מה כבר מבקש אדם? -ירמיהו מ"ה | עופר בורין

מאת: יונה ארזי ת.פרסום: 27/03/20
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

לקראת סוף ספר ירמיהו, נבואה אישית קצרה לסופר/עוזר של ירמיהו: `ברוך בן נריה`.
סה"כ חמישה פסוקים והינה הם לפניכם:

א הַדָּבָ֗ר אֲשֶׁ֤ר דִּבֶּר֙ יִרְמְיָ֣הוּ הַנָּבִ֔יא אֶל־בָּר֖וּךְ בֶּֽן־נֵֽרִיָּ֑ה בְּכָתְבוֹ֩ אֶת־הַדְּבָרִ֨ים הָאֵ֤לֶּה עַל־סֵ֨פֶר֙ מִפִּ֣י יִרְמְיָ֔הוּ בַּשָּׁנָה֙ הָֽרְבִעִ֔ית לִיהוֹיָקִ֧ים בֶּן־יֹאשִׁיָּ֛הוּ מֶ֥לֶךְ יְהוּדָ֖ה לֵאמֹֽר ׃ ס ב כֹּֽה־אָמַ֥ר יְהוָ֖ה אֱלֹהֵ֣י יִשְׂרָאֵ֑ל עָלֶ֖יךָ בָּרֽוּךְ ׃ ג אָמַ֨רְתָּ֙ אֽוֹי־נָ֣א לִ֔י כִּֽי־יָסַ֧ף יְהוָ֛ה יָג֖וֹן עַל־מַכְאֹבִ֑י יָגַ֨עְתִּי֙ בְּאַנְחָתִ֔י וּמְנוּחָ֖ה לֹ֥א מָצָֽאתִי ׃ ס ד כֹּ֣ה׀ תֹּאמַ֣ר אֵלָ֗יו כֹּה אָמַ֣ר יְהוָ֔ה הִנֵּ֤ה אֲשֶׁר־בָּנִ֨יתִי֙ אֲנִ֣י הֹרֵ֔ס וְאֵ֥ת אֲשֶׁר־נָטַ֖עְתִּי אֲנִ֣י נֹתֵ֑שׁ וְאֶת־כָּל־הָאָ֖רֶץ הִֽיא ׃ ה וְאַתָּ֛ה תְּבַקֶּשׁ־לְךָ֥ גְדֹל֖וֹת אַל־תְּבַקֵּ֑שׁ כִּ֡י הִנְנִי֩ מֵבִ֨יא רָעָ֤ה עַל־כָּל־בָּשָׂר֙ נְאֻם־יְהוָ֔ה וְנָתַתִּ֨י לְךָ֤ אֶֽת־נַפְשְׁךָ֙ לְשָׁלָ֔ל עַ֥ל כָּל־הַמְּקֹמ֖וֹת אֲשֶׁ֥ר תֵּֽלֶךְ־שָֽׁם ׃

מתנהלת כאן שיחה בין ירמיהו הנביא לסופר שלו ברוך בן נריה.
הזמן: מלכות יהויקים.
המקום: ירמיהו בבית הכלא ומבקש מברוך בן נריה לכתוב עבורו את נבואות הזעם שלו ולהקריא אותן בפני העם בהזדמנות הקרובה.
ברוך מקיים את מצוות ירמיהו והמלך יהויקים שורף את הספר שכתב ברוך בן נריה עבור ירמיהו.
יהוה מנחה את ירמיהו לכתוב את הספר שוב ולגנוז אותו עבור הדורות הבאים.
----------
ברוך בן נריה היה כנראה שבור מכל הנבואות האלה ופונה לירמיהו ומסביר שהוא מיואש ולא מוצא מנוחה לנפשו:

ג אָמַ֨רְתָּ֙ אֽוֹי־נָ֣א לִ֔י כִּֽי־יָסַ֧ף יְהוָ֛ה יָג֖וֹן עַל־מַכְאֹבִ֑י יָגַ֨עְתִּי֙ בְּאַנְחָתִ֔י וּמְנוּחָ֖ה לֹ֥א מָצָֽאתִי ׃

ירמיהו עונה לו בנבואה אישית:

חבל שתיקח ללב. יהוה כבר החליט על החורבן המלא ולכן לא יעזור דבר:

ד כֹּ֣ה׀ תֹּאמַ֣ר אֵלָ֗יו כֹּה אָמַ֣ר יְהוָ֔ה הִנֵּ֤ה אֲשֶׁר־בָּנִ֨יתִי֙ אֲנִ֣י הֹרֵ֔ס וְאֵ֥ת אֲשֶׁר־נָטַ֖עְתִּי אֲנִ֣י נֹתֵ֑שׁ וְאֶת־כָּל־הָאָ֖רֶץ הִֽיא ׃

לבקש מנוחה לנפש זו בקשה שאין טעם לבקש. תסתפק בכך שאתה תזכה להישאר חי כשכל האחרים ימותו:

ה וְאַתָּ֛ה תְּבַקֶּשׁ־לְךָ֥ גְדֹל֖וֹת אַל־תְּבַקֵּ֑שׁ כִּ֡י הִנְנִי֩ מֵבִ֨יא רָעָ֤ה עַל־כָּל־בָּשָׂר֙ נְאֻם־יְהוָ֔ה וְנָתַתִּ֨י לְךָ֤ אֶֽת־נַפְשְׁךָ֙ לְשָׁלָ֔ל עַ֥ל כָּל־הַמְּקֹמ֖וֹת אֲשֶׁ֥ר תֵּֽלֶךְ־שָֽׁם ׃

מעניין שלבקש מנוחה לנפש מתואר בפסוק כלבקש `גדולות`. כאילו, מי יודע מה בקשתי?
יש המפרשים את בקשת המנוחה לנפש כבקשה של ברוך בן נריה להפוך לנביא אחרי ירמיהו.
אני חושב שכל אחד מאתנו יודע, שלפעמים מנוחה לנפש היא בקשה פשוטה למעט שקט ופחות צרות והתמודדויות עם קשיי היומיום.
את זה מבקש `ברוך בן נריה` ועל זה עונה לו ירמיהו – החיים עצמם, על שלל הצרות והקשיים וההתמודדויות, הם המנוחה.
----------
חז"ל כתבו: `איזהו עשיר – השמח בחלקו`.
ירמיהו אומר לברוך בן נריה: `תהייה מאושר בחלקך`.
ייתכן ומי שיודע להיות עשיר עם חלקו יכול להגיע גם לאושר פנימי (על זה תמיד אפשר להוסיף עוד).
-----
אבי קורן כתב, שלמה אימברמן הלחין ומיטיב לבצע שלמה ארצי:

כבר יבשו עינינו מדמעות,
ופינו כבר נותר אילם בלי קול.
מה עוד נבקש, אמור מה עוד?
כמעט ביקשנו לנו את הכל.

את הגשם תן רק בעיתו,
ובאביב פזר לנו פרחים,
ותן שיחזור שוב לביתו,
יותר מזה אנחנו לא צריכים.

כבר כאבנו אלף צלקות,
עמוק בפנים הסתרנו אנחה.
כבר יבשו עינינו מלבכות -
אמור שכבר עמדנו במבחן.

את הגשם תן רק בעיתו,
ובאביב פזר לנו פרחים,
ותן לה להיות שנית איתו -
יותר מזה אנחנו לא צריכים.

כבר כיסינו תל ועוד אחד,
טמנו את ליבנו בין ברושים.
עוד מעט תפרוץ האנחה -
קבל זאת כתפילה מאוד אישית.

את הגשם תן רק בעיתו,
ובאביב פזר לנו פרחים,
ותן לנו לשוב ולראותו -
יותר מזה אנחנו לא צריכים

https://www.youtube.com/watch?v=HSR40XoN12w