העמונים מתהפכים שוב... ירמיהו מ"א |מני גל

מאת: מני גל התמונה canstockphoto Prazis ת.פרסום: 24/03/20
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

יחסי ממלכת עמון וממלכת יהודה ידעו מהפכים בין שיתופי פעולה למאבקים עוינים. עוד בימי יהויקים ניסו ממלכות האזור, ובתוכן יהודה ועמון, להתארגן למרידה משותפת נגד בבל. ירמיהו ניסה להניא אותם ממעשה מסוכן זה. מסתבר ששיתוף פעולה זה היה קצר טווח, ועד מהרה שבו בני עמון ללטוש עין אל עברי מחוזות בממלכת יהודה וניסו להשתלט עליהם.

וכך כתוב בירמיהו כ"ז:

א בְּרֵאשִׁית מַמְלֶכֶת יְהוֹיָקִם בֶּן יֹאושִׁיָּהוּ מֶלֶךְ יְהוּדָה הָיָה הַדָּבָר הַזֶּה אֶל יִרְמְיָה מֵאֵת יְהוָה לֵאמֹר: כֹּה אָמַר יְהוָה אֵלַי: עֲשֵׂה לְךָ מוֹסֵרוֹת וּמֹטוֹת, וּנְתַתָּם עַל צַוָּארֶךָ, וְשִׁלַּחְתָּם אֶל מֶלֶךְ אֱדוֹם וְאֶל מֶלֶךְ מוֹאָב וְאֶל מֶלֶךְ בְּנֵי עַמּוֹן וְאֶל מֶלֶךְ צֹר וְאֶל מֶלֶךְ צִידוֹן בְּיַד מַלְאָכִים הַבָּאִים יְרוּשָׁלִַם אֶל צִדְקִיָּהוּ מֶלֶךְ יְהוּדָה וְצִוִּיתָ אֹתָם, אֶל אֲדֹנֵיהֶם לֵאמֹר: ... אָנֹכִי נָתַתִּי אֶת כָּל הָאֲרָצוֹת הָאֵלֶּה בְּיַד נְבוּכַדְנֶאצַּר מֶלֶךְ בָּבֶל, עַבְדִּי, וְגַם אֶת חַיַּת הַשָּׂדֶה נָתַתִּי לוֹ לְעָבְדוֹ. ז וְעָבְדוּ אֹתוֹ כָּל הַגּוֹיִם, וְאֶת בְּנוֹ וְאֶת בֶּן בְּנוֹ, עַד בֹּא עֵת אַרְצוֹ גַּם הוּא, וְעָבְדוּ בוֹ גּוֹיִם רַבִּים וּמְלָכִים גְּדֹלִים, וְהָיָה הַגּוֹי וְהַמַּמְלָכָה, אֲשֶׁר לֹא יַעַבְדוּ אֹתוֹ, אֶת נְבוּכַדְנֶאצַּר מֶלֶךְ בָּבֶל, וְאֵת אֲשֶׁר לֹא יִתֵּן אֶת צַוָּארוֹ בְּעֹל מֶלֶךְ בָּבֶל - בַּחֶרֶב וּבָרָעָב וּבַדֶּבֶר אֶפְקֹד עַל הַגּוֹי הַהוּא, נְאֻם יְהוָה, עַד תֻּמִּי אֹתָם, בְּיָדוֹ, וְאַתֶּם אַל תִּשְׁמְעוּ אֶל נְבִיאֵיכֶם וְאֶל קֹסְמֵיכֶם, וְאֶל חֲלֹמֹתֵיכֶם, וְאֶל עֹנְנֵיכֶם, וְאֶל כַּשָּׁפֵיכֶם, אֲשֶׁר הֵם אֹמְרִים אֲלֵיכֶם לֵאמֹר: לֹא תַעַבְדוּ אֶת מֶלֶךְ בָּבֶל.

כעת, אחרי החורבן, מסתבר שהעמונים חזרו לסורם, והם לוטשים עיניהם לבחוש בפוליטיקה האומללה של ארץ יהודה החרבה. בפרק הקודם, פרק מ`, מסופר על מזימתו של ישמעאל בן נתניה בחסות מלך עמון:

וְיוֹחָנָן בֶּן קָרֵחַ וְכָל שָׂרֵי הַחֲיָלִים אֲשֶׁר בַּשָּׂדֶה בָּאוּ אֶל גְּדַלְיָהוּ הַמִּצְפָּתָה, וַיֹּאמְרוּ אֵלָיו: הֲיָדֹעַ תֵּדַע, כִּי בַּעֲלִיס מֶלֶךְ בְּנֵי עַמּוֹן שָׁלַח אֶת יִשְׁמָעֵאל בֶּן נְתַנְיָה לְהַכֹּתְךָ נָפֶשׁ? וְלֹא הֶאֱמִין לָהֶם גְּדַלְיָהוּ בֶּן אֲחִיקָם.

מה קרה בעת המתקפה הבבלית על ממלכת יהודה? האם נשארו העמונים פאסיביים, והמתינו לראות מה יקרה? האם זיהו הזדמנות להרוויח נתח כלשהו ממשאבי ארץ יהודה לאחר החורבן?

יוחנן בן קרח ראה בישמעאל בן נתניה סכנה לשלטון הרופף של גדליהו בן אחיקם, והוא חשד בו, בישמעאל, שהוא שליחו של בעליס מלך בני עמון. יתכן שישמעאל ואנשיו, ויוחנן בתוכם, ברחו בזמן החורבן לארץ בני עמון, וכך ניצלו חייהם. החשד לקשר בין ישמעאל לבעליס מקבל אישוש מהמסופר בפרקנו:

וַיָּקָם יִשְׁמָעֵאל בֶּן נְתַנְיָה וַעֲשֶׂרֶת הָאֲנָשִׁים אֲשֶׁר הָיוּ אִתּוֹ, וַיַּכּוּ אֶת גְּדַלְיָהוּ בֶן אֲחִיקָם בֶּן שָׁפָן בַּחֶרֶב, וַיָּמֶת אֹתוֹ, אֲשֶׁר הִפְקִיד מֶלֶךְ בָּבֶל בָּאָרֶץ... וַיִּשְׁבְּ יִשְׁמָעֵאל אֶת כָּל שְׁאֵרִית הָעָם אֲשֶׁר בַּמִּצְפָּה, אֶת בְּנוֹת הַמֶּלֶךְ וְאֶת כָּל הָעָם הַנִּשְׁאָרִים בַּמִּצְפָּה, אֲשֶׁר הִפְקִיד נְבוּזַרְאֲדָן רַב טַבָּחִים אֶת גְּדַלְיָהוּ בֶּן אֲחִיקָם, וַיִּשְׁבֵּם יִשְׁמָעֵאל בֶּן נְתַנְיָה, וַיֵּלֶךְ לַעֲבֹר אֶל בְּנֵי עַמּוֹן.

ישמעאל מתכוון לקחת בשבי את האנשים שהיו במצפה, ובתוכם בנות המלך (צדקיהו?) ולעבור אל ממלכת עמון. הפיכה זו, אשר יזם ישמעאל, אולי בעידוד בעליס העמוני, נכשלת מול התנגדותו של יוחנן בן קרח, שהכירו ואף הזהיר את גדליהו מפניו.

וְיִשְׁמָעֵאל בֶּן נְתַנְיָה, נִמְלַט בִּשְׁמֹנָה אֲנָשִׁים מִפְּנֵי יוֹחָנָן, וַיֵּלֶךְ אֶל בְּנֵי עַמּוֹן.

הוא בורח אל ממלכת עמון, וכנראה היה לו ביטוח חיים שם, אצל בעליס.

על האינטרסים של העמונים בארץ ישראל נלמד מפרק מאוחר יותר בירמיהו, פרק מ"ט:

לִבְנֵי עַמּוֹן, כֹּה אָמַר יְהוָה: הֲבָנִים אֵין לְיִשְׂרָאֵל, אִם יוֹרֵשׁ אֵין לוֹ? מַדּוּעַ יָרַשׁ מַלְכָּם אֶת גָּד, וְעַמּוֹ בְּעָרָיו יָשָׁב?

גד כשבט עברי או כמחוז גיאוגרפי, ישב בעבר הירדן המזרחי, וגבול לו עם בני עמון. למלך העמונים היה אינטרס עתיק יומין להשתלט לפחות על אותו אזור, שלפני החורבן היה שייך עדיין, ככל הנראה, לממלכת יהודה.