טרף השדה - ישעיהו ל"א | עופר בורין

מאת: עופר בורין התמונה pixabay ת.פרסום: 09/12/19
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

המשך הפרק הקודם – ישעיהו מתנגד לחבירה למצרים ומתרה באלה הרואים בתמיכה הצבאית ממצרים משענת:

א ה֣וֹי הַיֹּרְדִ֤ים מִצְרַ֨יִם֙ לְעֶזְרָ֔ה עַל־סוּסִ֖ים יִשָּׁעֵ֑נוּ וַיִּבְטְח֨וּ עַל־רֶ֜כֶב כִּ֣י רָ֗ב וְעַ֤ל פָּֽרָשִׁים֙ כִּֽי־עָצְמ֣וּ מְאֹ֔ד וְלֹ֤א שָׁעוּ֙ עַל־קְד֣וֹשׁ יִשְׂרָאֵ֔ל וְאֶת־יְהוָ֖ה לֹ֥א דָרָֽשׁוּ

אצל ישעיהו יש רק שחור (חבירה למצרים) או לבן (השענות על יהוה).
ואני שואל – למה אי אפשר לשלב?
למה העצה הטובה אינה גם חיזוק צבאי וברית פוליטית עם מצרים וגם השענות על יהוה (תורת משה האמיתית), כלומר חיזוק המוסר והמשפט והצדק בתוך החברה הישראלית בירושלים?
התשובה שלי – בסוף המאמר.
=====
ולמה מדמה ישעיהו את הקשר בין יהוה לעמו?
דימוי 1:

ד כִּ֣י כֹ֣ה אָֽמַר־יְהוָ֣ה׀ אֵלַ֡י כַּאֲשֶׁ֣ר יֶהְגֶּה֩ הָאַרְיֵ֨ה וְהַכְּפִ֜יר עַל־טַרְפּ֗וֹ אֲשֶׁ֨ר יִקָּרֵ֤א עָלָיו֙ מְלֹ֣א רֹעִ֔ים מִקּוֹלָם֙ לֹ֣א יֵחָ֔ת וּמֵֽהֲמוֹנָ֖ם לֹ֣א יַֽעֲנֶ֑ה כֵּ֗ן יֵרֵד֙ יְהוָ֣ה צְבָא֔וֹת לִצְבֹּ֥א עַל־הַר־צִיּ֖וֹן וְעַל־גִּבְעָתָֽהּ

ישראל – טרף של האריה.
האריה – יהוה
האויבים של עם ישראל – הרועים שרוצים לגנוב את הטרף של האריה.

דימוי 2:

ה כְּצִפֳּרִ֣ים עָפ֔וֹת כֵּ֗ן יָגֵ֛ן יְהוָ֥ה צְבָא֖וֹת עַל־יְרֽוּשָׁלִָ֑ם גָּנ֥וֹן וְהִצִּ֖יל פָּסֹ֥חַ וְהִמְלִֽיט

יהוה שומר על ירושלים (עם ישראל) ומגונן עליה מלמעלה, וכל זאת כדי שעם ישראל יימלט (יינצל) או אולי ימליט במובן שיוליד משהו.
ומה מצופה מאתנו להוליד:

ז כִּי בַּיּ֣וֹם הַה֔וּא יִמְאָס֗וּן אִישׁ אֱלִילֵ֣י כַסְפּ֔וֹ וֶאֱלִילֵ֖י זְהָב֑וֹ אֲשֶׁ֨ר עָשׂ֥וּ לָכֶ֛ם יְדֵיכֶ֖ם חֵֽטְא

הבנתם – אנחנו, עם ישראל, צריכים להפסיק לדבוק בכסף, בממון. הכסף מביא חטא.
=====
אני לא אוהב את הדימוי של היות עם ישראל טרף.
מצד שני אני אוהב את הייעוד שמעמיד לנו ישעיהו – להיות עם שלא הופך את הכסף והזהב לייעוד חייו.

אני חושב שחובה על כולנו למצוא את הגוונים הנכונים שבין השחור והלבן שמציב הנביא.
אסור לנו לחיות בתחושת טרף תמידית, כאילו אין לנו יכולת להתגונן ולכן לחכות לגאולה אלוהית מבלי לעשות דבר.
ומאידך – אסור לנו לחשוב שבכוח צבא חזק ובכוח כסף ועוצמה כלכלית שאין מאחוריה חברה מוסרית וצודקת, נוכל לשרוד.
אנחנו צריכים להיות פחות מבוהלים, יותר בטוחים בעצמנו, אבל לא להגזים בתחושת הכוח הגורמת לאדם להיות עיוור.

נהייה חזקים ומוסריים כפי שדרש מאתנו דויד בן גוריון ואז לא נדרש שיהוה יבוא ויגן עלינו כאילו היינו טרף השדה.