חיזוקים והבטחות - ישעיהו מ"א | עופר בורין

מאת: יונה ארזי ת.פרסום: 24/12/19
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

ישעיהו ממשיך בפרק הזה בניסיונות לחזק את רוחו של העם היושב בגולה.
ראשית, כדי לחזק את האמונה ביהוה ובגאולה הצפויה לעם בעזרתו, קורא הנביא את כל העמים לדו-קרב משפטי עם יהוה:

א הַחֲרִ֤ישׁוּ אֵלַי֙ אִיִּ֔ים וּלְאֻמִּ֖ים יַחֲלִ֣יפוּ כֹ֑חַ יִגְּשׁוּ֙ אָ֣ז יְדַבֵּ֔רוּ יַחְדָּ֖ו לַמִּשְׁפָּ֥ט נִקְרָֽבָה

ישעיהו פורס את טיעוניו לקיומו הבלעדי של אלוהי ישראל:
מוצג מספר 1 – אלוהים הוא זה שהפעיל את אברהם להביא תורת צדק לעולם.

ב מִ֤י הֵעִיר֙ מִמִּזְרָ֔ח צֶ֖דֶק יִקְרָאֵ֣הוּ לְרַגְל֑וֹ יִתֵּ֨ן לְפָנָ֤יו גּוֹיִם֙ וּמְלָכִ֣ים יַ֔רְדְּ יִתֵּ֤ן כֶּֽעָפָר֙ חַרְבּ֔וֹ כְּקַ֥שׁ נִדָּ֖ף קַשְׁתּֽוֹ

מוצג מספר 2 – אלוהים מעיד על עצמו שהוא הראשון והוא האחרון בהיסטוריה:

ד מִֽי־פָעַ֣ל וְעָשָׂ֔ה קֹרֵ֥א הַדֹּר֖וֹת מֵרֹ֑אשׁ אֲנִ֤י יְהוָה֙ רִאשׁ֔וֹן וְאֶת־אַחֲרֹנִ֖ים אֲנִי־הֽוּא

מוצג מספר 3 – הפסלים של האלילים של העמים האחרים נבנים ע"י האנשים עצמם לכן לא הגיוני שהם אכן אלוהים:

ו אִ֥ישׁ אֶת־רֵעֵ֖הוּ יַעְזֹ֑רוּ וּלְאָחִ֖יו יֹאמַ֥ר חֲזָֽק ׃ ז וַיְחַזֵּ֤ק חָרָשׁ֙ אֶת־צֹרֵ֔ף מַחֲלִ֥יק פַּטִּ֖ישׁ אֶת־ה֣וֹלֶם פָּ֑עַם אֹמֵ֤ר לַדֶּ֨בֶק֙ ט֣וֹב ה֔וּא וַיְחַזְּקֵ֥הוּ בְמַסְמְרִ֖ים לֹ֥א יִמּֽוֹט

זהו. אלה טיעוניו של הנביא בפרק הזה לגבי קיומו ובלעדיותו של יהוה.
השתכנעתם? אני - לא ממש.
אני חושב שכל ניסיון להוכיח את קיומו של יהוה באמצעות טיעונים היסטוריים, לוגיים או אחרים, שיש בהם שימוש בשכל ובהגיון האנושי, בהכרח יצמצמו את יהוה למידה שיכולה להיות מובנת על ידי האדם. בכך, הופך יהוה למצומצם מאוד ובעצם ההוכחה מוכח שאינו קיים.
----------
אחרי הטיעונים למשפט עובר הנביא לסדרת פסוקים לחיזוק רוחם של הגולים:

חיזוק מספר 1 – אתם צאצאי יעקב עבדי ואברהם אוהבי

ח וְאַתָּה֙ יִשְׂרָאֵ֣ל עַבְדִּ֔י יַעֲקֹ֖ב אֲשֶׁ֣ר בְּחַרְתִּ֑יךָ זֶ֖רַע אַבְרָהָ֥ם אֹהֲבִֽי

אברהם מוגדר כאוהב. יעקב מוגדר כעבד.
זה נראה כמו יחסי נישואין שהתחילו באהבה ממבט ראשון ולאחר כמה שנים הפכו ליחסי תלות.
לא ממש חיזוק...

חיזוק מספר 2 – אמנם פיזרתי אותך בכל קצות הארץ וגרמתי לך לסבל רב, אבל דע לך ישראל – אני בחרתי בך ולכן הסבל הגדול אינו מעיד על כך שמאסתי בך.

ט אֲשֶׁ֤ר הֶחֱזַקְתִּ֨יךָ֙ מִקְצ֣וֹת הָאָ֔רֶץ וּמֵאֲצִילֶ֖יהָ קְרָאתִ֑יךָ וָאֹ֤מַר לְךָ֙ עַבְדִּי־אַ֔תָּה בְּחַרְתִּ֖יךָ וְלֹ֥א מְאַסְתִּֽיךָ

הבנתם – אין לכם בעצם ברירה. לא משנה כמה רע אני אגרום לכם – אתם שלי כי אני בחרתי!
התחזקתם?

חיזוק מספר 3 - יהוה ממש נשבע לעזור:

י אַל־תִּירָא֙ כִּ֣י עִמְּךָ־אָ֔נִי אַל־תִּשְׁתָּ֖ע כִּֽי־אֲנִ֣י אֱלֹהֶ֑יךָ אִמַּצְתִּ֨יךָ֙ אַף־עֲזַרְתִּ֔יךָ אַף־תְּמַכְתִּ֖יךָ בִּימִ֥ין צִדְקִֽי

`בימין צדקי` == `בהן צדק` == `נשבע לך באימאשלי`. זה כבר מתחיל להיראות כמו מפגש בין גבר מכה לאשתו ה"אהובה" כשהגבר מבקש הזדמנות נוספת....

חיזוק מספר 4 – אני חזק, אני אגן עליך, למה מי אתה בכלל ישראל:

יג כִּ֗י אֲנִ֛י יְהוָ֥ה אֱלֹהֶ֖יךָ מַחֲזִ֣יק יְמִינֶ֑ךָ הָאֹמֵ֥ר לְךָ֛ אַל־תִּירָ֖א אֲנִ֥י עֲזַרְתִּֽיךָ ׃ ס יד אַל־תִּֽירְאִי֙ תּוֹלַ֣עַת יַֽעֲקֹ֔ב מְתֵ֖י יִשְׂרָאֵ֑ל אֲנִ֤י עֲזַרְתִּיךְ֙ נְאֻם־יְהוָ֔ה וְגֹאֲלֵ֖ךְ קְד֥וֹשׁ יִשְׂרָאֵֽל

כולך תולעת, שבלעדיי כל רגל גסה עלולה לדרוס ולהשמיד אותה.

חיזוק מספר 5 – רק תאמין בי ותראה איזה דברים טובים אני אעשה לך:

יח אֶפְתַּ֤ח עַל־שְׁפָיִים֙ נְהָר֔וֹת וּבְת֥וֹךְ בְּקָע֖וֹת מַעְיָנ֑וֹת אָשִׂ֤ים מִדְבָּר֙ לַאֲגַם־מַ֔יִם וְאֶ֥רֶץ צִיָּ֖ה לְמוֹצָ֥אֵי מָֽיִם ׃ יט אֶתֵּ֤ן בַּמִּדְבָּר֙ אֶ֣רֶז שִׁטָּ֔ה וַהֲדַ֖ס וְעֵ֣ץ שָׁ֑מֶן אָשִׂ֣ים בָּעֲרָבָ֗ה בְּר֛וֹשׁ תִּדְהָ֥ר וּתְאַשּׁ֖וּר יַחְדָּֽו ׃ כ לְמַ֧עַן יִרְא֣וּ וְיֵדְע֗וּ וְיָשִׂ֤ימוּ וְיַשְׂכִּ֨ילוּ֙ יַחְדָּ֔ו כִּ֥י יַד־יְהוָ֖ה עָ֣שְׂתָה זֹּ֑את וּקְד֥וֹשׁ יִשְׂרָאֵ֖ל בְּרָאָֽהּ

אני אביא מים למדבר, אגדל עצים מרהיבים במדבר ועוד רבות ונפלאות כך שכולם ייראו עד כמה אני הוא האלוהים ואין אף אחד שיכול עלי ("גבר גבר")
השתכנעת?

חיזוק מספר 6 – האם יש מישהו שיודע את העתיד? אין! ולכן רק יהוה, שיודע את העתיד, הוא האלוהים (חוזרים לטיעונים המשפטיים):

כג הַגִּ֨ידוּ֙ הָאֹתִיּ֣וֹת לְאָח֔וֹר וְנֵ֣דְעָ֔ה כִּ֥י אֱלֹהִ֖ים אַתֶּ֑ם אַף־תֵּיטִ֣יבוּ וְתָרֵ֔עוּ וְנִשְׁתָּ֖עָה ֯וְנִרָא יַחְדָּֽו

חיזוק אחרון לפרק הזה – כול העמים והאלים האחרים הם כלום:

כט הֵ֣ן כֻּלָּ֔ם אָ֥וֶן אֶ֖פֶס מַעֲשֵׂיהֶ֑ם ר֥וּחַ וָתֹ֖הוּ נִסְכֵּיהֶֽם

ישעיהו ממציא את הביטוי השגור עד היום – `כאין וכאפס`.

וגם הבטחות נותן ישעיהו לראשון שיחזור מהגולה לירושלים. ה"ראשון לציון" יזכה להיות המבשר של ההבטחה:
כז רִאשׁ֥וֹן לְצִיּ֖וֹן הִנֵּ֣ה הִנָּ֑ם וְלִירוּשָׁלִַ֖ם מְבַשֵּׂ֥ר אֶתֵּֽן ׃
----------
לו אני בגולה יושב, לאחר חורבן ישראל בידי אשור ואחר כך חורבן יהודה בידי בבל, ומגיע אלי הנביא עם הטיעונים האלה – כנראה שהייתי פונה למנהיג אחר.