללב של עמו שלו.
=====
ולבסוף שואל ישעיהו למי תפנה ירושלים (יהודה) כאשר תיוותר לבדה מול האימפריות שמסביב:

ו וְאָמַר יֹשֵׁ֨ב הָאִ֣י הַזֶּה֮ בַּיּ֣וֹם הַהוּא֒ הִנֵּה־כֹ֣ה מַבָּטֵ֗נוּ אֲשֶׁר־נַ֤סְנוּ שָׁם֙ לְעֶזְרָ֔ה לְהִ֨נָּצֵ֔ל מִפְּנֵ֖י מֶ֣לֶךְ אַשּׁ֑וּר וְאֵ֖יךְ נִמָּלֵ֥ט אֲנָֽחְנוּ

מעניין השם שנותן ישעיהו לירושלים – אי. כידוע, במסע החורבן של אשור וסנחריב, ירושלים שרדה. היא הפכה למעשה לאי מוקף אויבים.
ישעיהו ניסה בכל כוחו וגם בנבואה הזו, למנוע מחזקיהו מלנסות למרוד באשור. הוא בקש מחזקיהו להבין את הסיטואציה הגלובאלית שבה הוא חי ולפעול באופן שיאפשר לו גמישות בהתאם למציאות המשתנה.
רבים היום נוקטים במשפט "עם לבדד ישכון" כאיזה מין ציוויי אלוהי למשהו שיש לשאוף אליו.
ישעיהו מביא תפיסה אחרת המבקשת למנוע מירושלים מלהפוך לאי נרדף.
=====
הערה אחרונה – אומרים שלירושלים יש 70 שמות. בעבר בדקתי בויקיפדיה והצעתי להוסיף שם נוסף – ירו-שלום. היום אני מבקש להוסיף שם נוסף – `לא-אי`.