וּבָ֤א לְצִיּוֹן֙ גּוֹאֵ֔ל – ויש לזה מחיר! - ישעיהו נ"ט | עופר בורין

מאת: יונה ארזי ת.פרסום: 14/01/20
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

בפרק הקודם העם התעניין לדעת מדוע הגאולה לא מגיעה.
ישעיהו פותח בכך שהגאולה לא באה בגלל העם ולא בגלל חוסר יכולתו של האל להביאה:

א הֵ֛ן לֹֽא־קָצְרָ֥ה יַד־יְהוָ֖ה מֵֽהוֹשִׁ֑יעַ וְלֹא־כָבְדָ֥ה אָזְנ֖וֹ מִשְּׁמֽוֹעַ ׃ ב כִּ֤י אִם־עֲוֹנֹֽתֵיכֶם֙ הָי֣וּ מַבְדִּלִ֔ים בֵּינֵכֶ֕ם לְבֵ֖ין אֱלֹֽהֵיכֶ֑ם וְחַטֹּֽאותֵיכֶ֗ם הִסְתִּ֧ירוּ פָנִ֛ים מִכֶּ֖ם מִשְּׁמֽוֹעַ ׃

אלוהים חזק והוא לא סובל מבעיות שמיעה, אבל העוונות והחטאים שלכם הם הבעיה.
ועכשיו פותח הנביא בפירוט החטאים והעוונות.
נראה כאילו הוא פתח את עיתוני ישראל של ימינו:

ג כִּ֤י כַפֵּיכֶם֙ נְגֹאֲל֣וּ בַדָּ֔ם - יש הרבה מקרי רצח ואלימות בחברה.
וְאֶצְבְּעוֹתֵיכֶ֖ם בֶּֽעָוֹ֑ן - יש הרבה מקרי פשע.
שִׂפְתֽוֹתֵיכֶם֙ דִּבְּרוּ־שֶׁ֔קֶר - אנשים "משקרים חופשי", באופן טבעי.
לְשׁוֹנְכֶ֖ם עַוְלָ֥ה תֶהְגֶּֽה ׃ – הדיבור הרגיל הוא דיבור של חוסר צדק.
ד אֵין־קֹרֵ֣א בְצֶ֔דֶק - נושאי הצדק כלל אינם חלק מהדיבור והשיח בחברה.
וְאֵ֥ין נִשְׁפָּ֖ט בֶּאֱמוּנָ֑ה - מערכת המשפט לא זוכה לאמון האנשים.
בָּט֤וֹחַ עַל־תֹּ֨הוּ֙ - החברה מעדיפה תוהו (באלאגן) על סדר, חוק ומשמעת.
וְדַבֶּר־שָׁ֔וְא - אנשים עסוקים בהבלים (תכניות ראליטי וסלבריטיס הם מרכז העניין הציבורי).
הָר֥וֹ עָמָ֖ל וְהוֹלֵ֥יד אָֽוֶן ׃ - עובדים לכאורה קשה מאוד אבל התוצאות הן רשע. (משכורות מינימום שלא מספיקות כדי להתקיים . או תספורות טייקונים הפוגעות בעובדים).

וכך ממשיך הנביא ומפרט מיני חטאים של החברה.
מעניין, שכל זה בא להסביר מדוע הגאולה לא מגיעה.
בכל זה אין אפילו עניין אחד שקשור ליחס שבין האדם ליהוה. הכל מתקשר אך ורק ליחסים שבין אדם לחברו. ליחסים בין אנשים ולאופן ההתנהלות של החברה.
----------
המצב כל כך גרוע, שגם כאשר האנשים כבר מנסים להתוודות ולהכיר בחטאיהם, אין להם מושג איך לחזור ולנהוג כראוי. אבדו לחלוטין את הדרך. המצפן הלך לאיבוד:

י נְגַֽשְׁשָׁ֤ה כַֽעִוְרִים֙ קִ֔יר וּכְאֵ֥ין עֵינַ֖יִם נְגַשֵּׁ֑שָׁה כָּשַׁ֤לְנוּ בַֽצָּהֳרַ֨יִם֙ כַּנֶּ֔שֶׁף בָּאַשְׁמַנִּ֖ים כַּמֵּתִֽים ׃ יא נֶהֱמֶ֤ה כַדֻּבִּים֙ כֻּלָּ֔נוּ וְכַיּוֹנִ֖ים הָגֹ֣ה נֶהְגֶּ֑ה נְקַוֶּ֤ה לַמִּשְׁפָּט֙ וָאַ֔יִן לִֽישׁוּעָ֖ה רָחֲקָ֥ה מִמֶּֽנּוּ ׃

אנחנו מסתובבים כעיוורים. אנחנו נוהמים כדובים. אנחנו מגעגעים כמו חבורת יונים.
אנחנו מקווים למשפט אבל אין לנו מושג איך להגיע אליו.
----------
יהוה מסתכל על כל זה ונחרד:

טו וַתְּהִ֤י הָֽאֱמֶת֙ נֶעְדֶּ֔רֶת וְסָ֥ר מֵרָ֖ע מִשְׁתּוֹלֵ֑ל וַיַּ֧רְא יְהוָ֛ה וַיֵּ֥רַע בְּעֵינָ֖יו כִּֽי־אֵ֥ין מִשְׁפָּֽט ׃

האמת נעדרת – כלומר אין כלל קיום לאמת ומי שאינו עוסק ברוע נחשב למשתולל (היום היו קוראים לו "פראייר").
יהוה רואה כל זאת והדבר מאוד רע בעיניו.
נשים לב – מה שרע בעיני יהוה זה לא חוסר האמונה בו אלא העובדה שאין משפט.
שוב חוזרים לחברה וליחסים בין אנשים.
----------
ומה הפתרון:

יז וַיִּלְבַּ֤שׁ צְדָקָה֙ כַּשִּׁרְיָ֔ן וְכ֥וֹבַע יְשׁוּעָ֖ה בְּרֹאשׁ֑וֹ וַיִּלְבַּ֞שׁ בִּגְדֵ֤י נָקָם֙ תִּלְבֹּ֔שֶׁת וַיַּ֥עַט כַּמְעִ֖יל קִנְאָֽה ׃

לדעת ישעיהו, הפתרון הוא שיהוה ייקח את העניינים לידיים.
כשיהוה מנהל את העניינים הוא משתמש בצדקה וישועה אבל גם בנקמה ובקנאה.
אם תשאלו אותי – זה מצב לא כל כך טוב. זה אומר שחורבן או קטסטרופה אחרת צפויה להגיע.
ואכן:

יח כְּעַ֤ל גְּמֻלוֹת֙ כְּעַ֣ל יְשַׁלֵּ֔ם חֵמָ֣ה לְצָרָ֔יו גְּמ֖וּל לְאֹֽיְבָ֑יו לָאִיִּ֖ים גְּמ֥וּל יְשַׁלֵּֽם ׃

כלומר – חימת יהוה תבוא כגמול לכל אויביו.
ואז:

כ וּבָ֤א לְצִיּוֹן֙ גּוֹאֵ֔ל וּלְשָׁבֵ֥י פֶ֖שַׁע בְּיַֽעֲקֹ֑ב נְאֻ֖ם יְהוָֽה ׃

הגואל (יהוה) יבוא לציון ויביא גאולה לאלה בישראל שיישארו לאחר שחימת יהוה תירגע (שאריות פליטה שלא פשעו – `שבי פשע`).
----------
אז אני חוזר ושואל, כמו לפני שני פרקים: מתי נלמד להקדים חברה צודקת לחורבן?