צִדְּקָ֥ה נַפְשָׁ֖הּ מְשֻׁבָ֣ה יִשְׂרָאֵ֑ל מִבֹּגֵדָ֖ה יְהוּדָֽה - ירמיהו ג' | עופר בורין

מאת: עופר בורין התמונה ויקיפדיה, נחלת הכלל, By Anonymous - The Morgan Bible [1], Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=4404937 ת.פרסום: 01/02/20
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

ירמיהו, המנבא בימי יאשיהו מלך יהודה, כ 100 שנים לאחר חורבן ממלכת ישראל, משווה בין חטאי ממלכת יהודה לאלה של ממלכת ישראל.
והתשובה שלו מפתיעה:

יא וַיֹּ֤אמֶר יְהוָה֙ אֵלַ֔י צִדְּקָ֥ה נַפְשָׁ֖הּ מְשֻׁבָ֣ה יִשְׂרָאֵ֑ל מִבֹּגֵדָ֖ה יְהוּדָֽה ׃

כלומר – ישראל שחטאה צדיקה יותר מיהודה שבגדה.
ומדוע – משום שעל חטאי ישראל נענשה ישראל בגלות קשה. יהודה רואים את זה מתרחש, וממשיכים לחטוא.
מכאן שחטאי יהודה הופכים ממש לבגידה משום שהם לא לומדים מהניסיון הנורא של האחים שלהם מישראל.
----------
ירמיהו מעלה עוד תכונה של יהודה הבוגדת:

י וְגַם־בְּכָל־זֹ֗את לֹא־שָׁ֨בָה אֵלַ֜י בָּגוֹדָ֧ה אֲחוֹתָ֛הּ יְהוּדָ֖ה בְּכָל־לִבָּ֑הּ כִּ֥י אִם־בְּשֶׁ֖קֶר נְאֻם־יְהוָֽה ׃

לא רק שיהודה לא למדה לקח ממה שקרה לישראל, היא גם "חזרה" לכאורה בתשובה אבל לא בכל ליבה אלא בשקר.
----------
ירמיהו מספר על שליחות שיהוה שולח אותו לקבץ את שאריות גלות ישראל ולאפשר להם לחזור בתשובה משום שיהוה סולח להם.

יב הָלֹ֡ךְ וְקָֽרָאתָ֩ אֶת־הַדְּבָרִ֨ים הָאֵ֜לֶּה צָפ֗וֹנָה וְאָמַרְתָּ שׁ֣וּבָה מְשֻׁבָ֤ה יִשְׂרָאֵל֙ נְאֻם־יְהוָ֔ה לֽוֹא־אַפִּ֥יל פָּנַ֖י בָּכֶ֑ם כִּֽי־חָסִ֤יד אֲנִי֙ נְאֻם־יְהוָ֔ה לֹ֥א אֶטּ֖וֹר לְעוֹלָֽם ׃

בתמורה לחזרה בתשובה מבטיח אלוהים שני דברים:
1. השכלה.

טו וְנָתַתִּ֥י לָכֶ֛ם רֹעִ֖ים כְּלִבִּ֑י וְרָע֥וּ אֶתְכֶ֖ם דֵּעָ֥ה וְהַשְׂכֵּֽיל ׃

2. ביטול מקומו של ארון הברית בתודעה של העם:

טז וְהָיָ֡ה כִּ֣י תִרְבּוּ֩ וּפְרִיתֶ֨ם בָּאָ֜רֶץ בַּיָּמִ֤ים הָהֵ֨מָּה֙ נְאֻם־יְהוָ֔ה לֹא־יֹ֣אמְרוּ ע֗וֹד אֲרוֹן֙ בְּרִית־יְהוָ֔ה וְלֹ֥א יַעֲלֶ֖ה עַל־לֵ֑ב וְלֹ֤א יִזְכְּרוּ־בוֹ֙ וְלֹ֣א יִפְקֹ֔דוּ וְלֹ֥א יֵעָשֶׂ֖ה עֽוֹד ׃

מדוע מבטל הנביא את מרכזיות ארון ברית יהוה?
התשובה טמונה בתזכורת קלה מההיסטוריה של הפרדת ממלכת ישראל מממלכת יהודה.
כאשר נפרדו הממלכות (רחבעם על יהודה וירבעם על ישראל) ירושלים ובית המקדש נותרו כבירת יהודה ואילו ישראל הקימה בירה לעצמה (שומרון).
עכשיו, אומר ירמיהו לאנשי ישראל, האחדות של העם תחזור וכדי שלא תחשבו שאתם נחותים משום שבית המקדש הושאר בידי יהודה, אני מבטל את ארון הברית (ולמעשה את בית המקדש) מהתודעה של העם.
מוטיב ביטול סמלים וחיזוק ההשכלה והדעה חשוב גם בישראל היום.
----------
אז הפרק הזה מבהיר לכל מי שמכנה מישהו אחר כבוגד, שייתכן שבעיני יהוה התמונה היא הפוכה.
הפרק גם מבהיר את עדיפות הדעה וההשכלה על סממנים חיצוניים של אמונה.