כָּל נֵבֶל יִמָּלֵא יָיִן ירמיהו י"ג |מני גל

מאת: מני גל התמונה ויקיפדיה, נושא נאד מפרספוליס ת.פרסום: 16/02/20
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

וְאָמַרְתָּ אֲלֵיהֶם אֶת הַדָּבָר הַזֶּה: כֹּה אָמַר יְהוָה אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל: כָּל נֵבֶל יִמָּלֵא יָיִן, וְאָמְרוּ אֵלֶיךָ: הֲיָדֹעַ לֹא נֵדַע, כִּי כָל נֵבֶל יִמָּלֵא יָיִן?

נבל היא מילה נרדפת לכד, חמת או נאד. מדוע בוחר ירמיהו דווקא במילה זו? למלבי"ם יש הסבר מעניין:

שם נֵבֶל נבדל מן נֹאד, חֵמֶת, אוֹב, הנרדפים עמו, שהוא מיוחד רק ליין, וחמת ונאד, נמצא חמת מים, ונאד החלב, והוא (הנבל עשוי) מחרס, אשר החרס בולע היין אל תוכו, ועת יריקו היין, ישברו הנבל ,וישורו (וישרו) חרסיו במים - להוציא היין הטוב הבלוע בחרסים..., כמ``ש `ושברה כשבר נבל יוצרים, כתות לא יחמול` (ישעיה ל`), `וכליו יריקו ונבליהם ינפצו` (לקמן מ``ח), ובא עליו פֹּעַל `נפץ`, ... והושאל על ניפוץ העם ופרוד חיבורם.

הנבל, על פי מלבי"ם, הוא המונח המתאים ביותר למשל. מירמיהו (וממלבי"ם) אנו למדים על החרס ממנו עשוי הנבל, אשר סופג אל תוכו חלק מהיין. כאשר מתרוקן הנבל, היו נוהגים לנפצו ולהשרות את החרסים השבורים במים. המים סופגים מהחרסים את שארית היין, וניתן לשתותם. מלבי"ם מזכיר פסוקים מישעיהו המזכירים גם הם את המנהג של ניפוץ כדי היין לשם מיצוי היין שהיה ספוג בחרס. פעולת הניפוץ מתאימה גם היא למשל. יש בה גם מן האלימות שתאפיין את החורבן מידי האל, וגם את פיזור החרסים, שמייצג את פיזור העם בגולה.

וְאָמַרְתָּ אֲלֵיהֶם: כֹּה אָמַר יְהוָה: הִנְנִי מְמַלֵּא אֶת כָּל יֹשְׁבֵי הָאָרֶץ הַזֹּאת וְאֶת הַמְּלָכִים הַיֹּשְׁבִים לְדָוִד עַל כִּסְאוֹ וְאֶת הַכֹּהֲנִים וְאֶת הַנְּבִיאִים וְאֵת כָּל יֹשְׁבֵי יְרוּשָׁלִָם שִׁכָּרוֹן.

מלבי"ם מסביר: ואמרת אליהם, שכוונת ה` שמצייר לעצמו כלל האומה ואנשיה הפרטיים ככלי חרס הבלתי ראוי להתמלאות מדבר אחר (אלא) רק מיין, (שהוא משל על יין תרעלה ושיכרון) כי אין ראויים שיתמלאו מחכמה ודעת או מרוח ה` ושכינתו שישכון בתוכם, ועצמותם חלול עד שיבלע היין והשיכרון בעצמותם, עד שלכן יצטרכו נפוץ לשבר הכלי.

מלבי"ם משלים את ההסבר הקושר את המשל לנמשל: אמנם בני אדם יכולים לכאורה להתמלא גם בדעת ובחוכמה, אך למעשה הם כמו נבלים – ראויים לשמש רק לאחסון יין, ואותו יין ימלא אותם אך ורק שיכרון. הם ריקניים כמו נבלים, וכאשר ייבלע שיכרון הרשע בתוכם, לא תהיה אפשרות אלא לנפצם.