גט כריתות – לעולם לא - ישעיהו נ' | עופר בורין

מאת: עופר בורין התמונה pixabay ת.פרסום: 02/01/20
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

ישעיהו ממשיך בניסיונותיו לשכנע ולהלהיב את בני ישראל לצאת מהגלות.
הוא חובט בהם בלשון קשה על שהם עולבים בו ובוגדים באמונה ביהוה:

ט הֵ֣ן אֲדֹנָ֤י יְהוִה֙ יַֽעֲזָר־לִ֔י מִי־ה֖וּא יַרְשִׁיעֵ֑נִי הֵ֤ן כֻּלָּם֙ כַּבֶּ֣גֶד יִבְל֔וּ עָ֖שׁ יֹאכְלֵֽם ׃ י מִ֤י בָכֶם֙ יְרֵ֣א יְהוָ֔ה שֹׁמֵ֖עַ בְּק֣וֹל עַבְדּ֑וֹ אֲשֶׁ֣ר׀ הָלַ֣ךְ חֲשֵׁכִ֗ים וְאֵ֥ין נֹ֨גַהּ֙ ל֔וֹ יִבְטַח֙ בְּשֵׁ֣ם יְהוָ֔ה וְיִשָּׁעֵ֖ן בֵּאלֹהָֽיו ׃ יא הֵ֧ן כֻּלְּכֶ֛ם קֹ֥דְחֵי אֵ֖שׁ מְאַזְּרֵ֣י זִיק֑וֹת לְכ֣וּ׀ בְּא֣וּר אֶשְׁכֶ֗ם וּבְזִיקוֹת֙ בִּֽעַרְתֶּ֔ם מִיָּדִי֙ הָיְתָה־זֹּ֣את לָכֶ֔ם לְמַעֲצֵבָ֖ה תִּשְׁכָּבֽוּן ׃

כנראה שרבים מהגולים ומנהיגיהם טענו שהברית בין עם ישראל ליהוה הופרה וראו בחורבן ובגלות אות לכך שיהוה נטש את עם ישראל.
ישעיהו מביא טיעון מעולם דיני הגירושין, כאילו הייתה כאן ברית נישואין.
בתפקיד הבעל – יהוה.
בתפקיד האישה - עם ישראל (את טיעוניה לא נשמע אלא נסיק אותם מטיעוני הבעל)

א כֹּ֣ה׀ אָמַ֣ר יְהוָ֗ה אֵ֣י זֶה סֵ֣פֶר כְּרִית֤וּת אִמְּכֶם֙ אֲשֶׁ֣ר שִׁלַּחְתִּ֔יהָ אוֹ מִ֣י מִנּוֹשַׁ֔י אֲשֶׁר־מָכַ֥רְתִּי אֶתְכֶ֖ם ל֑וֹ הֵ֤ן בַּעֲוֹנֹֽתֵיכֶם֙ נִמְכַּרְתֶּ֔ם וּבְפִשְׁעֵיכֶ֖ם שֻׁלְּחָ֥ה אִמְּכֶֽם

עם ישראל: כבוד בית הדין, הבעל שלי נטש אותי. אני מבקשת אישור לגט.
יהוה: אתם רוצים גט? תראו לי בבקשה מסמך שבו אני מאשר שאני לא מעוניין יותר בקשר אתכם (`ספר כריתות`).
עם ישראל: אין לנו מסמך כזה. אבל ראה – אני הוכיתי ונחרבה ממלכתי ואני ברחוב (בגלות). האם זה לא מספיק כהוכחה לכך שהבעל שלי כבר לא מגן ומסייע לי?
יהוה: אני מכרתי אותך למישהו? יש לך שטר מכירה? כל מה שקרה לך הוא בגלל שאת חטאת והתנהגת לא בסדר.

ב מַדּ֨וּעַ בָּ֜אתִי וְאֵ֣ין אִ֗ישׁ קָרָֽאתִי֮ וְאֵ֣ין עוֹנֶה֒ הֲקָצ֨וֹר קָצְרָ֤ה יָדִי֙ מִפְּד֔וּת וְאִם־אֵֽין־בִּ֥י כֹ֖חַ לְהַצִּ֑יל הֵ֣ן בְּגַעֲרָתִ֞י אַחֲרִ֣יב יָ֗ם אָשִׂ֤ים נְהָרוֹת֙ מִדְבָּ֔ר תִּבְאַ֤שׁ דְּגָתָם֙ מֵאֵ֣ין מַ֔יִם וְתָמֹ֖ת בַּצָּמָֽא

עם ישראל: אבל אני כבר שנים כאן בגלות ואינך מושיע ואינך עוזר. מה קורה פה?
יהוה: סליחה? אני קורא לך לחזור ואת לא נענית. מה את לא מאמינה שאני מסוגל להושיע אותך? אני, הכל יכול?

עד כאן הדיאלוג שמביא הנביא בין הזוג הנשוי והמסוכסך.
שלום בית או גט בכפייה. מה דעתכם?
----------
אני לא יכול שלא לציין את העובדה שהצד החזק בויכוח הוא יהוה והוא כמובן הגבר. אין גירושין מבלי שהגבר יחתום על גט. ויהוה לא חותם!
אין לי ספק שגם התפיסה הזו חדרה מעולם המשל הלאומי/אמוני לתוך תפיסת העולם הפטריארכלית שעד היום נהוגה בדיני האישות שבין גבר לאישה.
----------