בתדהמה - ירמיהו י"ד | עופר בורין

מאת: עופר בורין, התמונה ויקיפדיה , Dr. Avishai Teicher Pikiwiki Israel ת.פרסום: 16/02/20
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין


ירמיהו מתאר בצורת קשה שיביא יהוה על עם ישראל וכל החיים הארץ.

כתגובה מבקש ירמיהו:

ח מִקְוֵה֙ יִשְׂרָאֵ֔ל מֽוֹשִׁיע֖וֹ בְּעֵ֣ת צָרָ֑ה לָ֤מָּה תִֽהְיֶה֙ כְּגֵ֣ר בָּאָ֔רֶץ וּכְאֹרֵ֖חַ נָטָ֥ה לָלֽוּן ׃

בבקשה יהוה, תהייה `מקוה ישראל` – כלומר, במקום בצורת רעה תביא מים טובים ותישאר כאן תמיד ולא כאורח לזמן מוגבל.
את הבקשה הזו הפך `קרל נטר` לשם ולמוטו של בית הספר החקלאי הראשון שהוקם בארץ ישראל – בית הספר מקווה ישראל (15 לפברואר 1870).
הינה ציטוט מאתר בית הספר "מקוה ישראל":
----------
בית הספר הוקם על ידי נטר בי"ד באדר א` תר"ל (15 בפברואר 1870), ממזרח ליפו, דרומית לדרך יפו-ירושלים. הממשלה הטורקית נתנה לנטר רישיון לייסוד בית ספר חקלאי, והעניקה לו שטח של 2,600 דונם בחכירה עולמית בתשלום שנתי קטן "מתוך הכרה בערך המוסד הזה בחיי היהודים". היישוב הישן קיבל בברכה את הקמת בית הספר החקלאי. חנוכת בית הספר חלה בשבוע של פרשת השבוע "בחוקותי" והוא נקרא לפי דברי ההפטרה מספר ירמיהו "מִקְוֵה יִשְׂרָאֵל ד`, מוֹשִׁיעוֹ בְּעֵת צָרָה, לָמָּה תִהְיֶה כְּגֵר בָּאָרֶץ וּכְאֹרֵחַ נָטָה לָלוּן. (י"ד ח`).
----------
ירמיהו נוקט גם ב"אתגור" של יהוה:

ט לָ֤מָּה תִֽהְיֶה֙ כְּאִ֣ישׁ נִדְהָ֔ם כְּגִבּ֖וֹר לֹא־יוּכַ֣ל לְהוֹשִׁ֑יעַ וְאַתָּ֧ה בְקִרְבֵּ֣נוּ יְהוָ֗ה וְשִׁמְךָ֛ עָלֵ֥ינוּ נִקְרָ֖א אַל־תַּנִּחֵֽנוּ ׃

למה תהייה כאיש נדהם? כלומר – מדוע אתה במקום לעזור לעמך, עומד נדהם?
מעניין שהמילה נדהם (שורש ד.ה.מ.) מופיעה רק פעם אחת בתנ"ך. כאן בפרק זה.
למדתי ממאמר של `גילה וכמן` באתר 929, ששלונסקי הוא שטבע את המילה תדהמה במובנה היום על סמך פסוק זה.
הפסוק הזכיר לי את מצבו של אהרון לאחר ששני בניו נשרפו באוהל מועד – "ויידום אהרון".
הינה השפה העברית מחוללת חיבור מרתק בין יידום (דממת מוות) לבין תדהמה (מצב של הפתעה מוחלטת).
כך אהרון הופתע, נדהם ודמם.
וגם ממשלת ישראל הודיעה בתדהמה על הירצחו של ראש הממשלה יצחק רבין. כך הודיעה לנו איתן הבר באותו ערב נורא בשנת 1995:
(ראו תמונה מצורפת, מתוך ויקיפדיה, איתן הבר - צילום מסך חדשות ערוץ 12 26-09-2019)

כך גם יהוה, הופתע מהתנהגות עמו, נדהם ודמם (פסק) מלעזור.
----------
יהוה לא מתרשם מהבקשה שיעזור, והוא דורש מירמיהו להפסיק להתפלל על העם:

יא וַיֹּ֥אמֶר יְהוָ֖ה אֵלָ֑י אַל־תִּתְפַּלֵּ֛ל בְּעַד־הָעָ֥ם הַזֶּ֖ה לְטוֹבָֽה ׃

ירמיהו אכן מפסיק (לרגע קט) ומעלה טיעון חדש: האשמה היא בנביאי השקר שמרמים את העם:

יג וָאֹמַ֞ר אֲהָ֣הּ׀ אֲדֹנָ֣י יְהוִ֗ה הִנֵּ֨ה הַנְּבִאִ֜ים אֹמְרִ֤ים לָהֶם֙ לֹֽא־תִרְא֣וּ חֶ֔רֶב וְרָעָ֖ב לֹֽא־יִהְיֶ֣ה לָכֶ֑ם כִּֽי־שְׁל֤וֹם אֱמֶת֙ אֶתֵּ֣ן לָכֶ֔ם בַּמָּק֖וֹם הַזֶּֽה ׃

מרתק – מה אומרים נביאי השקר – שלא יבוא אסון וצפוי שלום אמת.
הביטוי "שלום אמת" מתגלגל על לשונם של פוליטיקאים ימניים ובראשם בנימין נתניהו לאמור: "רק תמורת שלום אמת נסכים לפשרות, כולל פשרת שתי מדינות לשני עמים".
אומר לנו ירמיהו – המבטיח שלום אמת נביא שקר הוא.
ולכן, כאשר פוליטיקאי מבטיח שהוא בעד `שלום אמת` דעו לכם שהוא נביא שקר.
לעומתו, פוליטיקאי המבטיח הסדר פשרה כואב, דעו לכם שהוא לפחות לא נביא שקר.

שלום אפשר להשיג.
שלום אמת הוא הבטחה שאין כוונה לקיימה. זה פשוט שקר.
----------
ובכלל, לגבי נביאי אמת ונביאי שקר – הרי אין לדעת מי נביא אמת ומי נביא שקר באופן ברור, ולכן הנחת החיים שאני ממליץ עליה – הנביא האחרון היה משה ומאז אין יותר נבואה בעולם.