תנובה - ישעיהו כ"ז | עופר בורין

מאת: עופר בורין התמונה פיקסהביי ת.פרסום: 02/12/19
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

נבואת גאולה ואחרית הימים נוספת.

כמו בפרק ה`, מדמה ישעיהו את עם ישראל לכרם ענבים. שם, בפרק ה`, בגלל החטאים וההתנהגות הלא מוסרית של עם ישראל, יהוה, שנטע וטיפל בכרם, מתעצבן ומזניח את הכרם למרמס חיות הטרף. ואילו כאן, באחרית הימים, יהוה חוזר ודואג לכרם ואף שומר עליה מכל משמר:

ב בַּיּ֖וֹם הַה֑וּא כֶּ֥רֶם חֶ֖מֶד עַנּוּ־לָֽהּ ׃ ג אֲנִ֤י יְהוָה֙ נֹֽצְרָ֔הּ לִרְגָעִ֖ים אַשְׁקֶ֑נָּה פֶּן יִפְקֹ֣ד עָלֶ֔יהָ לַ֥יְלָה וָי֖וֹם אֶצֳּרֶֽנָּה

מעניין השימוש בביטוי `כרם חמר`.
כידוע, כאשר שותים הרבה יין, אז למחרת בבוקר סובלים מכאב ראש חזק הנקרא `האנג-אובר`, או בעברית `חמרמורת`.
=======
כבר בספר דברים, פרק לב`, שבו מונה משה מכלול גדול של חטאי עם ישראל בטרם הוא עוזב את העולם, מופיע השימוש ב`חמר` כתוצר הענבים הנפלאים שהעניק אלוהים לעמו:

יד חֶמְאַ֨ת בָּקָ֜ר וַחֲלֵ֣ב צֹ֗אן עִם־חֵ֨לֶב כָּרִ֜ים וְאֵילִ֤ים בְּנֵֽי־בָשָׁן֙ וְעַתּוּדִ֔ים עִם־חֵ֖לֶב כִּלְי֣וֹת חִטָּ֑ה וְדַם־עֵנָ֖ב תִּשְׁתֶּה־חָֽמֶר

בהמשך הפרק, מסביר משה כיצד בגד העם בטוב שהעניק לו אלוהים והפכו את תוצר הענבים לחטאים:

לב כִּֽי־מִגֶּ֤פֶן סְדֹם֙ גַּפְנָ֔ם וּמִשַּׁדְמֹ֖ת עֲמֹרָ֑ה עֲנָבֵ֨מוֹ֙ עִנְּבֵי־ר֔וֹשׁ אַשְׁכְּלֹ֥ת מְרֹרֹ֖ת לָֽמוֹ ׃

לח אֲשֶׁ֨ר חֵ֤לֶב זְבָחֵ֨ימוֹ֙ יֹאכֵ֔לוּ יִשְׁתּ֖וּ יֵ֣ין נְסִיכָ֑ם יָק֨וּמוּ֙ וְיַעְזְרֻכֶ֔ם יְהִ֥י עֲלֵיכֶ֖ם סִתְרָֽה
=====
אז מה הלקח מכל זה:
לדעתי, הטוב שמעניק לנו אלוהים (למי שמאמין) או הטבע (או החיים או העולם או ....) למי שאינו מאמין, מכיל בתוכו גם את החטא.
תשתה מהטוב יותר מדי, יהפוך ה`חמר` ל `חמרמורת`.
הכל במידה.
מ 1967 אנחנו בתהליך בו ההתבשמות מהחזרה לחלקי מולדת, הופכת אט אט לחמרמורת לאומנית.
=====
ועוד הערה קטנה:
בפרק מנבא הנביא על עתיד טוב שבו יפרח עם ישראל יחד עם העולם כולו.
כך כתוב:

ו הַבָּאִים֙ יַשְׁרֵ֣שׁ יַֽעֲקֹ֔ב יָצִ֥יץ וּפָרַ֖ח יִשְׂרָאֵ֑ל וּמָלְא֥וּ פְנֵי־תֵבֵ֖ל תְּנוּבָֽה

המילה תנובה מופיעה כאן בפעם היחידה בתנ"ך.
מפעל תנובה הישראלי נמכר לאחרונה לקבוצת מזון סינית (ברייט פוד).
נקווה שתמיד יזכרו בתנובה את מקור שם החברה