יוֹצֵ֥ר אוֹר֙ וּבוֹרֵ֣א חֹ֔שֶׁךְ עֹשֶׂ֥ה שָׁל֖וֹם וּב֣וֹרֵא רָ֑ע - ישעיהו מ"ה | עופר בורין

מאת: עופר בורין התמונה pixabay ת.פרסום: 26/12/19
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

כורש, לא בן דויד, משיח:

א כֹּה־אָמַ֣ר יְהוָה֮ לִמְשִׁיחוֹ֮ לְכ֣וֹרֶשׁ אֲשֶׁר־הֶחֱזַ֣קְתִּי בִֽימִינ֗וֹ לְרַד־לְפָנָיו֙ גּוֹיִ֔ם וּמָתְנֵ֥י מְלָכִ֖ים אֲפַתֵּ֑חַ לִפְתֹּ֤חַ לְפָנָיו֙ דְּלָתַ֔יִם וּשְׁעָרִ֖ים לֹ֥א יִסָּגֵֽרוּ

ישעיהו הנביא מספר שכורש, מלך פרס, הוא למעשה משיח שמקבל עזרה והנחיות מיהוה.
למלך פרס (גוי גמור) נתן ישעיהו יותר קרדיט ממה שנתנו המאמינים להרצל חוזה המדינה.
ישעיהו מפרט בפרק את העזרה הגדולה שייתן יהוה לכורש במטרה להחזיר את עם ישראל לירושלים:

ב אֲנִי֙ לְפָנֶ֣יךָ אֵלֵ֔ךְ וַהֲדוּרִ֖ים ֯אוֹשִׁר דַּלְת֤וֹת נְחוּשָׁה֙ אֲשַׁבֵּ֔ר וּבְרִיחֵ֥י בַרְזֶ֖ל אֲגַדֵּֽעַ

יהוה ילך ויפעל עבור כורש. יישר בשבילו את ההדורים (את המכשולים) ויפתח עבורו את כל דלתות המלכות המתנגדות לו.
האמת ההיסטורית היא שאכן כורש בנה את ממלכתו כמעט ללא שימוש בכוח כשהוא מאפשר לכל אחד מהעמים הכבושים להמשיך ולקיים את מנהגי האלילות שלו ובלבד שיעבירו מס למלך.
----------
מדוע ישעיהו עושה את המהלך של הפיכת כורש למשיח?
לדעתי הסיבה טמונה בכך שישעיהו ראה את עלייתו של כורש. כורש היה בעיני עצמו שליחו של אל אחר – "מורדוך". ישעיהו חשש מהליכה של היהודים אחרי אמונת כורש וחיסול האמונה ביהוה.
לכן כתוב:

ד לְמַ֨עַן֙ עַבְדִּ֣י יַעֲקֹ֔ב וְיִשְׂרָאֵ֖ל בְּחִירִ֑י וָאֶקְרָ֤א לְךָ֙ בִּשְׁמֶ֔ךָ אֲכַנְּךָ֖ וְלֹ֥א יְדַעְתָּֽנִי ׃ ה אֲנִ֤י יְהוָה֙ וְאֵ֣ין ע֔וֹד זוּלָתִ֖י אֵ֣ין אֱלֹהִ֑ים אֲאַזֶּרְךָ֖ וְלֹ֥א יְדַעְתָּֽנִי

דעו לכם בני ישראל – עלייתו של כורש היא למעשה עבודה של יהוה שלכם ועבורכם (כמו שסנחריב ונבוכדנצאר היו שליחי יהוה. ישעיהו עקבי!).
כמו כן – לא להתבלבל, יש רק אלוהים אחד (יהוה) ואין אלוהים אחרים.
----------
ואז מגיע פסוק מוחץ שמקומו גם ברור בקרב על התודעה של היהודים.
כורש היה מאמין בעקרונות האמונה של "זרתוסטרא".
באמונה הזו יש אלוהים אחד שאחראי לטוב בעולם והוא נמצא בקונפליקט עם "מלאכים" אחרים האחראים לרע בעולם.
ישעיהו מחזק את האמונה באל אחד ויחיד כתשובה ל"זרתוסטרא":

ו לְמַ֣עַן יֵדְע֗וּ מִמִּזְרַח־שֶׁ֨מֶשׁ֙ וּמִמַּ֣עֲרָבָ֔ה כִּי־אֶ֖פֶס בִּלְעָדָ֑י אֲנִ֥י יְהוָ֖ה וְאֵ֥ין עֽוֹד ׃ ז יוֹצֵ֥ר אוֹר֙ וּבוֹרֵ֣א חֹ֔שֶׁךְ עֹשֶׂ֥ה שָׁל֖וֹם וּב֣וֹרֵא רָ֑ע אֲנִ֥י יְהוָ֖ה עֹשֶׂ֥ה כָל־אֵֽלֶּה

שידעו כולם – אני יהוה הוא האלוהים ואין אחר. אני אחראי ליצירת האור, בריאת החושך, לעשיית שלום ולבריאת הרע.
הכל כלול....
----------
קראתי הרבה פרשנים הרואים בנבואה הזו של ישעיהו משהו חדשני.
אלוהים, כותבים הפרשנים, אמור להיות טוב. איך הוא בורא רע?
ובכן, לדעתי זה כתוב עוד בפרק א בספר בראשית, ובתורת משה בספר דברים פרק ל` הדברים מקבלים חיזוק משמעותי:

נתחיל בבראשית:

א בְּרֵאשִׁ֖ית בָּרָ֣א אֱלֹהִ֑ים אֵ֥ת הַשָּׁמַ֖יִם וְאֵ֥ת הָאָֽרֶץ ׃ ב וְהָאָ֗רֶץ הָיְתָ֥ה תֹ֨הוּ֙ וָבֹ֔הוּ וְחֹ֖שֶׁךְ עַל־פְּנֵ֣י תְה֑וֹם וְר֣וּחַ אֱלֹהִ֔ים מְרַחֶ֖פֶת עַל־פְּנֵ֥י הַמָּֽיִם ׃ ג וַיֹּ֥אמֶר אֱלֹהִ֖ים יְהִ֣י א֑וֹר וַֽיְהִי־אֽוֹר ׃ ד וַיַּ֧רְא אֱלֹהִ֛ים אֶת־הָא֖וֹר כִּי־ט֑וֹב וַיַּבְדֵּ֣ל אֱלֹהִ֔ים בֵּ֥ין הָא֖וֹר וּבֵ֥ין הַחֹֽשֶׁךְ ׃

הינה סדר הדברים:
1. בריאת השמיים והארץ
2. הארץ שנבראה הייתה תוהו ובוהו וכבר באה עם חושך (ברא חושך)
3. יצירת האור (האור נוצר לאחר קיומו של החושך שנברא ביחד עם השמים והארץ.
האור מייצג את הטוב
החושך את הרע.
שניהם נבראו ע"י אלוהים.

נעבור לספר דברים פרק ל` (פרק יפהפה אגב):

א ס וְהָיָה֩ כִֽי־יָבֹ֨אוּ עָלֶ֜יךָ כָּל־הַדְּבָרִ֣ים הָאֵ֗לֶּה הַבְּרָכָה֙ וְהַקְּלָלָ֔ה אֲשֶׁ֥ר נָתַ֖תִּי לְפָנֶ֑יךָ וַהֲשֵׁבֹתָ֙ אֶל־לְבָבֶ֔ךָ בְּכָל־הַגּוֹיִ֔ם אֲשֶׁ֧ר הִדִּיחֲךָ֛ יְהוָ֥ה אֱלֹהֶ֖יךָ שָֽׁמָּה

הברכה (הטוב) והקללה (הרע) ניתנים ע"י יהוה. אם יהוה נותן אז הם שלו. אינך יכול לתת מה שאינו שלך.

וגם:

טו רְאֵ֨ה נָתַ֤תִּי לְפָנֶ֨יךָ֙ הַיּ֔וֹם אֶת־הַֽחַיִּ֖ים וְאֶת־הַטּ֑וֹב וְאֶת־הַמָּ֖וֶת וְאֶת־הָרָֽע

וגם:

יט הַעִידֹ֨תִי בָכֶ֣ם הַיּוֹם֮ אֶת־הַשָּׁמַ֣יִם וְאֶת־הָאָרֶץ֒ הַחַיִּ֤ים וְהַמָּ֨וֶת֙ נָתַ֣תִּי לְפָנֶ֔יךָ הַבְּרָכָ֖ה וְהַקְּלָלָ֑ה וּבָֽחַרְתָּ֙ בַּֽחַיִּ֔ים לְמַ֥עַן תִּחְיֶ֖ה אַתָּ֥ה וְזַרְעֶֽךָ

לסיכום – ישעיהו מבהיר ומחזק את מה שכתוב בתורה – אלוהים נותן הכל – טוב ורע. הוא משאיר לנו את הבחירה.
----------

במצב עניינים שכזה, גם אדם לא מאמין כמוני יכול לחיות בשלום עם האופציה של הבחירה.
הטוב אליו מתכוון ישעיהו ולדעתי גם משה הוא טוב של מוסר, צדק ומשפט.
-----
פרק מרתק מבחינה תיאולוגית.
משיח שלא מבית דויד.
אלוהים של הכל – טוב ורע.
ועם בגולה שצריך להחליט אם ישעיהו אמיתי או משוגע.