יד ושם - ישעיהו נ"ו | עופר בורין

מאת: עופר בורין התמונה © Can Stock Photo / lucidwaters ת.פרסום: 12/01/20
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

ישעיהו מכין את העם לגאולה.
הגאולה תגיע וכדי להיות מוכנים נדרש:

א ס כֹּה אָמַ֣ר יְהוָ֔ה שִׁמְר֥וּ מִשְׁפָּ֖ט וַעֲשׂ֣וּ צְדָקָ֑ה כִּֽי־קְרוֹבָ֤ה יְשֽׁוּעָתִי֙ לָב֔וֹא וְצִדְקָתִ֖י לְהִגָּלֽוֹת ׃

חשוב לקרוא לאט – `ש מ ר ו משפט ו ע ש ו צדקה`
שאלה: מדוע צדקה עושים ומשפט שומרים?
אני חושב שמשפט עושים שופטים ואנחנו נדרשים לשמור עליהם ועל החוקים מפני אויבים (נניח פוליטיקאים או מנהיגים המנסים לכופף את החוקים והשופטים שיעשו משפט שיתאים להם). זה רק מבהיר ומחזק את הצורך שתהייה לנו חוקה. זה ממש צורך קיומי.
צדקה/צדק, בשונה ממשפט, יכול לעשות כל אחד ואין צורך לשמור עליה. העשייה כאן היא העיקר, והיא נתונה לכל אחד לבצע.
----------
משפט וצדקה הם מדרגה ראשונה. מדרגה לחברה כולה. מדרגה הכרחית!

המדרגה הבאה:

ב אַשְׁרֵ֤י אֱנוֹשׁ֙ יַעֲשֶׂה־זֹּ֔את וּבֶן־אָדָ֖ם יַחֲזִ֣יק בָּ֑הּ שֹׁמֵ֤ר שַׁבָּת֙ מֵֽחַלְּל֔וֹ וְשֹׁמֵ֥ר יָד֖וֹ מֵעֲשׂ֥וֹת כָּל־רָֽע ׃

יש להישמר (להיזהר) מחילול השבת ויש לשמור (להימנע) מלעשות דברים רעים.
מעניין שכאן הניסוח הוא על צד השלילה (לא לחלל שבת, לא לעשות דברים רעים) לעומת לשון החיוב (כן לשמור משפט וכן לעשות צדקה) שבמדרגה הראשונה.
בכל אופן הפנייה כאן היא לאנשים באופן כללי ולא רק לבני ישראל (בן אדם ואנוש).
ישעיהו פותח את השער לאושר (אשרי אנוש) לכל בני האדם, ללא הבדל דת, גזע, מין ועוד.
זו השבת הסוציאלית ולא רק הדתית.
יש כאן הרבה מאוד חומר למחשבה – בהצלחה.
----------
בהמשך מבטיח ישעיהו:

ד כִּי־כֹ֣ה׀ אָמַ֣ר יְהוָ֗ה לַסָּֽרִיסִים֙ אֲשֶׁ֤ר יִשְׁמְרוּ֙ אֶת־שַׁבְּתוֹתַ֔י וּבָֽחֲר֖וּ בַּאֲשֶׁ֣ר חָפָ֑צְתִּי וּמַחֲזִיקִ֖ים בִּבְרִיתִֽי ׃ ה וְנָתַתִּ֨י לָהֶ֜ם בְּבֵיתִ֤י וּבְחֽוֹמֹתַי֙ יָ֣ד וָשֵׁ֔ם ט֖וֹב מִבָּנִ֣ים וּמִבָּנ֑וֹת שֵׁ֤ם עוֹלָם֙ אֶתֶּן־ל֔וֹ אֲשֶׁ֖ר לֹ֥א יִכָּרֵֽת ׃

יהוה מבטיח לאנשים שאין להם ולא יוכלו להיות להם ילדים (סריסים), שישמרו את השבתות שלו (לא שבת אלא שבתותי – יש כאן החמרה מסוימת לעומת התנאי לאושר של שאר האנשים) ויבחרו בדרך שיהוה חפץ בה (אני מקווה שהכוונה היא למשפט וצדקה) וייכנסו לברית עם יהוה (גם כאן יש החמרה לעומת שאר האנשים), שהם יקבלו ישירות מיהוה מצבה למען יזכרו אותם ושמם ייזכר לעד - חלופה לילדים שהם אלה שבאופן טבעי נושאים את שם ההורים ומקימים להם מצבה.
זה הפסוק שהיווה השראה לשמו של מוסד "יד ושם".
מדינת ישראל בחרה להעמיד מצבה (יד) וזיכרון לכל אחד מהנספים בשואה (שם) ובכך לתת לנרצחים את ההמשכיות שהנאצים ניסו למנוע מהם.
----------
לסיום הפרק יוצא ישעיהו להתקפה על מנהיגי העם:

י ֯צֹפוֹ עִוְרִ֤ים כֻּלָּם֙ לֹ֣א יָדָ֔עוּ כֻּלָּם֙ כְּלָבִ֣ים אִלְּמִ֔ים לֹ֥א יוּכְל֖וּ לִנְבֹּ֑חַ הֹזִים֙ שֹֽׁכְבִ֔ים אֹהֲבֵ֖י לָנֽוּם ׃ יא וְהַכְּלָבִ֣ים עַזֵּי־נֶ֗פֶשׁ לֹ֤א יָֽדְעוּ֙ שָׂבְעָ֔ה וְהֵ֣מָּה רֹעִ֔ים לֹ֥א יָדְע֖וּ הָבִ֑ין כֻּלָּם֙ לְדַרְכָּ֣ם פָּנ֔וּ אִ֥ישׁ לְבִצְע֖וֹ מִקָּצֵֽהוּ ׃

הצופים (המנהיגים) הם:
- עיוורים (לא רואים אף אחד ממטר),
- כלבים אילמים (לא מסוגלים להגן על הטריטוריה כפי שכלב נובח מגן על סביבתו),
- שוכבים אוהבי לנום (עצלנים),
- כלבים עזי נפש שאינם שבעים לעולם (מנהיגים האמיצים בגניבה ובזלילה של כל מה שאפשר, ללא גבול),
- רועים לא ידעו הבין (מנהיגים חסרי חזון ושכל)
- כולם לדרכם פנו (דואגים לעצמם בלבד ולא לעמם)
----------
מצמרר עד כמה הפרק הזה רלוונטי עד היום.