לְמַ֤עַן צִיּוֹן֙ לֹ֣א אֶחֱשֶׁ֔ה וּלְמַ֥עַן יְרוּשָׁלִַ֖ם לֹ֣א אֶשְׁק֑וֹט - ישעיהו ס"ב| עופר בורין

מאת: עופר בורין ת.פרסום: 19/01/20
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

הנביא ישעיהו נשבע להמשיך ולהלל את ציון וירושלים בפסוק המתנגן עד היום:

א לְמַ֤עַן צִיּוֹן֙ לֹ֣א אֶחֱשֶׁ֔ה וּלְמַ֥עַן יְרוּשָׁלִַ֖ם לֹ֣א אֶשְׁק֑וֹט עַד־יֵצֵ֤א כַנֹּ֨גַהּ֙ צִדְקָ֔הּ וִישׁוּעָתָ֖הּ כְּלַפִּ֥יד יִבְעָֽר ׃

נורית הירש הלחינה ואילנית שרה:

https://www.youtube.com/watch?v=tokD6AjEK_Y

----------
ישעיהו גם מנבא שיהוה, במו פיו, ישנה את שמה של ירושלים. אנחנו מכירים את החשיבות שיש אנשים הנותנים לשם שלהם, עד כדי כך שיש המחליפים את שמם מתוך מטרה לשנות את מסלול חייהם.
ואיזה שם תקבל ירושלים:

ב וְרָא֤וּ גוֹיִם֙ צִדְקֵ֔ךְ וְכָל־מְלָכִ֖ים כְּבוֹדֵ֑ךְ וְקֹ֤רָא לָךְ֙ שֵׁ֣ם חָדָ֔שׁ אֲשֶׁ֛ר פִּ֥י יְהוָ֖ה יִקֳּבֶֽנּוּ ׃ ג וְהָיִ֛יתְ עֲטֶ֥רֶת תִּפְאֶ֖רֶת בְּיַד־יְהוָ֑ה ֯וּצְנוֹף מְלוּכָ֖ה בְּכַף־אֱלֹהָֽיִךְ ׃ ד לֹֽא־יֵאָמֵר֩ לָ֨ךְ ע֜וֹד עֲזוּבָ֗ה וּלְאַרְצֵךְ֙ לֹא־יֵאָמֵ֥ר עוֹד֙ שְׁמָמָ֔ה כִּ֣י לָ֗ךְ יִקָּרֵא֙ חֶפְצִי־בָ֔הּ וּלְאַרְצֵ֖ךְ בְּעוּלָ֑ה כִּֽי־חָפֵ֤ץ יְהוָה֙ בָּ֔ךְ וְאַרְצֵ֖ךְ תִּבָּעֵֽל ׃

ובכן – ירושלים תקרא `חפצי בה`, וארץ ישראל תקרא `בעולה`.
ומדוע `חפצי בה`?
הנביא מסביר – כי יהוה יחפוץ בה.
ומתי יהוה יחפוץ בירושלים עד כדי כך שישנה את שמה ויהפוך את ארץ ישראל ל`בעולה`?
ובכן – אני כמובן לא יודע מתי יהוה יחליט מה שיחליט, אבל לפי נבואות ישעיהו עד כה, זה אמור להיות קשור איכשהו לכך שבירושלים תקום חברה המבוססת על צדק, משפט וצדקה.
אז לכל אלה שרואים בתקופה הנוכחית חלק מתהליך גאולה, לי נראה שלפי איך שמתנהלת ירושלים בפרט והחברה הישראלית בכלל, אנחנו מתרחקים מהיום שבו יהוה יחפוץ בנו וישנה את שם ירושלים.
אין לדעתי חפץ באבני העיר, מקדשיה או קורבנותיה. יש חפץ בדרך בה ינהגו תושביה.
----------
הנביא ממשיך ומתאר את ארץ ישראל כ`בעולה`. בלשונו:

ה כִּֽי־יִבְעַ֤ל בָּחוּר֙ בְּתוּלָ֔ה יִבְעָל֖וּךְ בָּנָ֑יִךְ וּמְשׂ֤וֹשׂ חָתָן֙ עַל־כַּלָּ֔ה יָשִׂ֥ישׂ עָלַ֖יִךְ אֱלֹהָֽיִךְ ׃

יש כאן ערבוב בין חתן וכלה. נראה כאילו ארץ ישראל היא הכלה ואילו בניה, עם ישראל, יבעלו אותה אז ישמח יהוה (שהוא אביה?).
כל הדימוי של ארץ שהיא כאישה בתולה שבניה בונים אותה כאילו הם בועלים אותה, נראה קצת מוזר והיחסים במשפחה הזו נראים קצת "אפעאס" לא ממש טהורים.
אבל, בהנחה שהכל כשר וטהור, ברור שאין ארץ ישראל הופכת ל`בעולה` בטרם ירושלים הופכת ל`חפצי בה`.
----------
וכעת מגיע הנביא לפסוק נוסף המתנגן עד היום:

ו עַל־חוֹמֹתַ֣יִךְ יְרוּשָׁלִַ֗ם הִפְקַ֨דְתִּי֙ שֹֽׁמְרִ֔ים כָּל־הַיּ֧וֹם וְכָל־הַלַּ֛יְלָה תָּמִ֖יד לֹ֣א יֶחֱשׁ֑וּ הַמַּזְכִּרִים֙ אֶת־יְהוָ֔ה אַל־דֳּמִ֖י לָכֶֽם ׃

דן אלמגור כתב:

כן, כן, מי חלם אז בכיתה
כשלמדנו לדקלם על חומותייך ירושלים
הפקדתי שומרים
שיום יגיע ואהיה אחד מהם
שיום יגיע ואהיה אחד מהם
שיום יגיע ואהיה אחד מהם.

ולהקת פיקוד המרכז שרה:
https://www.youtube.com/watch?v=dORwhAQymNk

ויש כמובן גם את הלחן העממי.

אם נקרא בפסוק מי הם אותם שומרים המופקדים על החומות נגלה שמדובר באנשים שתפקידם להזכיר, כל הזמן וללא הרף, את .... יהוה.
אז מה אתם אומרים – נוותר על צה"ל ונגן על ירושלים בקריאה בשמו של יהוה?

יש מי שמזכיר את יהוה בתפילה.
יש מי שמזכיר את יהוה בדרישה להקמת בית מקדש.
יש מי שמזכיר את יהוה בדרישה שרק דרך התפילה שלו תתקבל בירושלים.

יש הרבה מאוד דרכים להזכיר את יהוה.
השאלה האמיתית היא איזו מהן היא הדרך שתהפוך אותה לכזו שאלוהים `יחפוץ בה`?
ואולי קודם לכך צריך להפוך אותה למקום שאנשים יוכלו להלך בה בבטחה?