שפן גבור - ירמיהו כ"ו | עופר בורין

מאת: עופר בורין התמונה PICSART ת.פרסום: 29/02/20
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

ירמיהו חוזר ומנבא בפתח בית יהוה. הוא מנבא את חורבן הבית, מול הבית ויושביו:

א בְּרֵאשִׁ֗ית מַמְלְכ֛וּת יְהוֹיָקִ֥ים בֶּן־יֹאשִׁיָּ֖הוּ מֶ֣לֶךְ יְהוּדָ֑ה הָיָה֙ הַדָּבָ֣ר הַזֶּ֔ה מֵאֵ֥ת יְהוָ֖ה לֵאמֹֽר ׃ ב כֹּ֣ה׀ אָמַ֣ר יְהוָ֗ה עֲמֹד֮ בַּחֲצַ֣ר בֵּית־יְהוָה֒ וְדִבַּרְתָּ֞ עַל־כָּל־עָרֵ֣י יְהוּדָ֗ה הַבָּאִים֙ לְהִשְׁתַּחֲוֹ֣ת בֵּית־יְהוָ֔ה אֵת כָּל־הַדְּבָרִ֔ים אֲשֶׁ֥ר צִוִּיתִ֖יךָ לְדַבֵּ֣ר אֲלֵיהֶ֑ם אַל־תִּגְרַ֖ע דָּבָֽר ׃ ג אוּלַ֣י יִשְׁמְע֔וּ וְיָשֻׁ֕בוּ אִ֖ישׁ מִדַּרְכּ֣וֹ הָרָעָ֑ה וְנִחַמְתִּ֣י אֶל־הָרָעָ֗ה אֲשֶׁ֨ר אָנֹכִ֤י חֹשֵׁב֙ לַעֲשׂ֣וֹת לָהֶ֔ם מִפְּנֵ֖י רֹ֥עַ מַעַלְלֵיהֶֽם ׃ ד וְאָמַרְתָּ֣ אֲלֵיהֶ֔ם כֹּ֖ה אָמַ֣ר יְהוָ֑ה אִם־לֹ֤א תִשְׁמְעוּ֙ אֵלַ֔י לָלֶ֨כֶת֙ בְּת֣וֹרָתִ֔י אֲשֶׁ֥ר נָתַ֖תִּי לִפְנֵיכֶֽם ׃ ה לִשְׁמֹ֗עַ עַל־דִּבְרֵ֨י עֲבָדַ֣י הַנְּבִאִ֔ים אֲשֶׁ֥ר אָנֹכִ֖י שֹׁלֵ֣חַ אֲלֵיכֶ֑ם וְהַשְׁכֵּ֥ם וְשָׁלֹ֖חַ וְלֹ֥א שְׁמַעְתֶּֽם ׃ ו וְנָתַתִּ֛י אֶת־הַבַּ֥יִת הַזֶּ֖ה כְּשִׁלֹ֑ה וְאֶת־הָעִ֤יר ֯הַזֹּאתָה אֶתֵּ֣ן לִקְלָלָ֔ה לְכֹ֖ל גּוֹיֵ֥י הָאָֽרֶץ ׃

הנביאים והכוהנים כבר לא יכולים לסבול יותר את ירמיהו המעצבן, תופסים אותו ומבקשים להרוג אותו:

ח וַיְהִ֣י׀ כְּכַלּ֣וֹת יִרְמְיָ֗הוּ לְדַבֵּר֙ אֵ֣ת כָּל־אֲשֶׁר־צִוָּ֣ה יְהוָ֔ה לְדַבֵּ֖ר אֶל־כָּל־הָעָ֑ם וַיִּתְפְּשׂ֨וּ אֹת֜וֹ הַכֹּהֲנִ֧ים וְהַנְּבִאִ֛ים וְכָל־הָעָ֥ם לֵאמֹ֖ר מ֥וֹת תָּמֽוּת ׃

ומדוע הם רוצים להרוג אותו?
תשובה: משום שהוא מנבא דברים שלא מוצאים חן בעיניהם ועוד מעז להגיד שאלה דברי אלוהים:

ט מַדּוּעַ֩ נִבֵּ֨יתָ בְשֵׁם־יְהוָ֜ה לֵאמֹ֗ר כְּשִׁלוֹ֙ יִֽהְיֶה֙ הַבַּ֣יִת הַזֶּ֔ה וְהָעִ֥יר הַזֹּ֛את תֶּחֱרַ֖ב מֵאֵ֣ין יוֹשֵׁ֑ב וַיִּקָּהֵ֧ל כָּל־הָעָ֛ם אֶֽל־יִרְמְיָ֖הוּ בְּבֵ֥ית יְהוָֽה ׃

ירמיהו נחשב בעיניהם כנביא שקר, כבוגד.
ודין נביאי שקר – מוות.
----------
ירמיהו מנבא בשני מישורים – גם במישור החברתי וגם במישור המדיני/פוליטי.
הוא מתריע בפני עוולות השלטון הבונה בתים מפוארים באופן בלתי חוקי (ללא משפט) והוא גם מתריע בפני המרידה בבבל שתביא חורבן.
הוא מקים עליו גם את הנביאים והכוהנים בני תקופתו וגם את המלך והשרים ובעצם את כל העם.
----------
היום, המילה בוגד מסתובבת כאן באופן חופשי.
סאדאת נרצח כבוגד בעיני ערבים/מוסלמים בני עמו.
רבין נרצח כבוגד בעיני ישראלי/יהודי בן עמו. והוא לא עמד שם לבד אותו רוצח.
והינה חלפו 25 שנה מאז אותו רצח, ואנשים העומדים כירמיהו ונלחמים נגד עוולות חברתיות של השלטון ונגד מהלכים מדיניים וביטחוניים כושלים, מיד מואשמים בשמאלנות ובבגידה.
אותם אנשים, וזה לא מפתיע אחרי שקוראים את ירמיהו, עומדים ודורשים נגד השילטון גם במישור הפוליטי/מדיני – והם מיד נחשדים בבוגדנות.
----------
בפתח בית המקדש מתנהל משפט לירמיהו.
יש הטוענים בעדו דרך תקדים של נביא אחר שניבא כמוהו בימי חזקיהו ואז המלך לא הרג אותו.
יש הטוענים נגדו דרך תקדים של נביא שני שניבא כמוהו באותם ימים של ירמיהו והמלך יהויקים הרגו.
ירמיהו, בשונה מאותו נביא שיהויקים הרגו, לא בורח.
הוא עומד וטוען באומץ מול כל העם, הנביאים, הכהנים והשרים שהוא שליח אמת:

טו אַ֣ךְ׀ יָדֹ֣עַ תֵּדְע֗וּ כִּ֣י אִם־מְמִתִ֣ים אַתֶּם֮ אֹתִי֒ כִּי־דָ֣ם נָקִ֗י אַתֶּם֙ נֹתְנִ֣ים עֲלֵיכֶ֔ם וְאֶל־הָעִ֥יר הַזֹּ֖את וְאֶל־יֹשְׁבֶ֑יהָ כִּ֣י בֶאֱמֶ֗ת שְׁלָחַ֤נִי יְהוָה֙ עֲלֵיכֶ֔ם לְדַבֵּר֙ בְּאָזְנֵיכֶ֔ם אֵ֥ת כָּל־הַדְּבָרִ֖ים הָאֵֽלֶּה ׃

וכשהם ממש קרובים לערוף את ראשו, קם איש אחד, ממנהיגי העם, ומציל אותו:

כד אַ֗ךְ יַד אֲחִיקָ֣ם בֶּן־שָׁפָ֔ן הָיְתָ֖ה אֶֽת־יִרְמְיָ֑הוּ לְבִלְתִּ֛י תֵּת־אֹת֥וֹ בְיַד־הָעָ֖ם לַהֲמִיתֽוֹ ׃

אחיקם בן שפן הוא הגיבור האמיתי של הפרק הזה.