צום יצחק - ירמיהו מ"א | עופר בורין

מאת: עופר בורין התמונה pixabay ת.פרסום: 24/03/20
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

גדליהו מנסה לקרב אליו את ישמעאל בן נתניה וחבורתו, שעליהם קיבל ידיעה מודיעינית שהם מבקשים להרוג אותו.
מה יותר מקרב מארוחה משותפת?

א וַיְהִ֣י׀ בַּחֹ֣דֶשׁ הַשְּׁבִיעִ֗י בָּ֣א יִשְׁמָעֵ֣אל בֶּן־נְתַנְיָ֣ה בֶן־אֱלִישָׁמָ֣ע מִזֶּ֣רַע הַמְּלוּכָה וְרַבֵּ֨י הַמֶּ֜לֶךְ וַעֲשָׂרָ֨ה אֲנָשִׁ֥ים אִתּ֛וֹ אֶל־גְּדַלְיָ֥הוּ בֶן־אֲחִיקָ֖ם הַמִּצְפָּ֑תָה וַיֹּ֨אכְלוּ שָׁ֥ם לֶ֛חֶם יַחְדָּ֖ו בַּמִּצְפָּֽה ׃

פרט מעניין – ישמעאל בן נתניה הוא מזרע המלוכה. כלומר, מזרע דויד. ייתכן והסיבה לרצח היא חוסר היכולת שלו לקבל מנהיג שאינו מ"זרע המלוכה"?
----------
בלי הרבה עיכובים סיפור הרצח לפנינו:

ב וַיָּקָם֩ יִשְׁמָעֵ֨אל בֶּן־נְתַנְיָ֜ה וַעֲשֶׂ֥רֶת הָאֲנָשִׁ֣ים׀ אֲשֶׁר־הָי֣וּ אִתּ֗וֹ וַיַּכּוּ אֶת־גְּדַלְיָ֨הוּ בֶן־אֲחִיקָ֧ם בֶּן־שָׁפָ֛ן בַּחֶ֖רֶב וַיָּ֣מֶת אֹת֑וֹ אֲשֶׁר־הִפְקִ֥יד מֶֽלֶךְ־בָּבֶ֖ל בָּאָֽרֶץ ׃

תוך כדי ארוחת הקירוב שארגן גדליהו, קם ישמעאל בן נתניה ורוצח אותו.
הוא ואנשיו גם רוצחים את כל מי שבא לארוחה עם גדליהו – יהודים ובבלים שכנראה היו קרובים לגדליהו.
----------
הרצח נשמר בסוד.
ישמעאל בן נתניה ממשיך במסע ההרג ולוקח שמונים ישראלים שבאו מהשומרון כדי להעלות מנחה ליהוה לאחר חורבן הבית בירושלים, ורוצח גם אותם.
עשרה מהם הוא משאיר בחיים תמורת שוחד:

ז וַיְהִ֕י כְּבוֹאָ֖ם אֶל־תּ֣וֹךְ הָעִ֑יר וַיִּשְׁחָטֵ֞ם יִשְׁמָעֵ֤אל בֶּן־נְתַנְיָה֙ אֶל־תּ֣וֹךְ הַבּ֔וֹר ה֖וּא וְהָאֲנָשִׁ֥ים אֲשֶׁר־אִתּֽוֹ ׃ ח וַעֲשָׂרָ֨ה אֲנָשִׁ֜ים נִמְצְאוּ־בָ֗ם וַיֹּאמְר֤וּ אֶל־יִשְׁמָעֵאל֙ אַל־תְּמִתֵ֔נוּ כִּֽי־יֶשׁ־לָ֤נוּ מַטְמֹנִים֙ בַּשָּׂדֶ֔ה חִטִּ֥ים וּשְׂעֹרִ֖ים וְשֶׁ֣מֶן וּדְבָ֑שׁ וַיֶּחְדַּ֕ל וְלֹ֥א הֱמִיתָ֖ם בְּת֥וֹךְ אֲחֵיהֶֽם ׃

שוחט וזורק לבור – מהדורה מוקדמת של דעא"ש.
----------
ישמעאל בן נתניה לוקח בשבי את כל היהודים שנמצאים במצפתה ובורח אתם לעמון במטרה לחבור למלך עמון. עוד בפרק הקודם קראנו על קשר בינו לבין מלך עמון.
----------
סיכום קצר: נרצחו גדליה נציב הבבלים והמקורבים אליו ומשלחת של ישראלים שבאו משומרון.
המסר ברור – גם בני יהודה, גם בבלים וגם בני ישראל נרצחים על ידי ישמעאל בן נתניה.
אין אצל הרוצח אפליה.
----------
ברגע שנודע על הרצח, מחליטים יוחנן בן קרח (זה שהזהיר את גדליהו מפני הצפוי) ואנשיו לרדוף אחרי הרוצח.
הם פוגשים בו בגבעון.
השבויים שלקח הרוצח שמחים לראות שיש התנגדות והם עוזבים את הרוצח וחוברים ליוחנן בן קרח:

יג וַיְהִ֗י כִּרְא֤וֹת כָּל־הָעָם֙ אֲשֶׁ֣ר אֶת־יִשְׁמָעֵ֔אל אֶת־יֽוֹחָנָן֙ בֶּן־קָרֵ֔חַ וְאֵ֛ת כָּל־שָׂרֵ֥י הַחֲיָלִ֖ים אֲשֶׁ֣ר אִתּ֑וֹ וַיִּשְׂמָֽחוּ ׃ יד וַיָּסֹ֨בּוּ֙ כָּל־הָעָ֔ם אֲשֶׁר־שָׁבָ֥ה יִשְׁמָעֵ֖אל מִן־הַמִּצְפָּ֑ה וַיָּשֻׁ֨בוּ֙ וַיֵּ֣לְכ֔וּ אֶל־יֽוֹחָנָ֖ן בֶּן־קָרֵֽחַ ׃

ישמעאל בורח לעמון עם שמונה אנשים בלבד.
יותר לא נשמע עליו.
----------
מה יעשו יוחנן בן קרח ואנשיו? בוודאי הם חוששים מנחת זרועו של נבוכדנצאר לאחר שישמע על הרצח של גדליהו. על זה נשמע בהמשך.
----------
רבים מחפשים את הקשר או הלקחים בין הרצח הפוליטי של גדליהו, לפני 2600 שנה, לבין הרצח הפוליטי של יצחק רבין, בנובמבר 1995.
אני מבקש להתמקד בתגובה שלאחר הרצח.
עם מי הולך העם?
לפני 2600 שנה העם פעל לא רק נגד הרוצח אלא גם נגד הדרך אותה הוא מייצג. מול הקנאות של ישמעאל בן נתניה, שרצח את גדליהו, אנשיו ועל הדרך גם לקח שוחד ורצח שבעים מאנשי ישראל, העמיד העם קבוצה של לוחמים שעמדה מולו וגירשה אותו מעל אדמת ארץ ישראל לבלי שוב.
אחרי רצח רבין, חצי שנה לאחר הרצח, העם בחר להיצמד לימין.
מאז הרצח ועד היום, למרות ניסיונות של שמעון פרס, אהוד ברק, אריאל שרון ואהוד אולמרט, העם מצביע ימינה. הלאומיות הלאומנות והקנאות מתגברים ואין מי שעומד מנגד.
מבחינתי זה הלקח וזה ההקשר – מול קיצוניות ומול ביטוי רצחני שלה חייבים לעמוד ולהתמודד ללא חשש.
כל שנה, בצום גדליהו, אני צם. בשבילי זה צום יצחק.
----------
ואיפה ירמיהו בכל הסיפור הזה? הוא יופיע בפרק הבא.
בעבר הוא דבק בחיים בארץ ישראל ולא בגולה, גם אם תחת שלטון זר.
מה הוא יחליט הפעם?