מי יביא לציון גואל? ישעיהו נ"ט |מני גל

מאת: מני גל התמונה PIXABAY ת.פרסום: 14/01/20
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

וְהֻסַּג אָחוֹר מִשְׁפָּט, וּצְדָקָה מֵרָחוֹק תַּעֲמֹד, כִּי כָשְׁלָה בָרְחוֹב אֱמֶת, וּנְכֹחָה לֹא תוּכַל לָבוֹא, וַתְּהִי הָאֱמֶת נֶעְדֶּרֶת, וְסָר מֵרָע מִשְׁתּוֹלֵל.

ישעיהו מצייר את התמונה המדכדכת של החברה המושחתת בתוכה הוא חי. בתמונה זו לובשים המשפט, הצדקה והאמת דמויות אנוש. המשפט נסוג אחור מפני עיוות הדין; הצדקה מתרחקת ממקום הפשע, ועומדת, לא מתערבת; האמת, המנסה ללכת ברחוב – כושלת, אינה יכולה להופיע בציבור ולשכנע, ונעלמת מהשטח. במצב מעט יותר אופטימי היה ישעיהו מתאר מלחמה של האמת והצדק ברשע, אך הפסימיות מכריעה אותו. כשהאמת נעדרת, מתקשה החברה להבחין בכך שהשקר מתחזה לאמת.

וַיַּרְא יְהוָה, וַיֵּרַע בְּעֵינָיו, כִּי אֵין מִשְׁפָּט, וַיַּרְא כִּי אֵין אִישׁ, וַיִּשְׁתּוֹמֵם כִּי אֵין מַפְגִּיעַ, וַתּוֹשַׁע לוֹ זְרֹעוֹ, וְצִדְקָתוֹ הִיא סְמָכָתְהוּ, וַיִּלְבַּשׁ צְדָקָה כַּשִּׁרְיָן, וְכוֹבַע יְשׁוּעָה בְּרֹאשׁוֹ, וַיִּלְבַּשׁ בִּגְדֵי נָקָם תִּלְבֹּשֶׁת, וַיַּעַט כַּמְעִיל קִנְאָה.

במצב זה, בו החברה נשלטת על ידי השחיתות והשקר, ואין אדם הנלחם בהם, יופיע אלוהים על הבמה. הוא ישתומם על כי אין מפגיע, אך עד מהרה ייקח פיקוד ויראה את נחת זרועו בהשלטת הצדק והצדקה. זה לא יתרחש בנחת ובעדינות. זו תהיה פעולת נקם קנאית.

מה אנו אמורים להסיק מהקטע הדרמטי הזה? מצב החברה בימינו אינו משופר. האמת נלחמת במפיצי שקר מתוחכמים, המסתייעים גם בדמגוגיה וגם באמצעי תקשורת מודרניים. עדיין מוקדם להספיד את האמת והצדק, אך החרדה לשלומם גדולה. לעומת ישעיהו, אין אנו בוטחים באל, שיעשה את העבודה בשבילנו. אנו קלקלנו דרכינו, ועלינו המלאכה לתקן. אין אנו ילדים קטנים, ואלוהים אינו גננת.