כשה מובל לטבח האל - ישעיהו נ"ג | עופר בורין

מאת: עופר בורין התמונה ויקיפדיה נחלת הכלל, פרנסיסקו דה זורברן 1635 פראדו מדריד ת.פרסום: 07/01/20
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

ראינו בפרקים הקודמים סדרה מגוונת ויצירתית של ישעיהו המנסה לעורר את עם ישראל לחזור מהגלות לארץ ישראל ולירושלים.
והינה בפרק הזה מביא ישעיהו טיעון שהיה לי קשה להאמין שאכן הוא כתוב – עם ישראל סובל בגלל חטאי העמים האחרים. אנחנו סוג של `שעיר לעזאזל` של חטאי האנושות, או אולי יש כאן נבואה על עתיד רחוק של הולדת ישו והנצרות?
----------
היהודים התקשו לקבל את החורבן והגלות כעונש על חטאים שלהם עצמם ולכן, למרות כל ניסיונותיו הקודמים של ישעיהו לעורר את העם, הוא כנראה נתקל בקשיים רבים ובחוסר אמון ואמונה ביהוה.
ואז ישעיהו מוציא טיעון חדש – יודעים למה מצבכם כל כך גרוע? יודעים מדוע אתם מבוזים ומושפלים בעולם? זה כי אתם, העם היהודי, נושאים עליכם את החטאים של כל שאר העמים.
הכל מתחיל בסוף הפרק הקודם, עת מתאר הנביא את התרוממותו של `עבד ה`:

יג הִנֵּ֥ה יַשְׂכִּ֖יל עַבְדִּ֑י יָר֧וּם וְנִשָּׂ֛א וְגָבַ֖הּ מְאֹֽד ׃ יד כַּאֲשֶׁ֨ר שָׁמְמ֤וּ עָלֶ֨יךָ֙ רַבִּ֔ים כֵּן־מִשְׁחַ֥ת מֵאִ֖ישׁ מַרְאֵ֑הוּ וְתֹאֲר֖וֹ מִבְּנֵ֥י אָדָֽם ׃ טו כֵּ֤ן יַזֶּה֙ גּוֹיִ֣ם רַבִּ֔ים עָלָ֛יו יִקְפְּצ֥וּ מְלָכִ֖ים פִּיהֶ֑ם כִּי אֲשֶׁ֨ר לֹֽא־סֻפַּ֤ר לָהֶם֙ רָא֔וּ וַאֲשֶׁ֥ר לֹֽא־שָׁמְע֖וּ הִתְבּוֹנָֽנוּ ׃

עבד ה` יתרומם לגבהים גבוהים והעמים האחרים יראו זאת. עבד ה`, יכול להיות עם ישראל, או הנביא עצמו, או המשיח או ישו (לפי הנצרות).

בהנחה שמדובר בעם ישראל (כפי שרוב המפרשים היהודים סברו), בפרק שלנו הנבואה ממשיכה (שימו לב לביטוי `חדל אישים` – עוד ביטוי שישעיהו הביא לעולם ושרד עד ימינו):

ג נִבְזֶה֙ וַחֲדַ֣ל אִישִׁ֔ים אִ֥ישׁ מַכְאֹב֖וֹת וִיד֣וּעַ חֹ֑לִי וּכְמַסְתֵּ֤ר פָּנִים֙ מִמֶּ֔נּוּ נִבְזֶ֖ה וְלֹ֥א חֲשַׁבְנֻֽהוּ ׃ ד אָכֵ֤ן חֳלָיֵ֨נוּ֙ ה֣וּא נָשָׂ֔א וּמַכְאֹבֵ֖ינוּ סְבָלָ֑ם וַאֲנַ֣חְנוּ חֲשַׁבְנֻ֔הוּ נָג֛וּעַ מֻכֵּ֥ה אֱלֹהִ֖ים וּמְעֻנֶּֽה ׃

כלומר, העמים מבינים שעבד ה`, אותו חשבו לבזוי ובלתי נחשב, למעשה נושא עליו את החולי והחטאים שלהם, כאשר כל זה קורה עפ"י רצון אלוהים.
ובהמשך:

ו כֻּלָּ֨נוּ֙ כַּצֹּ֣אן תָּעִ֔ינוּ אִ֥ישׁ לְדַרְכּ֖וֹ פָּנִ֑ינוּ וַֽיהוָה֙ הִפְגִּ֣יעַ בּ֔וֹ אֵ֖ת עֲוֹ֥ן כֻּלָּֽנוּ ׃

כל העמים מכירים בעובדה שהם חטאו ואלוהים הטיל את כל העונש על עם ישראל.

ועוד:

ז נִגַּ֨שׂ וְה֣וּא נַעֲנֶה֮ וְלֹ֣א יִפְתַּח־פִּיו֒ כַּשֶּׂה֙ לַטֶּ֣בַח יוּבָ֔ל וּכְרָחֵ֕ל לִפְנֵ֥י גֹזְזֶ֖יהָ נֶאֱלָ֑מָה וְלֹ֥א יִפְתַּ֖ח פִּֽיו ׃

עם ישראל נענש על חטאי כל העמים באופן מאוד חמור, והוא שותק. הוא נושא עליו את העונש ומובל כשה לטבח (מוכר לנו הביטוי מתיאורי השואה בשנות הארבעים של המאה העשרים – שוב ישעיהו מצטיין כקופירייטר).
----------
עכשיו, אומר ישעיהו, דעו לכם, שהעונש עומד להסתיים והינה יבואו לכם ימים טובים.
----------
לי כל זה נשמע בלתי סביר בעליל.
אני כמובן לא מסוגל לבקר את החשבונות של יהוה, אבל הרעיון שעם ישראל סובל בגלל חטאים של עמים אחרים, הוא הפוך לחלוטין לכל מהות התורה כפי שהבנו עד כה, החל מתקופת האבות, דרך תורת משה, הנביאים הראשונים ואפילו ישעיהו עצמו עד כה.
הטיעון היה תמיד – היהודים חוטאים ועל חטאיהם הם נענשים. עלינו לתקן את דרכינו, לבנות חברה מוסרית המבוססת על משפט וצדק ואז יהוה יחזור להיטיב עמנו
(סוג של שכר ועונש, או השגחה אלוהית לאומית).
והינה כאן, מציג ישעיהו טיעון חדש ומהפכני, שמזכיר יותר את הנצרות, שבה ישו נושא על גבו את חטאי כל האנשים ובכך מכפר על כולם.
ואכן, רבים מבין הנוצרים השתמשו בפרק הזה כבסיס לוויכוחים מול היהדות, כאשר לטענת התיאולוגים ואנשי הדת הנוצרים, ישעיהו כאן מנבא, כמה מאות שנים לפני הולדתו של ישו, על ישו שיבוא וייקח על כתפיו את חטאי העולם כולו.
----------
לקראת סוף הפרק כתוב:

י וַיהוָ֞ה חָפֵ֤ץ דַּכְּאוֹ֙ הֶֽחֱלִ֔י אִם־תָּשִׂ֤ים אָשָׁם֙ נַפְשׁ֔וֹ יִרְאֶ֥ה זֶ֖רַע יַאֲרִ֣יךְ יָמִ֑ים וְחֵ֥פֶץ יְהוָ֖ה בְּיָד֥וֹ יִצְלָֽח ׃

כלומר – יהוה רוצה בדיכוי עם ישראל, ובוחן את מידת יכולתו של העם להפנים את האשמה לתוך נפשו. אם יסכים לכך העם – אלוהים יאריך את ימיו ויגרום להצלחתו. מסתבר שב DNA הנפשי שלנו מוטמעים רגשי אשמה עמוקים מאוד.
זה אולי מסביר את הליכתן של קהילות יהודיות שלמות למוות בפוגרומים ובשואה, ללא התנגדות ולפעמים אף מתוך שמחה `על קידוש השם`.
----------
אני שמח שלפני כמאה שנים קמו יהודים ציונים, שהחליטו ש`כוס התרעלה` כבר הספיקה ולקחו את גורלם בידם מבלי לחכות שיהוה יחליט לשנות את מחוג ההיסטוריה.
לצערי עוד נדרשנו ל`שואה` שאחריה קמה מדינת ישראל.
אם ישעיהו צדק – אז ה`שואה` היא מחיר שהעם היהודי שילם על חטאי עמים רבים, כולל הגרמנים הנאצים.
אני מאוד מקווה שהוא טעה והחשבון הוא אחר.