על הבושה ועל בת-עמי - ירמיהו ח' | עופר בורין

מאת: עופר בורין התמונה © Can Stock Photo / siraanamwong ת.פרסום: 04/02/20
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

בואו נדבר על הבושה.

כמה פעמים שמעתם את הביטוי – "הפוליטיקאים אבדו את הבושה"?
אפשר להחליף את המילה פוליטיקאים ב"בכירי החברות הציבוריות", או "בכירי הבנקים".
כמה פעמים שמעתם את האמרה: "פעם גם היו שחיתויות, אבל לפחות אנשים היו מתביישים, ואילו היום ממש משתינים מהמקפצה לבריכה שאין בה מים"?
אני שמעתי את זה הרבה מאוד בשנים האחרונות.
ירמיהו כתב על זה פוסט כבר לפני אלפי שנים:

יב הֹבִ֕שׁוּ כִּ֥י תוֹעֵבָ֖ה עָשׂ֑וּ גַּם־בּ֣וֹשׁ לֹֽא־יֵבֹ֗שׁוּ וְהִכָּלֵם֙ לֹ֣א יָדָ֔עוּ לָכֵ֞ן יִפְּל֣וּ בַנֹּפְלִ֗ים בְּעֵ֧ת פְּקֻדָּתָ֛ם יִכָּשְׁל֖וּ אָמַ֥ר יְהוָֽה ׃

או בעברית פשוטה – מושחתים חסרי בושה וכלימה.
----------
ירמיהו נשמע במצב נפשי מאוד קשה בפרק הזה. חוסר הסיכוי והיכולת של מנהיגי העם והעם עצמו לחזור לדרך הישר מביאה אותו לפסוק הבא:

יג אָסֹ֥ף אֲסִיפֵ֖ם נְאֻם־יְהוָֹ֑ה אֵין֩ עֲנָבִ֨ים בַּגֶּ֜פֶן וְאֵ֧ין תְּאֵנִ֣ים בַּתְּאֵנָ֗ה וְהֶֽעָלֶה֙ נָבֵ֔ל וָאֶתֵּ֥ן לָהֶ֖ם יַעַבְרֽוּם ׃

אין ענבים בכרם ואין תאנים בתאנה – הכל אבוד ויבש.
המשורר נתן זך לקח את הפסוק הזה לשירו "אין ענבים בכרם" וכתב:

אין ענבים בגפן
ואין תאנים בתאנה
והעלה נובל ויורד הצל
ואין לו/לנו תקנה

המפחיד הוא שנתן זך שינה את הפסוק והוסיף ש"יורד הצל ואין לו/לנו תקנה".
נתן זך לא ידע שיגיע יום ויופיע אייקון ישראלי בדמותו של "הצל".
רוח נבואה נפלה עליו מבלי שידע?
יש גם ביצוע ידוע של "הכל עובר חביבי":
https://www.youtube.com/watch?v=QLS2lG439TA
----------
הייאוש של ירמיהו מביא אותו עד כדי בכי:

יח מַבְלִ֥יגִיתִ֖י עֲלֵ֣י יָג֑וֹן עָלַ֖י לִבִּ֥י דַוָּֽי ׃ יט הִנֵּה־ק֞וֹל שַֽׁוְעַ֣ת בַּת־עַמִּ֗י מֵאֶ֨רֶץ֙ מַרְחַקִּ֔ים הַֽיהוָה֙ אֵ֣ין בְּצִיּ֔וֹן אִם־מַלְכָּ֖הּ אֵ֣ין בָּ֑הּ מַדּ֗וּעַ הִכְעִס֛וּנִי בִּפְסִלֵיהֶ֖ם בְּהַבְלֵ֥י נֵכָֽר ׃ כ עָבַ֥ר קָצִ֖יר כָּ֣לָה קָ֑יִץ וַאֲנַ֖חְנוּ ל֥וֹא נוֹשָֽׁעְנוּ ׃ כא עַל־שֶׁ֥בֶר בַּת־עַמִּ֖י הָשְׁבָּ֑רְתִּי קָדַ֕רְתִּי שַׁמָּ֖ה הֶחֱזִקָֽתְנִי ׃

יגון, דווי, כעס, שבר, קדרות.... אוסף מילים המביעות כאב גדול עד כדי בכי.
לא ברור כבר מי בוכה – הנביא או יהוה.
והבכי הוא על "שבר בת עמי" – ביטוי שבאמת נוגע ללב.
----------
מעניין שעמותה הפועלת למען שירות לאומי לצעירים וצעירות שקבלו פטור משירות צבאי, בחרה לעצמה את השם "בת עמי".
בוויכוח בין הדוגלים בשוויון בנטל ובחלופה של שירות לאומי למי שמקבל פטור משירות צבאי, הביטוי שטבע ירמיהו כסמל לשבר חברתי/אמוני, משמש לעמותה המנסה לחזור ולחבר את המונח חברה ושוויון לידי משהו שיאחד את החברה הישראלית סביב החזון המופיע באתר העמותה:

"בת עמי פועלת לקידום שינוי חברתי, ערכי הערבות ההדדית והצדק החברתי על ידי הפעלת מתנדבים בתוכניות של הכנה לשירות, תכניות של שירות לאומי-אזרחי והמשך ליווי אחרי שירות. בת עמי שמה דגש בכל תכניותיה על התנדבות, מנהיגות, העצמה ועשייה, תוך מתן הזדמנויות שוות לכלל בוגרי י"ב המעוניינים לשרת בשירות הלאומי"

אני חושב שירמיהו היה שמח לעזור לעמותה הזו ושכמותה.