אין נביא בעירו - ירמיהו פרק י"א | עופר בורין

מאת: עופר בורין, התמונה - מיכלאנג'לו, תקרת הקפלה הסיסטינית בותיקן ת.פרסום: 16/02/20
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

"אין נביא בעירו" – ביטוי מוכר.

חיפשתי בגוגל ומצאתי שיש אזכור לכך שישוע  אמר זאת על עצמו.
ולדעתי – הפרק הזה מעיד שירמיהו אולי היה המודל לאמירתו של ישו.
ירמיהו היה נביא שבני עירו בפרק הזה רצו להרוג אותו.
----------
כרגיל בנבואות ירמיהו, הוא מוקיע את ישראל ויהודה על אי עמידתם בברית עם יהוה.

ח וְלֹ֤א שָֽׁמְעוּ֙ וְלֹֽא־הִטּ֣וּ אֶת־אָזְנָ֔ם וַיֵּ֣לְכ֔וּ אִ֕ישׁ בִּשְׁרִיר֖וּת לִבָּ֣ם הָרָ֑ע וָאָבִ֨יא עֲלֵיהֶ֜ם אֶֽת־כָּל־דִּבְרֵ֧י הַבְּרִית־הַזֹּ֛את אֲשֶׁר־צִוִּ֥יתִי לַעֲשׂ֖וֹת וְלֹ֥א עָשֽׂוּ ׃

ירמיהו ממשיך מנבא על חורבן ליהזדה:

יא לָכֵ֗ן כֹּה אָמַ֣ר יְהוָ֔ה הִנְנִ֨י מֵבִ֤יא אֲלֵיהֶם֙ רָעָ֔ה אֲשֶׁ֥ר לֹֽא־יוּכְל֖וּ לָצֵ֣את מִמֶּ֑נָּה וְזָעֲק֣וּ אֵלַ֔י וְלֹ֥א אֶשְׁמַ֖ע אֲלֵיהֶֽם ׃
----------
ואז, לקראת סוף הפרק, פונה ירמיהו לבני עירו, ענתות (העיר בה נולד ובה החל את נבואתו) ואומר להם:

כא לָכֵ֗ן כֹּֽה־אָמַ֤ר יְהוָה֙ עַל־אַנְשֵׁ֣י עֲנָת֔וֹת הַֽמְבַקְשִׁ֥ים אֶֽת־נַפְשְׁךָ֖ לֵאמֹ֑ר לֹ֤א תִנָּבֵא֙ בְּשֵׁ֣ם יְהוָ֔ה וְלֹ֥א תָמ֖וּת בְּיָדֵֽנוּ ׃ ס כב לָכֵ֗ן כֹּ֤ה אָמַר֙ יְהוָ֣ה צְבָא֔וֹת הִנְנִ֥י פֹקֵ֖ד עֲלֵיהֶ֑ם הַבַּֽחוּרִים֙ יָמֻ֣תוּ בַחֶ֔רֶב בְּנֵיהֶם֙ וּבְנ֣וֹתֵיהֶ֔ם יָמֻ֖תוּ בָּרָעָֽב ׃ כג וּשְׁאֵרִ֕ית לֹ֥א תִֽהְיֶ֖ה לָהֶ֑ם כִּֽי־אָבִ֥יא רָעָ֛ה אֶל־אַנְשֵׁ֥י עֲנָת֖וֹת שְׁנַ֥ת פְּקֻדָּתָֽם ׃

אתם, בני ענתות, מאיימים שאם אתנבא תהרגו אותי.
יהוה יודע שזה מה שאתם זוממים ולכן אתם תושמדו.
כפי שכתבתי – "אין נביא בעירו" ונראה שירמיהו היה הראשון לחוות זאת.
----------
איך ידע יהוה על כוונת אנשי ענתות?
יש בפרק ביטוי יפה ומוכר ליכולת זו של אלוהים:

כ וַֽיהוָ֤ה צְבָאוֹת֙ שֹׁפֵ֣ט צֶ֔דֶק בֹּחֵ֥ן כְּלָי֖וֹת וָלֵ֑ב אֶרְאֶ֤ה נִקְמָֽתְךָ֙ מֵהֶ֔ם כִּ֥י אֵלֶ֖יךָ גִּלִּ֥יתִי אֶת־רִיבִֽי ׃

בוחן כליות ולב – כן, זה מירמיהו!
כליות – מקום המוסר.
לב – מקום החכמה (בתנ"ך).
----------
והערה אחרונה – לא מעט מארגוני זכויות האדם מביאים את עדויותיהם על עוולות בתחום הזה במדינת ישראל וזוכים לקיתונות של רותחין מצד רבדים רחבים בחברה הישראלית.
גם ירמיהו היה נביא כזה – מסתבר שכבר אז בני ישראל ויהודה לא אהבו נביאים בעירם.