התאנים טובות אנחנו או רעות? - ירמיהו כ"ג | עופר בורין

מאת: עופר בורין התמונה CANSTOCKPHOTO by devulderj ת.פרסום: 26/02/20
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

משל התאנים.

לאחר שנבוכדנצר הגלה את מלך יהודה יהויכין ואנשיו לבבל ירמיהו נשאר בירושלים.
יהוה מראה לירמיהו שני דוודים מלאי תאנים ושואל את ירמיהו מה הוא רואה?
ירמיהו רואה בדוד אחד תאנים טובות מאוד ובדוד השני תאנים רעות מאוד. הפרדה מוחלטת בין טוב ורע:

ג וַיֹּ֨אמֶר יְהוָ֜ה אֵלַ֗י מָֽה־אַתָּ֤ה רֹאֶה֙ יִרְמְיָ֔הוּ וָאֹמַ֖ר תְּאֵנִ֑ים הַתְּאֵנִ֤ים הַטֹּבוֹת֙ טֹב֣וֹת מְאֹ֔ד וְהָֽרָעוֹת֙ רָע֣וֹת מְאֹ֔ד אֲשֶׁ֥ר לֹא־תֵאָכַ֖לְנָה מֵרֹֽעַ ׃

את הנמשל מבאר יהוה בעצמו:
- התאנים הטובות מאוד הן בני יהודה שגלו לבבל בגלות הראשונה יחד עם המלך יהויכין.
- התאנים הרעות מאוד הן בני יהודה אשר נשארו בארץ ישראל תחת שלטונו של המלך צדקיהו.

ויהוה ממשיך ומסביר שאלה מבני יהודה שנשארו בארץ ישראל, התאנים הרעות, יחוסלו ויומתו כולם (זו למעשה הנבואה לגלות בבל, חורבן בית ראשון) ואלה מבני יהודה שגלו לבבל לפני חורבן הבית הראשון, מהם תבוא בעתיד, גאולה לעם ישראל.
נראה, שהחיים של בני יהודה בארץ ישראל הפכו אותם לכל כך מושחתים וחסרי תקנה שיהוה החליט על הפרדה מוחלטת בין טוב ורע. את הטוב הוציא החוצה לגלות כדי שאת הרע ניתן יהיה באופן מלא ומוחלט להשמיד.
זה רעיון מפחיד שבה להראות שלא רק חשוב היה ליהוה להציל מבני יהודה רק את הטובים, אלא להראות באופן ברור לדורות הבאים, שאין שום רבותא בחיים בארץ ישראל אם הם חיים מושחתים. הארץ לא רק שלא מגינה על בני יהודה, ייתכן והיא עצמה משחיתה אותם!

ח וְכַתְּאֵנִים֙ הָֽרָע֔וֹת אֲשֶׁ֥ר לֹא־תֵאָכַ֖לְנָה מֵרֹ֑עַ כִּי־כֹ֣ה׀ אָמַ֣ר יְהוָ֗ה כֵּ֣ן אֶתֵּן אֶת־צִדְקִיָּ֨הוּ מֶֽלֶךְ־יְהוּדָ֤ה וְאֶת־שָׂרָיו֙ וְאֵ֣ת׀ שְׁאֵרִ֣ית יְרוּשָׁלִַ֗ם הַנִּשְׁאָרִים֙ בָּאָ֣רֶץ הַזֹּ֔את וְהַיֹּשְׁבִ֖ים בְּאֶ֥רֶץ מִצְרָֽיִם ׃ ט וּנְתַתִּים֙ ֯לִזְוָעָה לְרָעָ֔ה לְכֹ֖ל מַמְלְכ֣וֹת הָאָ֑רֶץ לְחֶרְפָּ֤ה וּלְמָשָׁל֙ לִשְׁנִינָ֣ה וְלִקְלָלָ֔ה בְּכָל־הַמְּקֹמ֖וֹת אֲשֶֽׁר־אַדִּיחֵ֥ם שָֽׁם ׃ י וְשִׁלַּ֣חְתִּי בָ֔ם אֶת־הַחֶ֖רֶב אֶת־הָרָעָ֣ב וְאֶת־הַדָּ֑בֶר עַד־תֻּמָּם֙ מֵעַ֣ל הָאֲדָמָ֔ה אֲשֶׁר־נָתַ֥תִּי לָהֶ֖ם וְלַאֲבוֹתֵיהֶֽם ׃
----------
מעניין לקרוא כיצד רואה יהוה את החיים המחודשים של הגולים לבבל:

ה כֹּֽה־אָמַ֤ר יְהוָה֙ אֱלֹהֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל כַּתְּאֵנִ֥ים הַטֹּב֖וֹת הָאֵ֑לֶּה כֵּֽן־אַכִּ֞יר אֶת־גָּל֣וּת יְהוּדָ֗ה אֲשֶׁ֨ר שִׁלַּ֜חְתִּי מִן־הַמָּק֥וֹם הַזֶּ֛ה אֶ֥רֶץ כַּשְׂדִּ֖ים לְטוֹבָֽה ׃ ו וְשַׂמְתִּ֨י עֵינִ֤י עֲלֵיהֶם֙ לְטוֹבָ֔ה וַהֲשִׁבֹתִ֖ים עַל־הָאָ֣רֶץ הַזֹּ֑את וּבְנִיתִים֙ וְלֹ֣א אֶהֱרֹ֔ס וּנְטַעְתִּ֖ים וְלֹ֥א אֶתּֽוֹשׁ ׃ ז וְנָתַתִּי֩ לָהֶ֨ם לֵ֜ב לָדַ֣עַת אֹתִ֗י כִּי אֲנִ֣י יְהוָ֔ה וְהָיוּ־לִ֣י לְעָ֔ם וְאָ֣נֹכִ֔י אֶהְיֶ֥ה לָהֶ֖ם לֵאלֹהִ֑ים כִּֽי־יָשֻׁ֥בוּ אֵלַ֖י בְּכָל־לִבָּֽם ׃

יום אחד, אומר יהוה, אני אשיב אותם לארץ ישראל (כנראה רק אחרי שהוא יסיים לחסל לחלוטין את "התאנים הרעות"). החזרה לארץ ישראל תהייה כזאת שהם יהיו `לי לעם` ואני אהיה `להם לאלוהים`.
המשמעות היא ברורה – אין שלטון אנושי. העם יהיה עם של יהוה, בשלטון של אליהוהוהים. זו נבואה דומה מאוד לנבואות אחרית הימים של ישעיהו.
----------
לפי זה – עם ישראל יכול לחיות בארץ ישראל, רק כאשר יהוה הוא המלך ואין מלך או שלטון של אנשים.
----------
אני חושב שהפרק הזה הוא כמו אגרוף בפנים של אזרחי מדינת ישראל.
אנחנו רואים לנגד עינינו כיצד המפעל הציוני שהיה תאנה `טובה מאוד`, הופך אט אט לתאנה `רעה מאוד`.
יותר מ - 50 שנה מאז הכיבוש הגדול של יהודה, שומרון, עזה, סיני ורמת הגולן, נראה שהגודל, העוצמה והכוח שלנו הופכים לכוח המשחית אותנו.
אנחנו מספרים לעצמינו שאין ברירה, חייבים להמשיך ולהחזיק בחלקי הארץ שאם לא כן נושמד.
יש גם בינינו המשוכנעים שחלקי הארץ האלה ניתנו לנו ע"י יהוה ומאחר ומדינת ישראל היא `אתחלתא דגאולה` אז חובתנו להמשיך ולהתנחל בכל מקום, גם אם זה על חשבון אנשים אחרים.
האדנות הזו על הארץ, המחשבה שהארץ תגן עלינו, ההפקרות המוסרית, יביאו עלינו חורבן.
----------
דויד בן גוריון כתב:
"מדינת ישראל תיבחן לא בעושר, לא בצבא ולא בטכניקה, אלא בדמותה המוסרית ובערכיה האנושיים."
----------
במגילת העצמאות שלנו כתוב:
"מדינת ישראל תהא פתוחה לעליה יהודית ולקיבוץ גלויות; תשקוד על פיתוח הארץ לטובת כל תושביה; תהא מושתתה על יסודות החירות, הצדק והשלום לאור חזונם של נביאי ישראל; תקיים שוויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת, גזע ומין;"

`לאור חזונם של נביאי ישראל...`! – בן גוריון ידע היטב מהו חזון נביאי ישראל ולכן הכניס את המילים האלה למגילת העצמאות.
----------
כדי לקיים מדינת ישראל בארץ ישראל צריך להוכיח לירמיהו וליהוה שאנחנו מסוגלים להיות טובים יותר מאבותינו שכשלו בקיום ריבונות ראויה.
יהוה שלח לגלות את אלה שראה בהם כאלה שניתן מהם לבנות את עתיד העם.
אנחנו היום, מסתכלים על היהודים בגולה בבוז. האורתודוכסיה השלטת בישראל מדירה זרמים אדירים של העם היהודי הנמצאים בגולה (קונסרבטיביים ורפורמים) מתוך יוהרה שאין לה שום הצדקה. זה רק עניין של זמן עד שהמאכלת תופנה גם לעבר החילוניים היהודים אזרחי מדינת ישראל.
נראה כאילו ההיסטוריה חוזרת על עצמה.
שום F35 לא יעזור כאשר הרקמה החברתית של מדינת ישראל ושל העם היהודי מתפוררת.
----------
והערה אחרונה – העץ ממנו אכלו אדם וחווה היה `עץ הדעת טוב ורע`.
התאנים בפרק הזה הופרדו לחלוטין בין טוב ורע.
אנחנו צריכים להיות כאלה המסוגלים להכיל בחברה אחת גם טוב וגם רע, ובלבד שנדע להבחין ביניהם ולשאוף תמיד לטוב.