כַחֹמֶר בְּיַד הַיּוֹצֵר - ירמיהו י"ח |מני גל

מאת: מני גל התמונה PIXABAY ת.פרסום: 17/02/20
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

להיות כחומר ביד היוצר משמעו להיענות למי שמפעיל אותך היענות גמורה ומשתפת פעולה, היענות שיש בה הנכונות להשתנות בהשפעת מי שמפעיל אותך. ביטוי זה מתאים לחבורת רקדנים, המקבלים כל גחמה של הכוריאוגרף שלהם, ומשנים באופן קיצוני את סגנונם המקורי; הוא מתאים לכיתת תלמידיו של גורו, המשנים אמונותיהם ומנהגיהם בהשפעת המנהיג הנערץ; הוא מתאים לקהילת מתפללים, המפקידים חייהם בידי האל, ומבטיחים לקיים כל מצווה שיטיל עליהם.

ביטוי זה הפרה את דמיונם של יוצרים רבים לאורך ההיסטוריה. לפנינו פיוט מאד מוכר, המתחיל במילים אלה בדיוק. את הפיוט הזה שר הקהל ביום הכיפורים בעת פתיחת ארון הקודש. יוצר הפיוט אינו ידוע. כמה לחנים יפים הותאמו לפיוט המרגש הזה, והידוע שבהם נכתב ע"י חסיד חב"ד בשם שלום חריטונוב באוקראינה במאה ה-19, תחילה כלחן ללא מילים. אותו לחן אהוב הותאם לא רק לפיוט `כי כחומר ביד היוצר`, אלא מאוחר יותר גם לשיר הערש של עמנואל הרוסי `שכב בני`.

כִּי הִנֵּה כַּחֹמֶר בְּיַד הַיּוֹצֵר
בִּרְצוֹתוֹ מַרְחִיב וּבִרְצוֹתוֹ מְקַצֵּר
כֵּן אֲנַחְנוּ בְיָדְךָ חֶסֶד נוֹצֵר
לַבְּרִית הַבֵּט וְאַל תֵּפֶן לַיֵּצֶר

כִּי הִנֵּה כָּאֶבֶן בְּיַד הַמְסַתֵּת
בִּרְצוֹתוֹ אוֹחֵז וּבִרְצוֹתוֹ מְכַתֵּת
כֵּן אֲנַחְנוּ בְיָדְךָ מְחַיֶּה וּמְמוֹתֵת
לַבְּרִית הַבֵּט וְאַל תֵּפֶן לַיֵּצֶר

כִּי הִנֵּה כַּגַּרְזֶן בְּיַד הֶחָרָשׁ
בִּרְצוֹתוֹ דִּבֵּק לָאוּר וּבִרְצוֹתוֹ פֵּרַשׁ
כֵּן אֲנַחְנוּ בְיָדְךָ תּוֹמֵךְ עָנִי וָרָשׁ
לַבְּרִית הַבֵּט וְאַל תֵּפֶן לַיֵּצֶר

כִּי הִנֵּה כַּהֶגֶה בְּיַד הַמַּלָּח
בִּרְצוֹתוֹ אוֹחֵז וּבִרְצוֹתוֹ שִׁלַּח
כֵּן אֲנַחְנוּ בְיָדְךָ אֵל טוֹב וְסַלָּח
לַבְּרִית הַבֵּט וְאַל תֵּפֶן לַיֵּצֶר

כִּי הִנֵּה כִּזְכוּכִית בְּיַד הַמְזַגֵּג
בִּרְצוֹתוֹ חוֹגֵג וּבִרְצוֹתוֹ מְמוֹגֵג
כֵּן אֲנַחְנוּ בְיָדְךָ מַעֲבִיר זָדוֹן וְשֶׁגֶג
לַבְּרִית הַבֵּט וְאַל תֵּפֶן לַיֵּצֶר

כִּי הִנֵּה כַּיְרִיעָה בְּיַד הַרוֹקֵם
בִּרְצוֹתוֹ מְיַשֵּׁר וּבִרְצוֹתוֹ מְעַקֵּם
כֵּן אֲנַחְנוּ בְיָדְךָ אֵל קַנֹּא וְנוֹקֵם
לַבְּרִית הַבֵּט וְאַל תֵּפֶן לַיֵּצֶר

כִּי הִנֵּה כַּכֶּסֶף בְּיַד הַצּוֹרֵף
בִּרְצוֹתוֹ מְסַגְסֵג וּבִרְצוֹתוֹ מְצָרֵף
כֵּן אֲנַחְנוּ בְיָדְךָ מַמְצִיא לְמָזוֹר תֶּרֶף
לַבְּרִית הַבֵּט וְאַל תֵּפֶן לַיֵּצֶר

כחומר ביד היוצר - נתן גושן
https://www.youtube.com/watch?v=mbAgjF418mE

הפסוק הסוגר כל בית בפיוט מעניין במיוחד. המתפללים מבקשים מהאל שיביט לברית שכרת עם עמו, ויתעלם מחטאי העם, שנבעו מיצריהם. המילה `יֵצֶר` משוחחת עם המילה `יוֹצֵר`, ויש כאן רמז לכך, שאלוהים היוצר הוא גם האחראי ליצר לב האדם.