רטוריקה של מצביא מחוכם - ישעיהו ל"ו |מני גל

מאת: מני גל התמונה ויקיפדיה נחלת הכלל ת.פרסום: 15/12/19
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

נאומו של רבשקה הוא פנינה רטורית, הממחישה את תבונתו של מי שמנסה לשכנע את היהודים (אלה המדברים `יהודית`), הנצורים בירושלים הבירה, להיכנע ולחסוך סבל רב הן מהנתקפים והן מהתוקפים.

נתרגם את דבריו של רבשקה לעברית פשוטה:

הִנֵּה בָטַחְתָּ עַל מִשְׁעֶנֶת הַקָּנֶה הָרָצוּץ הַזֶּה, עַל מִצְרַיִם, אֲשֶׁר יִסָּמֵךְ אִישׁ עָלָיו, וּבָא בְכַפּוֹ וּנְקָבָהּ. כֵּן פַּרְעֹה מֶלֶךְ מִצְרַיִם לְכָל הַבֹּטְחִים עָלָיו.

יש לי מידע, שאינו מצוי בידיכם. אני יודע את נחיתותה של ממלכת מצרים ביחס אלינו, האשורים, ואת אמינותו של מלך מצרים בנוגע להבטחותיו לבעלי בריתו. רגע האמת יגיע, ואתם תתאכזבו ממי שברגע זה אתם בוטחים בו.

וְכִי תֹאמַר אֵלַי: אֶל יְהוָה אֱלֹהֵינוּ בָּטָחְנוּ! הֲלוֹא הוּא אֲשֶׁר הֵסִיר חִזְקִיָּהוּ אֶת בָּמֹתָיו וְאֶת מִזְבְּחֹתָיו, וַיֹּאמֶר לִיהוּדָה וְלִירוּשָׁלִַם: לִפְנֵי הַמִּזְבֵּחַ הַזֶּה תִּשְׁתַּחֲווּ!

יש לכם עסק עם מלך שעשה רפורמות דתיות בממלכתכם. כלל לא בטוח, שאלוהים מבסוט מהסרת הבמות והמזבחות שלו, שהיו פזורות ברחבי הממלכה. מה שנראה לחזקיהו כטיהור הפולחן מיסודותיו האליליים עלול להתברר כמהלך שגוי. בהחלט יתכן, שאלוהים הנעלב יימנע מלסייע לכם.

וְעַתָּה הִתְעָרֶב נָא אֶת אֲדֹנִי הַמֶּלֶךְ אַשּׁוּר, וְאֶתְּנָה לְךָ אַלְפַּיִם סוּסִים, אִם תּוּכַל לָתֶת לְךָ רֹכְבִים עֲלֵיהֶם.

אתם מורדים בממלכה, שהצבא שלה גדול עליכם בכמה דרגות. הצבא האשורי בנוי על כוחן שחל יחידות פרשים ומרכבות. גם לו היו לכם אלפיים סוסים, לא הייתם מצליחים לגייס רוכבים מיומנים עבורם. רוצים להתערב?

וְעַתָּה הֲמִבַּלְעֲדֵי יְהוָה עָלִיתִי עַל הָאָרֶץ הַזֹּאת לְהַשְׁחִיתָהּ? יְהוָה אָמַר אֵלַי: עֲלֵה אֶל הָאָרֶץ הַזֹּאת, וְהַשְׁחִיתָהּ!

עצם זה שהגעתי הנה אומר, שאלוהים שלכם בחר בי לעשות זאת ולהשחית את ארצכם. אדוני אמר לי זאת במילים מפורשות. נגד זה אתם רוצים להתקומם?

הַאֶל אֲדֹנֶיךָ וְאֵלֶיךָ שְׁלָחַנִי אֲדֹנִי לְדַבֵּר אֶת הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה? הֲלֹא עַל הָאֲנָשִׁים הַיֹּשְׁבִים עַל הַחוֹמָה לֶאֱכֹל אֶת צוֹאָתָם וְלִשְׁתּוֹת אֶת מֵימֵי רַגְלֵיהֶם עִמָּכֶם.

האמת היא שאני לא מדבר אליכם, ולא אל המלך שלכם, אלא ישירות אל אנשיכם היושבים על החומה, והם הסובלים מהמצור ומהרעב שבא בעקבותיו. אין לכם כל דרך למנוע מאנשיכם לשמוע את האמת.

וַיַּעֲמֹד רַב שָׁקֵה וַיִּקְרָא בְקוֹל גָּדוֹל יְהוּדִית:

למרות שבקשתכם שלא אדבר בשפה המובנת לאנשיכם, אני מדבר יהודית, דווקא כדי שהם ישמעו את האמת, שאתם מנסים להסתיר מהם.

אַל תִּשְׁמְעוּ אֶל חִזְקִיָּהוּ, כִּי כֹה אָמַר הַמֶּלֶךְ אַשּׁוּר: עֲשׂוּ אִתִּי בְרָכָה, וּצְאוּ אֵלַי, וְאִכְלוּ אִישׁ גַּפְנוֹ וְאִישׁ תְּאֵנָתוֹ, וּשְׁתוּ אִישׁ מֵי בוֹרוֹ.

אל תקשיבו למלך שלכם. המלך שלנו גדול ממנו, והוא, מלך אשור, מבטיח לכם מוצא מכובד. היכנעו, צאו אלי מן העיר, הניחו את כלי הנשק, ואני אתן לכם לשוב אל המנוחה והשלווה.

עַד בֹּאִי, וְלָקַחְתִּי אֶתְכֶם אֶל אֶרֶץ כְּאַרְצְכֶם, אֶרֶץ דָּגָן וְתִירוֹשׁ, אֶרֶץ לֶחֶם וּכְרָמִים.

אכן, כחלק מהמדיניות האשורית, אני הולך להגלות אתכם הרחק מכאן, אבל ארצכם החדשה תהיה ארץ פוריה, שניתן לחיות בה ברווחה.

פֶּן יַסִּית אֶתְכֶם חִזְקִיָּהוּ לֵאמֹר: יְהוָה יַצִּילֵנוּ.

ההגליה הכרחית, כדי לנתק אתכם מהשפעת חזקיהו.

הַהִצִּילוּ אֱלֹהֵי הַגּוֹיִם אִישׁ אֶת אַרְצוֹ מִיַּד מֶלֶךְ אַשּׁוּר? אַיֵּה אֱלֹהֵי חֲמָת וְאַרְפָּד? אַיֵּה אֱלֹהֵי סְפַרְוָיִם? וְכִי הִצִּילוּ אֶת שֹׁמְרוֹן מִיָּדִי?

אתם לא המקרה הראשון של עם מורד, שהובס על ידינו. איש מהמורדים האלה, קדמו לכם, לא ניצל, וזה כולל את ממלכת שומרון, המוכרת לכם היטב.

אמנם רבשקה לא משיג בנאומו את מטרותיו, אבל הוא הותיר לנו נאום, שהוא מלאכת מחשבת. ובכל זאת, סירובם של אנשי ירושלים, וחזקיהו בראשם, להיכנע הוכיח את עצמו. הם לא ידעו כי רבשקה משחק על זמן שאול, וכי מצבו של הצבא האשורי ברגע זה, לאחר שכילה כוחותיו בהרס שאר ערי יהודה, אינו מזהיר. יגיד מי שיגיד, כי התמשכות שהיית האשורים על אדמת יהודה הובילה לדלדול משאבי הצבא וחשפה למחלות את החיילים הרחוקים מהבית. אחרים יסכימו עם עורך התנ"ך, כי אלוהים עשה חשיבה מחודשת, ולמרות שהוא הוא ששלח את האשורים למסע עונשין נגד ממלכת יהודה בשל חטאיה, ברגע האחרון נכמרו רחמיו על עמו, על מלכם ועל בירתם, והוא חולל נס; ואנו נאמר כי לחזקיהו וליהודים היה מזל גדול...