יהודה וישראל לעתיד משותף - ירמיהו ל' |מני גל

מאת: מני גל התמונה ויקיפדיה ת.פרסום: 04/03/20
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

ממלכת ישראל כבר חרבה מזמן. ממלכת יהודה עומדת לְהֵחָרֵב בעתיד הקרוב. שתי ממלכות אחיות אלה, שהרבה דם רע זרם בין שתיהן לאורך מאתיים שנה, עומדות להתאחד בעתיד שצופה להן ירמיהו. במרחבי האימפריה הבבלית כבר שוכנים במקומות שונים גולים מממלכת ישראל וגולים ממלכת יהודה. ידוע לנו גם כי עם חורבן ממלכת ישראל נדד חלק ניכר מאוכלוסייתה דרומה, אל ממלכת יהודה, והגדיל אותה מאד. בזכרונו של ירמיהו עוד קיימות המסורות אודות הממלכה המאוחדת מימי שאול, דוד ושלמה. שיבת ציון, המדומיינת על ידי הנביא, מתייחסת לכל בני ישראל, ללא הבדל. העתיד יחזור להיות משותף.

כִּי הִנֵּה יָמִים בָּאִים, נְאֻם יְהוָה, וְשַׁבְתִּי אֶת שְׁבוּת עַמִּי יִשְׂרָאֵל וִיהוּדָה, אָמַר יְהוָה, וַהֲשִׁבֹתִים אֶל הָאָרֶץ, אֲשֶׁר נָתַתִּי לַאֲבוֹתָם, וִירֵשׁוּהָ.

הדברים ברורים: מדובר בעם אחד (`עמי`) שיחזור אל ארץ אחת, זו שניתנה לאבותיו המשותפים לירושה. גם הפסוק הבא מייחד את נבואת הנחמה הזאת לבני ישראל כולם:

וְאֵלֶּה הַדְּבָרִים, אֲשֶׁר דִּבֶּר יְהוָה אֶל יִשְׂרָאֵל וְאֶל יְהוּדָה.

שם נוסף לעם ישראל שב ומופיע בפרק – `יעקב`:

וְאַתָּה - אַל תִּירָא, עַבְדִּי יַעֲקֹב, נְאֻם יְהוָֹה, וְאַל תֵּחַת, יִשְׂרָאֵל, כִּי הִנְנִי מוֹשִׁיעֲךָ מֵרָחוֹק וְאֶת זַרְעֲךָ מֵאֶרֶץ שִׁבְיָם, וְשָׁב יַעֲקֹב וְשָׁקַט, וְשַׁאֲנַן וְאֵין מַחֲרִיד.

יעקב הוא אבי שנים עשר השבטים, והמסורת אודות משפחתו עדיין אינה מפרידה בין תושבי שתי הממלכות.

ביטוי נוסף לראיית שני חלקי העם כלאום אחד – המלך המשותף שיהיה להם, והוא יהיה מבית דוד:

וְעָבְדוּ אֵת יְהוָה אֱלֹהֵיהֶם וְאֵת דָּוִד מַלְכָּם, אֲשֶׁר אָקִים לָהֶם.

הפסוק הבא מהדהד מקור עתיק, שהיה, ככל הנראה ידוע ומוכר לשומעיו:

הִנְנִי שָׁב שְׁבוּת אָהֳלֵי יַעֲקוֹב, וּמִשְׁכְּנֹתָיו אֲרַחֵם.

נזכרים בברכת בלעם בן בעור מספר במדבר?

מַה טֹּבוּ אֹהָלֶיךָ, יַעֲקֹב, מִשְׁכְּנֹתֶיךָ, יִשְׂרָאֵל!

גם הפסוק הסוגר את הפרק חוזר ומדגיש את יחוס הנבואה הזאת לשני חלקי העם:

בָּעֵת הַהִיא, נְאֻם יְהוָה, אֶהְיֶה לֵאלֹהִים לְכֹל מִשְׁפְּחוֹת יִשְׂרָאֵל, וְהֵמָּה יִהְיוּ לִי לְעָם.

אחת השאלות, המעסיקות את חוקרי המקרא השונים, היא האם שרידים מגולי ממלכת ישראל הצטרפו לשבי ציון, שמקורם היה בממלכת יהודה. בתיאור שיבת ציון שבספר דברי הימים א` מסופר כי השבים ארצה היו מהשבטים יהודה, בנימין, לוי, מנשה ואפרים, אך הדבר אינו מתיישב עם תיאור השבים ארצה שבספר עזרא. חידת עשרת השבטים הפכה לנושא חביב מאד בקרב יהודים לאורך ההיסטוריה.