ארץ ארץ ארץ - ירמיהו כ"ב | עופר בורין

מאת: עופר בורין התמונה ויקיפדיה מפת מידבא ת.פרסום: 26/02/20
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

בפרק פונה ירמיהו למלכי יהודה ואומר להם מה תפקידם:

א כֹּה אָמַ֣ר יְהוָ֔ה רֵ֖ד בֵּֽית־מֶ֣לֶךְ יְהוּדָ֑ה וְדִבַּרְתָּ֣ שָׁ֔ם אֶת־הַדָּבָ֖ר הַזֶּֽה ׃ ב וְאָֽמַרְתָּ֙ שְׁמַ֣ע דְּבַר־יְהוָ֔ה מֶ֣לֶךְ יְהוּדָ֔ה הַיֹּשֵׁ֖ב עַל־כִּסֵּ֣א דָוִ֑ד אַתָּ֤ה וַעֲבָדֶ֨יךָ֙ וְעַמְּךָ֔ הַבָּאִ֖ים בַּשְּׁעָרִ֥ים הָאֵֽלֶּה ׃ ס ג כֹּ֣ה׀ אָמַ֣ר יְהוָ֗ה עֲשׂ֤וּ מִשְׁפָּט֙ וּצְדָקָ֔ה וְהַצִּ֥ילוּ גָז֖וּל מִיַּ֣ד עָשׁ֑וֹק וְגֵר֩ יָת֨וֹם וְאַלְמָנָ֤ה אַל־תֹּנוּ֙ אַל־תַּחְמֹ֔סוּ וְדָ֣ם נָקִ֔י אַֽל־תִּשְׁפְּכ֖וּ בַּמָּק֥וֹם הַזֶּֽה ׃

תפקיד המלכים הוא:
-לקיים מערכת משפט,
-לקיים לצד מערכת המשפט גם צדקה וחמלה,
-לוודא ולהציל גזולים מידי עושקים
-לוודא שלא מרמים ולא חומסים את החלשים בחברה (גר, יתום ואלמנה)
-לא להרוג/לרצוח אנשים חפים מפשע.

ירמיהו מדגיש את העובדה שמדובר במלכים היושבים על כיסא דויד. הכיסא והשושלת המכובדת לא נותנים למלך היושב עליהן שום פריבילגיה. להיפך – רק יתר חובות!
----------
ירמיהו מנבא חורבן ומתאר את ההסבר שיקבלו מלכי העמים האחרים על נפילת ירושלים:

ח וְעָֽבְרוּ֙ גּוֹיִ֣ם רַבִּ֔ים עַ֖ל הָעִ֣יר הַזֹּ֑את וְאָֽמְרוּ֙ אִ֣ישׁ אֶל־רֵעֵ֔הוּ עַל־מֶ֨ה עָשָׂ֤ה יְהוָה֙ כָּ֔כָה לָעִ֥יר הַגְּדוֹלָ֖ה הַזֹּֽאת ׃ ט וְאָ֣מְר֔וּ עַל אֲשֶׁ֣ר עָֽזְב֔וּ אֶת־בְּרִ֥ית יְהוָ֖ה אֱלֹֽהֵיהֶ֑ם וַיִּֽשְׁתַּחֲו֛וּ לֵאלֹהִ֥ים אֲחֵרִ֖ים וַיַּעַבְדֽוּם ׃

הסיבה – עזבו את ברית יהוה.
אז מצד אחד תפקיד המנהיגים מוגדר כעשיית משפט והגנה על החלשים ומצד שני כתוב שהחורבן נגרם כתוצאה מעזיבת הברית עם יהוה.
הקשר בעיני ברור:
הברית המהותית עם יהוה היא בהתנהגות שבין האנשים, שלמלך יש בה תפקיד מנהיגותי מרכזי – לקיים משפט וצדק.
מאחר והמלכים של יהודה לא קיימו משטר מבוסס על צדק, משפט וצדקה (חמלה) אז מגיע החורבן.
שוב ושוב, בדיוק כמו ישעיהו, מדגיש הנביא את המשפט והצדק כמרכזיים ואילו את טכסי האמונה והסממנים החיצוניים שלה כמשניים.
----------
ירמיהו משווה בין שני מלכים – יאשיהו ובנו יהויקים.
על יאשיהו אומר ירמיהו – הוא עשה משפט ודן בהוגנות את העם ולכן כשהוא מת אין צורך להתאבל עליו יותר מדי, טוב לו.

טו הֲתִֽמְלֹ֔ךְ כִּ֥י אַתָּ֖ה מְתַחֲרֶ֣ה בָאָ֑רֶז אָבִ֜יךָ הֲל֧וֹא אָכַ֣ל וְשָׁתָ֗ה וְעָשָׂ֤ה מִשְׁפָּט֙ וּצְדָקָ֔ה אָ֖ז ט֥וֹב לֽוֹ ׃ טז דָּ֛ן דִּין־עָנִ֥י וְאֶבְי֖וֹן אָ֣ז ט֑וֹב הֲלוֹא־הִ֛יא הַדַּ֥עַת אֹתִ֖י נְאֻם־יְהוָֽה ׃

על יהויקים, בנו של יאשיהו, אומר ירמיהו שהוא רודף בצע, עשק את העם ובנה לעצמו ארמונות פאר, ולכן הוא ימות וייקבר "קבורת חמור":

יז כִּ֣י אֵ֤ין עֵינֶ֨יךָ֙ וְלִבְּךָ֔ כִּ֖י אִם־עַל־בִּצְעֶ֑ךָ וְעַ֤ל דַּֽם־הַנָּקִי֙ לִשְׁפּ֔וֹךְ וְעַל־הָעֹ֥שֶׁק וְעַל־הַמְּרוּצָ֖ה לַעֲשֽׂוֹת ׃ ס יח לָכֵ֞ן כֹּֽה־אָמַ֣ר יְהוָ֗ה אֶל־יְהוֹיָקִ֤ים בֶּן־יֹאשִׁיָּ֨הוּ֙ מֶ֣לֶךְ יְהוּדָ֔ה לֹא־יִסְפְּד֣וּ ל֔וֹ ה֥וֹי אָחִ֖י וְה֣וֹי אָח֑וֹת לֹא־יִסְפְּד֣וּ ל֔וֹ ה֥וֹי אָד֖וֹן וְה֥וֹי הֹדֹֽה ׃ יט קְבוּרַ֥ת חֲמ֖וֹר יִקָּבֵ֑ר סָח֣וֹב וְהַשְׁלֵ֔ךְ מֵהָ֖לְאָה לְשַׁעֲרֵ֥י יְרוּשָׁלִָֽם ׃

ההבדל בין שני המלכים אינו בסממני פולחן אלא בעשיית צדק ומשפט.
----------
לבסוף פונה ירמיהו אל הארץ וכותב:

כט אֶ֥רֶץ אֶ֖רֶץ אָ֑רֶץ שִׁמְעִ֖י דְּבַר־יְהוָֽה ׃ ס ל כֹּ֣ה׀ אָמַ֣ר יְהוָ֗ה כִּתְב֞וּ אֶת־הָאִ֤ישׁ הַזֶּה֙ עֲרִירִ֔י גֶּ֖בֶר לֹא־יִצְלַ֣ח בְּיָמָ֑יו כִּי֩ לֹ֨א יִצְלַ֜ח מִזַּרְע֗וֹ אִישׁ יֹשֵׁב֙ עַל־כִּסֵּ֣א דָוִ֔ד וּמֹשֵׁ֥ל ע֖וֹד בִּיהוּדָֽה ׃

כאן פונה ירמיהו ומסביר עד כמה "לא יוצלח" היה המלך יהויכין. עוד אחד בשושלת מלכי יהודה.
מעניינת הפנייה לארץ – ארץ ארץ ארץ – שלוש פעמים.
קראתי כל מיני פירושים לסיבה להופעה משולשת שכזו.
אני מציע את הפירוש הצנוע שלי:
שלוש ארצות צריכות לשמוע על מלכי שושלת דויד האחרונים והלא מוצלחים:
1. ארץ ישראל.
2. ארץ הגולה.
3. ארץ העתיד.