מלך, שרים ונביא - כמו היום - ירמיהו ל"ז | עופר בורין

מאת: עופר בוריו התמונה PIXABaY ת.פרסום: 17/03/20
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

הימים ימי המלך צדקיהו.
הבבלים צרים על ירושלים.
ירמיהו מהלך בעיר באופן חופשי:

ד וְיִרְמְיָ֕הוּ בָּ֥א וְיֹצֵ֖א בְּת֣וֹךְ הָעָ֑ם וְלֹֽא־נָתְנ֥וּ אֹת֖וֹ בֵּ֥ית ֯הַכְּלִיא ׃

המלך צדקיהו מבקש שירמיהו יתפלל לעזרת יהוה:

ג וַיִּשְׁלַח֩ הַמֶּ֨לֶךְ צִדְקִיָּ֜הוּ אֶת־יְהוּכַ֣ל בֶּן־שֶֽׁלֶמְיָ֗ה וְאֶת־צְפַנְיָ֤הוּ בֶן־מַֽעֲשֵׂיָה֙ הַכֹּהֵ֔ן אֶל־יִרְמְיָ֥הוּ הַנָּבִ֖יא לֵאמֹ֑ר הִתְפַּלֶּל־נָ֣א בַעֲדֵ֔נוּ אֶל־יְהוָ֖ה אֱלֹהֵֽינוּ ׃

לא כתוב מה תשובת ירמיהו. אני רק יכול לנחש שהוא לא נענה לבקשה.
שערי השמיים נסגרו כבר קודם.
----------
המצור הבבלי מפסיק בגלל שבמצרים נערך פרעה לצאת לעזרת בן בריתו צדקיהו:

ה וְחֵ֥יל פַּרְעֹ֖ה יָצָ֣א מִמִּצְרָ֑יִם וַיִּשְׁמְע֨וּ הַכַּשְׂדִּ֜ים הַצָּרִ֤ים עַל־יְרוּשָׁלִַ֨ם֙ אֶת־שִׁמְעָ֔ם וַיֵּ֣עָל֔וּ מֵעַ֖ל יְרוּשָׁלִָֽם ׃

אם לרגע חשבנו שסיפור הצלת ירושלים מהמצור של סנחריב מלך אשור חוזר על עצמו, אז לא.
יהוה מבהיר לירמיהו שהבבלים עוד יחזרו:

ז כֹּֽה־אָמַ֤ר יְהוָה֙ אֱלֹהֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל כֹּה תֹֽאמְרוּ֙ אֶל־מֶ֣לֶךְ יְהוּדָ֔ה הַשֹּׁלֵ֧חַ אֶתְכֶ֛ם אֵלַ֖י לְדָרְשֵׁ֑נִי הִנֵּ֣ה׀ חֵ֣יל פַּרְעֹ֗ה הַיֹּצֵ֤א לָכֶם֙ לְעֶזְרָ֔ה שָׁ֥ב לְאַרְצ֖וֹ מִצְרָֽיִם ׃ ח וְשָׁ֨בוּ֙ הַכַּשְׂדִּ֔ים וְנִלְחֲמ֖וּ עַל־הָעִ֣יר הַזֹּ֑את וּלְכָדֻ֖הָ וּשְׂרָפֻ֥הָ בָאֵֽשׁ ׃
----------
מאחר ויש הפוגה במצור, מחליט ירמיהו לצאת מירושלים ולהתערות עם העם שמחוץ לעיר:

יב וַיֵּצֵ֤א יִרְמְיָ֨הוּ֙ מִיר֣וּשָׁלִַ֔ם לָלֶ֖כֶת אֶ֣רֶץ בִּנְיָמִ֑ן לַחֲלִ֥ק מִשָּׁ֖ם בְּת֥וֹךְ הָעָֽם ׃

לא ברור מהכתוב מה התכוון לעשות ירמיהו.
אבל בעיני השלטון זה ממש לא מצא חן. הוא נתפס בזמן יציאתו, הואשם בכוונת בגידה (כאילו רצה ללכת אל האויב הבבלי וליפול בידו), הוכה בידי השרים ונשלח לכלא:

יד וַיֹּ֨אמֶר יִרְמְיָ֜הוּ שֶׁ֗קֶר אֵינֶ֤נִּי נֹפֵל֙ עַל־הַכַּשְׂדִּ֔ים וְלֹ֥א שָׁמַ֖ע אֵלָ֑יו וַיִּתְפֹּ֤שׂ יִרְאִיָּיה֙ בְּיִרְמְיָ֔הוּ וַיְבִאֵ֖הוּ אֶל־הַשָּׂרִֽים ׃ טו וַיִּקְצְפ֧וּ הַשָּׂרִ֛ים עַֽל־יִרְמְיָ֖הוּ וְהִכּ֣וּ אֹת֑וֹ וְנָתְנ֨וּ אוֹת֜וֹ בֵּ֣ית הָאֵס֗וּר בֵּית יְהוֹנָתָ֣ן הַסֹּפֵ֔ר כִּֽי־אֹת֥וֹ עָשׂ֖וּ לְבֵ֥ית הַכֶּֽלֶא ׃

מעניין – כל זמן שירמיהו לא יצא מירושלים הוא מסתובב חופשי.
ברגע שניסה לצאת – הואשם כבוגד , הוכה ונשלח לכלא.
השלטון לא אוהב שמתנגדיו מסתובבים חופשי בעולם.
----------
המלך צדקיהו, לאחר ימים רבים שירמיהו בכלא, נפגש איתו בחשאי:

טז כִּ֣י בָ֧א יִרְמְיָ֛הוּ אֶל־בֵּ֥ית הַבּ֖וֹר וְאֶל־הַֽחֲנֻ֑יוֹת וַיֵּֽשֶׁב־שָׁ֥ם יִרְמְיָ֖הוּ יָמִ֥ים רַבִּֽים ׃ פ יז וַיִּשְׁלַח֩ הַמֶּ֨לֶךְ צִדְקִיָּ֜הוּ וַיִּקָּחֵ֗הוּ וַיִּשְׁאָלֵ֨הוּ הַמֶּ֤לֶךְ בְּבֵיתוֹ֙ בַּסֵּ֔תֶר וַיֹּ֕אמֶר הֲיֵ֥שׁ דָּבָ֖ר מֵאֵ֣ת יְהוָ֑ה וַיֹּ֤אמֶר יִרְמְיָ֨הוּ֙ יֵ֔שׁ וַיֹּ֕אמֶר בְּיַ֥ד מֶֽלֶךְ־בָּבֶ֖ל תִּנָּתֵֽן ׃

צדקיהו, כנראה מפחד שריו, נפגש עם ירמיהו בסתר כדי לנסות ולקבל עדכון מיהוה (פוליטיקה קטנה של ממלכת יהודה השוקעת).
ירמיהו לא משקר, ולמרות מצבו הקשה אומר למלך שאין עדכון והגורל נחרץ – `ביד מלך בבל תנתן`.
לא רק זאת שאינו נרתע מלומר את האמת, מבקש ירמיהו הקלה במצבו ויציאה מהכלא.
המלך נעתר לבקשה ומשחרר את ירמיהו מהכלא ושם אותו בחצר המטרה ומעניק לו ככר לחם מלכותית אחת ליום. זו מתנה בהחלט יקרת ערך בתקופת המצור.
אולי קיווה המלך שירמיהו יתרצה ויתפלל למענו אצל יהוה.
לא נראה לי שזה יעבוד על ירמיהו.
----------
איזה הבדל בהתנהלות בין השרים, המלך והנביא.
ירמיהו – האמת שלו נאמרת בכל תנאי.
השרים – שומרים על השלטון בכל מחיר, גם אם זה אומר לסגור את שערי העיר בפני יציאת נביא האמת ממנה.
והמלך – שרדן. מנסה לשאת חן בעיני כולם, מפעיל "שוחד" אם צריך, ומנסה ולקבל הקלה מיהוה.
סיטואציה מוכרה לכולנו.