נביאי טוב == נביאי שקר - ירמיהו כ"ח | עופר בורין

מאת: יונה ארזי ת.פרסום: 03/03/20
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

מאבק איתנים בין שני נביאים – חנניה וירמיהו.
התקופה – צדקיהו מלך יהודה.
מצב העם – המלך יהויכין ומעמד הביניים והגבוה כבר הוגלו לבבל. המעמד הנמוך נשאר ביהודה עם המלך צדקיהו.
המקום – ירושלים.
----------
חנניה מבטיח שעוד שנתיים הגולים מבבל יחזרו לאחר שיהוה יחסל את נבוכדנצאר:

ב כֹּֽה־אָמַ֞ר יְהוָ֧ה צְבָא֛וֹת אֱלֹהֵ֥י יִשְׂרָאֵ֖ל לֵאמֹ֑ר שָׁבַ֞רְתִּי אֶת־עֹ֖ל מֶ֥לֶךְ בָּבֶֽל ׃ ג בְּע֣וֹד׀ שְׁנָתַ֣יִם יָמִ֗ים אֲנִ֤י מֵשִׁיב֙ אֶל־הַמָּק֣וֹם הַזֶּ֔ה אֶֽת־כָּל־כְּלֵ֖י בֵּ֣ית יְהוָ֑ה אֲשֶׁ֨ר לָקַ֜ח נְבוּכַדְנֶאצַּ֤ר מֶֽלֶךְ־בָּבֶל֙ מִן־הַמָּק֣וֹם הַזֶּ֔ה וַיְבִיאֵ֖ם בָּבֶֽל ׃ ד וְאֶת־יְכָנְיָ֣ה בֶן־יְהוֹיָקִ֣ים מֶֽלֶךְ־יְהוּדָה וְאֶת־כָּל־גָּל֨וּת יְהוּדָ֜ה הַבָּאִ֣ים בָּבֶ֗לָה אֲנִ֥י מֵשִׁ֛יב אֶל־הַמָּק֥וֹם הַזֶּ֖ה נְאֻם־יְהוָ֑ה כִּ֣י אֶשְׁבֹּ֔ר אֶת־עֹ֖ל מֶ֥לֶךְ בָּבֶֽל ׃

ירמיהו מגיב ב"סבבה":

ו וַיֹּ֨אמֶר֙ יִרְמְיָ֣ה הַנָּבִ֔יא אָמֵ֕ן כֵּ֖ן יַעֲשֶׂ֣ה יְהוָ֑ה יָקֵ֤ם יְהוָה֙ אֶת־דְּבָרֶ֔יךָ אֲשֶׁ֣ר נִבֵּ֗אתָ לְהָשִׁ֞יב כְּלֵ֤י בֵית־יְהוָה֙ וְכָל־הַגּוֹלָ֔ה מִבָּבֶ֖ל אֶל־הַמָּק֥וֹם הַזֶּֽה ׃

הלוואי, אומר ירמיהו, שמה שאתה מנבא חנניה, יתקיים.
זו דרכן של ירמיהו למשוך את האנשים להקשיב לדבריו.
----------
מה קרה לירמיהו הלוחם?
מיד נקבל תשובה.
ירמיהו יודע להעריך שחנניה הוא נביא ראוי ולכן מסביר את תפישתו לגבי ההבדל בין נביא אמת לנביא שקר:

ז אַךְ־שְׁמַֽע־נָא֙ הַדָּבָ֣ר הַזֶּ֔ה אֲשֶׁ֥ר אָנֹכִ֖י דֹּבֵ֣ר בְּאָזְנֶ֑יךָ וּבְאָזְנֵ֖י כָּל־הָעָֽם ׃ ח הַנְּבִיאִ֗ים אֲשֶׁ֨ר הָי֧וּ לְפָנַ֛י וּלְפָנֶ֖יךָ מִן־הָֽעוֹלָ֑ם וַיִּנָּ֨בְא֜וּ אֶל־אֲרָצ֤וֹת רַבּוֹת֙ וְעַל־מַמְלָכ֣וֹת גְּדֹל֔וֹת לְמִלְחָמָ֖ה וּלְרָעָ֥ה וּלְדָֽבֶר ׃ ט הַנָּבִ֕יא אֲשֶׁ֥ר יִנָּבֵ֖א לְשָׁל֑וֹם בְּבֹא֙ דְּבַ֣ר הַנָּבִ֗יא יִוָּדַע֙ הַנָּבִ֔יא אֲשֶׁר־שְׁלָח֥וֹ יְהוָ֖ה בֶּאֱמֶֽת ׃

אז ההיגיון של ירמיהו הוא כזה:
1. ראינו בנבואות קודמות שלו שהוא כל הזמן אומר שאם העם ישנה את דרכו, ייתכן ואלוהים יסלח, ולכן:
א. נביא שמנבא רעה, ייתכן והוא נביא אמת גם אם הרעה לא קוראת, כי ייתכן ויהוה שינה דעתו.
ב. נביא שמנבא טובה, אם נבואתו לא מתקיימת הוא נביא שקר.

הערה שלי: במקרה של חנניה כלל אין התניה לשינוי בדרכו של העם כדי לקבל משהו טוב. בעיני זה מאוד מחשיד אותו!

ניקח דוגמא מימינו.
למשל הפינוי מחבל עזה.
היו רבנים מנהיגים שאמרו "היה לא תהייה". כלומר, הרגיעו את צאן מרעיתם שהפינוי לא יקרה.
אבל הפינוי קרה.
על פי ירמיהו – כל אלה נביאי שקר.

ומדוע אני אומר נביאי שקר ולא מנהיגים שטעו? בגלל שהם עצמם באו עם שם השם בפיהם!

דוגמא אחרת. למשל ראשי הקהילות באירופה ערב מלחמת העולם השנייה.
חלקם הרגיעו את צאן מרעיתם ואמרו שאין מה לעזוב את אירופה.
חלקם אף הרגיעו את צאן מרעיתם ובעצמם ברחו.
והתוצאה ידועה.
נביאי שקר היו הם.

ומדוע אני אומר נביאי שקר ולא מנהיגים שטעו? בגלל שהם עצמם באו עם שם השם בפיהם!
----------
האם ניתן לדעת מראש מי נביא אמת ומי לא?
לדעתי לא ניתן.
כתבתי כבר כמה פעמים – הנחת הבסיס צריכה להיות שמאז משה אין נבואה.
----------
נחזור לחנניה וירמיהו.
כדי להמחיש את תבוסת בבל הצפויה תוך שנתיים, שובר חנניה את מוטות העץ ששם על עצמו ירמיהו (זוכרים, מהפרק הקודם).
ירמיהו בתגובה, מקבל מיהוה מסר שמוטות עץ אפשר לשבור אבל הוא יחליף אותם במוטות ברזל.
ולגבי חנניה, ירמיהו מנבא עליו שימות תוך שנה ונבואתו מתקיימת:

טו וַיֹּ֨אמֶר יִרְמְיָ֧ה הַנָּבִ֛יא אֶל־חֲנַנְיָ֥ה הַנָּבִ֖יא שְׁמַֽע־נָ֣א חֲנַנְיָ֑ה לֹֽא־שְׁלָחֲךָ֣ יְהוָ֔ה וְאַתָּ֗ה הִבְטַ֛חְתָּ אֶת־הָעָ֥ם הַזֶּ֖ה עַל־שָֽׁקֶר ׃ טז לָכֵ֗ן כֹּה אָמַ֣ר יְהוָ֔ה הִנְנִי֙ מְשַֽׁלֵּֽחֲךָ֔ מֵעַ֖ל פְּנֵ֣י הָאֲדָמָ֑ה הַשָּׁנָה֙ אַתָּ֣ה מֵ֔ת כִּֽי־סָרָ֥ה דִבַּ֖רְתָּ אֶל־יְהוָֽה ׃ יז וַיָּ֛מָת חֲנַנְיָ֥ה הַנָּבִ֖יא בַּשָּׁנָ֣ה הַהִ֑יא בַּחֹ֖דֶשׁ הַשְּׁבִיעִֽי ׃

חנניה ניבא למשהו שיקרה תוך שנתיים.
ירמיהו סגר אתו חשבון תוך פחות משנה.