כָּרַע בֵּל קֹרֵס נְבוֹ - ישעיהו מ"ו | מני גל

מאת: מני גל התמונה ויקיפדיה;Colossal statue of the god Nabu, 8th century BCE, from Nimrud, Iraq Museum.jpg ת.פרסום: 26/12/19
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

שני אלים בבליים מתוך הפנתיאון העשיר של מסופוטמיה מוזכרים בפסוק הפותח של פרקנו. ריבוי האלים המסופוטמיים קשור בהיסטוריה הארוכה של האזור, שידעה ממלכות שומריות, אכדיות, אשוריות ובבליות, ואשר בתקופות מסוימות היה לכל עיר-ממלכה אל משלה.

בֵּל הוא שמו האחר של מַרְדוּךְ. משמעותו של השם `מרדוך` היא `אדון` באכדית, המקבילה האכדית של "בעל" (=אדון), כשם האל הכנעני, אשר שמו בוטא מַרֻדֻך, הוא ראש הפנתיאון הבבלי, והאל התומך של העיר בבל. פסלו של מרדוך שכן במקדש אסגילה בעיר בבל. השם `מרדוך` מוכר לנו הן מהשם `מרדכי`, הן משם המלך מרודך-בלאדן.

נְבוֹ הוא נַבּוּ הוא אל החוכמה והכתב הבבלי, בנו של מרדוך. בת זוגו של נבו היא האלה תשמתום. במקור, הסגידה לאל נבו הגיעה למסופוטמיה מהאמורים, כנראה במקביל למרדוך. מרדוך הפך לאל הבבלי המרכזי, ואילו נבו שכן במקדש א-זידה בעיר בורסיפה. על פי התיאורים שהשאיר אחריו המלך הבבלי אפיל-סין, הוא היה זה שהוביל לבניית המקדש. בתחילה נקרא "סופר ומזכיר למרדוך" ואחר כך נחשב לבנו של מרדוך. בחג ראש השנה הבבלי נהגו להעביר את פסל נבו מהמקדש בבורסיפה לבבל כדי לאחדו עם אביו. נבו שימש כפטרון הסופרים, בדומה לאלה ניסבה השומרית. סמליו הם עזרי הכתב: טבלת החימר ועט הכתיבה. מקור שמו אינו ברור. ייתכן ומדובר בשורש נב` שפירושו להכריז או לקרוא. לפי זה, פירוש השם נבו הוא "זה שקראו לו". שם זה שולב גם בשמותיהם של מלכים כמו נבוכדנצאר, או מצביאים דוגמת נבוזראדן.

רש"י חוגג על הפסוק הזה:

`כרע בל קורס נבו - אלוהותיהם של בבל כרעו קרסו, לשון שחוק של עכו"ם, הוא כמי שיש לו חולי מעים, ואינו מספיק לישב על מושב בית הכיסא, עד שהוא נתרז. היו עצביהם. צלמי צורתם של בל ונבו היו לחיה ולבהמה נדמו להיות כחיה וכבהמה שמזהימין ומלכלכין עצמן ברעי שלהם. נשואותיכם עמוסות משא. רעי שבמעיהם כבדות הם לעמוס כמשא לאדם עיף לפיכך קרסו כרעו יחדיו הקריסה עם הכריעה.

רש"י אינו מסתפק בפשט של הפסוק, המדבר על התמוטטותם של פסלי האלים הבבליים. `כורע` ו`קורס`, לדעתו מתארים מצב משפיל של מי שאינו מצליח לשלוט על צרכיו, והוא מזהם את כל סביבותיו. רש"י אולי לא מודע למה שהוא עושה לפסוק. ישעיהו משווה את פסילי האלילים, שאין בהם כל חיים לאלוהים שלנו הכל-יכול. כשרש"י מייחס לפסילים הבבליים עשיית צרכים, הוא מחזיר להם חיים, לא ככה? תוך כדי עיסוק בפירוש רש"י למדנו מילה חדשה: נִתְרָז. זה בדיוק מה שקורה לפעוטות שעשו במכנסיים או בחיתול. הם נִתְרָזִים...