הבל הבלים, כולם אהבלים - ירמיהו ב' | מני גל

מאת: מני גל התמונה picsart ת.פרסום: 27/01/20
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

וַיֵּלְכוּ אַחֲרֵי הַהֶבֶל וַיֶּהְבָּלוּ

המילה `הֶבֶל` מופיעה במקרא במשמעויות מגוונות. לא נשכח את המופע הראשון שלה, בשמו של הבל, אחיו של קין. אם יש קשר סמנטי כלשהו בין שם זה למשמעויות האחרות של המילה, אולי הוא מצוי בעובדה, שחייו של הבל התפוגגו כהבל מרגע שנרצח, ולא הותיר אחריו צאצאים.

המילה ברבים – `הבלים` היא מעין מילה נרדפת ל`חטאים`. הנה מה שאומר ספר מלכים על עמרי, מלך ישראל:

וַיֵּלֶךְ, בְּכָל דֶּרֶךְ יָרָבְעָם בֶּן נְבָט, ובחטאתיו אֲשֶׁר הֶחֱטִיא אֶת יִשְׂרָאֵל, לְהַכְעִיס אֶת יְהוָה אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל בְּהַבְלֵיהֶם.

המילה מתייחסת, ככל הנראה, לחטאים פולחניים.

במלכים ב` י"ז מופיע לראשונה צרוף המילים ` וַיֵּלְכוּ אַחֲרֵי הַהֶבֶל וַיֶּהְבָּלוּ`. מי שאב ממי את הצרוף הזה? מלכים מירמיהו, או להפך?

וַיִּמְאֲסוּ אֶת-חֻקָּיו, וְאֶת בְּרִיתוֹ אֲשֶׁר כָּרַת אֶת אֲבוֹתָם, וְאֵת עֵדְו‍ֹתָיו, אֲשֶׁר הֵעִיד בָּ,; וַיֵּלְכוּ אַחֲרֵי הַהֶבֶל, וַיֶּהְבָּלוּ, וְאַחֲרֵי הַגּוֹיִם אֲשֶׁר סְבִיבֹתָם, אֲשֶׁר צִוָּה יְהוָה אֹתָם לְבִלְתִּי עֲשׂוֹת כָּהֶם.

המילה `הבל` במשמעות מעט שונה, שאינה רחוקה מה`כְּלוּם` של מנהיגנו הנערץ, מופיעה בישעיהו:

וּמִצְרַיִם, הֶבֶל וָרִיק יַעְזֹרוּ; לָכֵן קָרָאתִי לָזֹאת, רַהַב הֵם שָׁבֶת.

`הֶבֶל` הוא `רִיק`. הבל הפה, הנראה בבהירות ביום חורף קר ולח, נעלם חיש מהר כאילו לא היה כלל.

ירמיהו אף מציג נטייה נוספת של המילה: `מַהְבִּילִים`.

כֹּה אָמַר יְהוָה צְבָאוֹת: אַל תִּשְׁמְעוּ עַל דִּבְרֵי הַנְּבִאִים הַנִּבְּאִים לָכֶם - מַהְבִּלִים הֵמָּה, אֶתְכֶם. חֲזוֹן לִבָּם יְדַבֵּרוּ, לֹא מִפִּי יְהוָה.

גם בספרים מאוחרים יותר מככבת המילה במשמעות די דומה, כמו במשלי ל"א:

שֶׁקֶר הַחֵן, וְהֶבֶל הַיֹּפִי.

בתהלים ל"ג מופיע חידוד לשוני נחמד, המניח, זו בצד זו, את המילים `הבל` ו`בהלה`:

וַיְכַל בַּהֶבֶל יְמֵיהֶם, וּשְׁנוֹתָם בַּבֶּהָלָה.

זו גם המשמעות של `הבל` אצל קהלת, המרבה להשתמש במילה זו. לדוגמה:

הֲבֵל הֲבָלִים אָמַר קֹהֶלֶת, הֲבֵל הֲבָלִים, הַכֹּל הָבֶל!

ואם הזכרנו את תהלים, את משלי ואת קוהלת, איך לא נזכיר את איוב?

מָאַסְתִּי, לֹא לְעֹלָם אֶחְיֶה; חֲדַל מִמֶּנִּי, כִּי הֶבֶל יָמָי.


ללכת אחר ההבל – משמעותו להתמקד בדברים חסרי ערך. מי שעושה זאת, וזה נכון גם בימינו לגבי בילוי מופרז בבידור שטחי. יש לזה מחיר – `וַיֶּהְבָּלוּ`. אפשר רק לנחש למה הכוונה בפועל הזה בבניין קל (לעומת ` מַהְבִּלִים` בהפעיל). אם אתה מוציא זמנך לבטלה בדברי הבל – אתה הופך עם הזמן למה שהערבים קוראים `אַהְבַּל`.