כִּ֥י יִהְיֶ֛ה שָׁל֥וֹם וֶאֱמֶ֖ת בְּיָמָֽי - ישעיהו ל"ט | עופר בורין

מאת: עופר בורין, התמונה: מחלת חזקיה, ציור ביזנטי על קלף, מאה 10, הספריה הלאומית צרפת (פריז) ת.פרסום: 18/12/19
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין


שוב חזרה על פרק מספר מלכים ב`. הפעם חזרה על פרק כ` פסוקים יב` עד כא`
----------
משלחת מבבל באה לדרוש בשלומו של המלך החולה. חזקיהו מקבל את המשלחת מראה לה את כל אוצרות ירושלים.
ישעיהו הנביא לא תומך בקשר עם בבל והוא מודיע למלך שבשל הקרבה שהוא מגלה לבבל (כנראה שזה היה חלק מתכניתו של חזקיהו לייצר קואליציה מול אשור), יבוא יום שירושלים תחרב וכל העם יוגלה:

ו הִנֵּה֮ יָמִ֣ים בָּאִים֒ וְנִשָּׂ֣א׀ כָּל־אֲשֶׁ֣ר בְּבֵיתֶ֗ךָ וַאֲשֶׁ֨ר אָצְר֧וּ אֲבֹתֶ֛יךָ עַד־הַיּ֥וֹם הַזֶּ֖ה בָּבֶ֑ל לֹֽא־יִוָּתֵ֥ר דָּבָ֖ר אָמַ֥ר יְהוָֽה ׃ ז וּמִבָּנֶ֜יךָ אֲשֶׁ֨ר יֵצְא֧וּ מִמְּךָ֛ אֲשֶׁ֥ר תּוֹלִ֖יד יִקָּ֑חוּ וְהָיוּ֙ סָרִיסִ֔ים בְּהֵיכַ֖ל מֶ֥לֶךְ בָּבֶֽל

כלומר – ישעיהו מנבא על בואה העתידי של גלות בבל. חורבן גם לאומי וגם אישי למשפחת המלך חזקיהו.
חזקיהו לא מתרשם ועונה לו:

ח וַיֹּ֤אמֶר חִזְקִיָּ֨הוּ֙ אֶֽל־יְשַׁעְיָ֔הוּ ט֥וֹב דְּבַר־יְהוָ֖ה אֲשֶׁ֣ר דִּבַּ֑רְתָּ וַיֹּ֕אמֶר כִּ֥י יִהְיֶ֛ה שָׁל֥וֹם וֶאֱמֶ֖ת בְּיָמָֽי

בעברית פשוטה – אני מקבל באהבה את דבר יהוה ומסתפק בכך שכל עוד אני חי ירושלים בטוחה.
תשובתו של חזקיהו נראית תמוהה. הייתכן שהוא אינו חרד לגורל העם בדורות שלאחר מותו? הוא כל כך אגואיסט?
אני חושב שלא.
חזקיהו, כפי שראינו בתחילת הפרק, הוכיח שבתפילה אפשר להפר נבואת מוות אישית להבטחה להמשך החיים. כך לגבי האומה, חזקיהו טוען שניתן לשנות את בשורת החורבן. הכל בידי מעשי האנשים.
לצערנו אנחנו יודעים שאלה שהנהיגו את העם אחרי חזקיהו לא הצליחו לשנות את מהלך ההיסטוריה ונבואת ישעיהו הלאומית התגשמה.
----------
שנים רבות אחרי חזקיהו אמר רבי עקיבא: "הכל צפוי והרשות נתונה". יכול להיות שרבי עקיבא למד זאת מחזקיהו?
שאלה נוספת שיש לה פתרון בפרק הזה (לדעתי) – הרשות נתונה למה?
הרי חזקיהו עשה הישר בעיני אלוהים.
והינה מגיע ישעיהו ובנבואתו מסביר שכל אוצרות ירושלים, ובית המקדש יושמדו. אין להם למעשה כל ערך (שמעת חבר הכנסת יהודה גליק)!
למה יש ערך? למה הרשות הנתונה? מה יכול לשנות את רוע הגזירה של יהוה?
במישור האישי הראה לנו חזקיהו שתפילה אמיתית יכולה לשנות את רוע גזירת המוות.
במישור הלאומי חזקיהו לא מתפלל לא משום שהוא מזלזל בנבואה. הוא לא מתפלל משום שהוא מבין שהשינוי יבוא רק עם הפנמה של ערכי היהדות האמתיים – משפט וצדק.
לזה, אומר חזקיהו, אני לא יכול לדאוג לבד. בני שידאגו לכך.
הוא התכוון גם אלינו.