מִי יְבַלַּע אֶת מִי לָנֶּצַח? - ישעיהו כ"ה | מני גל

מאת: מני גל התמונה PIXABAY ת.פרסום: 27/11/19
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

לא תמיד אפשר לדבר בשבח הקיצור במילים. תחביר השפה העברית מאפשר לעתים לקרוא את אותו פסוק בכמה דרכים שונות לחלוטין.

בִּלַּע הַמָּוֶת לָנֶצַח, וּמָחָה אֲדֹנָי יְהוִה דִּמְעָה מֵעַל כָּל פָּנִים.

את שלוש המילים הראשונות של הפסוק ניתן לקרוא בדרכים הבאות:

א. בילע את המוות לנצח (מי בילע? מה זה `בילע`? ואיך מבלעים את המוות?)

ב. המוות בילע לנצח (את מה יבלע המוות לנצח?)

לפעמים ניתן להיעזר בהקשר הרחב יותר, בתוכנה של הפיסקה. בפסוק ו` כתוב: וְעָשָׂה יְהוָה צְבָאוֹת לְכָל הָעַמִּים בָּהָר הַזֶּה מִשְׁתֵּה שְׁמָנִים. לא ברור אם משתה השמנים שיעשה ה` לעמים יהיה עונש או פרס, ואם העמים שיזכו למשתה השמנים יהיו חוטאים או עושי דברו של האל. מכל מקום, זו פעולה שיעשה ה` בעתיד.

בהמשך כתוב: וּבִלַּע בָּהָר הַזֶּה פְּנֵי הַלּוֹט, הַלּוֹט עַל כָּל הָעַמִּים. גם כאן לא ברור אם מדובר בפעולה מיטיבה או מענישה, אבל גם פסוק זה מתאר פעולה שיבצע ה`, והפעולה היא `בִּלַּע`.

ואם כן, הרי שהפסוק בִּלַּע הַמָּוֶת לָנֶצַח, וּמָחָה אֲדֹנָי יְהוִה דִּמְעָה מֵעַל כָּל פָּנִים, גם הוא מתאר את פעולתו של ה`.

ההקשר של הפיסקה רומז לנו שיש לקרוא את רצף המילים הזה כך: ה` יבלע את המוות לנצח. זו אמירה מאד מיוחדת, שניתן להבינה כציפייה שבאחרית הימים ישנה הבורא סדרי עולם, ולמוות לא תהיה שליטה בחייהם של בני אנוש ואולי גם של בעלי החיים.

`מצודת דוד` אומר בפשטות: אז ישחית (האל) ויבטל המיתה לעולם.

מלבי"ם סבור אחרת: בלע המוות - מפרש מי יבלע את האמונות הכוזבות האלה, המוות, שימותו אנשי גוג הצובאים אז על הר ציון, הוא יבלע את האמונה הכוזבת לנצח, שע``י שיראו מפלת גוג והמגפה אשר יגוף ה` אז את צוררי ירושלים ישובו לאמונת ה` ויכירו דת האמת.

על פי מלבי"ם המוות הוא שיבלע, והוא יבלע את האמונות הכוזבות (איפה הן מופיעות בטקסט?). מותם של אנשי גוג באותה מלחמה עתידית באחרית הימים יכויח לכל, שה` הוא האלוהים...

מה אמרנו? שהקיצור בניסוח הוא לפעמים בעוכרי הבנת הנקרא!