זית רענן ירמיהו י"א מיכאל פדידה

מאת: מיכאל פדידה התמונה ויקיפדיה ת.פרסום: 16/02/20
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

ירמיהו רואה בנהיה של העם בימיו אחר עבודה זרה, חזרה לחטאותיו מאז ימיו הראשונים: "שבו על עוונות אבותם הראשונים...והמה הלכו אחרי אלהים אחרים" – 10 – 11. מתקבל על הדעת שהוא רומז לחטא העגל, שאירע מיד לאחר מתן עשרת הדיברות, שנחקקו בלוחות הברית. בכך הפר עם ישראל את שני הלאוים הראשונים בהם: "לא יהיו לך אלהים אחרים " ו"לא תעשה לך פסל מסכה". (עגל הזהב כונה בתורה "עגל מסכה").

ניתן לאשש את ההסבר הנ"ל מדברי אלהים לירמיהו: "ואתה אל תתפלל בעד העם הזה". כזכור, התפלל משה לאלהים שלא ישמיד את עם ישראל כעונש על חטא העגל ותפילתו התקבלה.

ירמיהו מזכיר לשומעיו שההבטחה של אלהים לתת לעם ישראל "ארץ זבת חלב ודבש" מותנית בשמירת דברי הברית, שתמציתם מופיעה בעשרת הדיברות. אפיון זה של הארץ רומז לשבעת המינים שבהם התברכה הארץ, שכוללים את שמן הזית. איזכור זה הביא את ירמיהו על דרך האסוציאציה לדמות באופן מקורי את עם ישראל ל"זית רענן יפה פרי תואר" ואת אלהים למי שנטע אותו ("וה`...הנוטע אותך"). (אלהים יצית את הזית בגלל חטאי העם, הצתה שמזכירה את משל יותם, שמונה את הזית, את התאנה ואת הגפן ברשימת העצים.)

הערה

בסמל המדינה מופיעים עלי זית משני צדי המנורה ומקובל לראות בהם סמל לשלום. אבל ניתן גם לראות את הזית כמסמל את עם ישראל (כמו בפרקנו), שארצו התברכה בעץ הזית. ענף הזית הופיע גם בסמלים ובמטבעות ("עץ או פלי") של ארץ ישראל – פלשתינה - המנדטורית.