האם יש לך סימן דיו על המצח? יחזקאל ט'| עופר בורין

מאת: עופר בורין התמונה pixabay ת.פרסום: 19/04/20
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

אם חשבנו שאת ירושלים החריב נבוכדנצאר, הרי שחזון יחזקאל מלמד משהו אחר.
שש דמוית נקראות על-ידי יהוה לבצע את מלאכת החיסול של בני יהודה בירושלים:

א וַיִּקְרָ֣א בְאָזְנַ֗י ק֤וֹל גָּדוֹל֙ לֵאמֹ֔ר קָרְב֖וּ פְּקֻדּ֣וֹת הָעִ֑יר וְאִ֛ישׁ כְּלִ֥י מַשְׁחֵת֖וֹ בְּיָדֽוֹ ׃ ב וְהִנֵּ֣ה שִׁשָּׁ֣ה אֲנָשִׁ֡ים בָּאִ֣ים׀ מִדֶּרֶךְ־שַׁ֨עַר הָעֶלְי֜וֹן אֲשֶׁ֣ר׀ מָפְנֶ֣ה צָפ֗וֹנָה וְאִ֨ישׁ כְּלִ֤י מַפָּצוֹ֙ בְּיָד֔וֹ וְאִישׁ־אֶחָ֤ד בְּתוֹכָם֙ לָבֻ֣שׁ בַּדִּ֔ים וְקֶ֥סֶת הַסֹּפֵ֖ר בְּמָתְנָ֑יו וַיָּבֹ֨אוּ֙ וַיַּ֣עַמְד֔וּ אֵ֖צֶל מִזְבַּ֥ח הַנְּחֹֽשֶׁת ׃

קרבו פקודות העיר – יום הדין מתקרב מסביר יהוה ליחזקאל.
ולביצוע המשימה נקראים ששה אנשים הבאים מחוץ לעיר עם כלי מפץ בידיהם.
ועוד איש אחד, לבוש בגדים פשוטים ועט עם דיו באמתחתו.
צבא השם נכון למשימה!
----------
ומה המשימה – האיש עם עט הדיו מצווה לעבור בעיר ולסמן את מצחם של אלה שלא חטאו.

ד וַיֹּ֤אמֶר יְהוָה֙ ֯אֵלוֹ עֲבֹר֙ בְּת֣וֹךְ הָעִ֔יר בְּת֖וֹךְ יְרֽוּשָׁלִָ֑ם וְהִתְוִ֨יתָ תָּ֜ו עַל־מִצְח֣וֹת הָאֲנָשִׁ֗ים הַנֶּֽאֱנָחִים֙ וְהַנֶּ֣אֱנָקִ֔ים עַל כָּל־הַתּ֣וֹעֵב֔וֹת הַֽנַּעֲשׂ֖וֹת בְּתוֹכָֽהּ ׃

ששת האנשים עם כלי המפץ בידם, מצווים לעבור בעיר, וכל מי שלא מסומן בדיו ההגנה – להרוג אותו.

----------
קשה שלא לשים לב להיסטוריה של הסימנים והמספרים של עם ישראל.
לפני יציאת מצרים נדרשו העברים לסמן את בתיהם כדי שאלוהים יפסח על ביתם ולא יפגע בהם בליל מכת הבכורות. אז הסימון בוצע על ידי העברים עצמם. הפעם הסימון מבוצע על-ידי איש חיצוני. בשני המקרים הסימון בא להגן מהרג.
גם קין קבל סימן הגנה מיהוה.
שישה אנשים חיצוניים נקראו לביצוע מלאכת ההרג. שישה מיליונים מבני עמנו נרצחו בשואה על – ידי הגרמנים. בחזון יחזקאל סומנו הצדיקים ואילו בזמן השואה סומנו כולם בטלאי הצהוב הארור.
----------
מעניין מאיפה מתחילה פעולת החיסול:

ו זָקֵ֡ן בָּח֣וּר וּבְתוּלָה֩ וְטַ֨ף וְנָשִׁ֜ים תַּהַרְג֣וּ לְמַשְׁחִ֗ית וְעַל־כָּל־אִ֨ישׁ אֲשֶׁר־עָלָ֤יו הַתָּו֙ אַל־תִּגַּ֔שׁוּ וּמִמִּקְדָּשִׁ֖י תָּחֵ֑לּוּ וַיָּחֵ֨לּוּ֙ בָּאֲנָשִׁ֣ים הַזְּקֵנִ֔ים אֲשֶׁ֖ר לִפְנֵ֥י הַבָּֽיִת ׃

ממקדשי תחלו – כלומר, קודם כל להרוג את המקורבים ביותר לפולחן הדתי. אלה היושבים בתוך בית המקדש – דוגמא אישית!
יהוה לא מקנה שום חשיבות לקרבה לבית המקדש. להיפך. כל אותם אנשים המחזיקים מעצמם קרובים ליהוה ומצפים שבית המקדש יגן עליהם יחוסלו ראשונים.
----------
יחזקאל נזעק ומבקש מיהוה שלא להשמיד את כל בית ישראל.
ויהוה עונה במידת הדין:

ט וַיֹּ֣אמֶר אֵלַ֗י עֲוֹ֨ן בֵּֽית־יִשְׂרָאֵ֤ל וִֽיהוּדָה֙ גָּדוֹל֙ בִּמְאֹ֣ד מְאֹ֔ד וַתִּמָּלֵ֤א הָאָ֨רֶץ֙ דָּמִ֔ים וְהָעִ֖יר מָלְאָ֣ה מֻטֶּ֑ה כִּ֣י אָמְר֗וּ עָזַ֤ב יְהוָה֙ אֶת־הָאָ֔רֶץ וְאֵ֥ין יְהוָ֖ה רֹאֶֽה ׃ י וְגַ֨ם־אֲנִ֔י לֹא־תָח֥וֹס עֵינִ֖י וְלֹ֣א אֶחְמֹ֑ל דַּרְכָּ֖ם בְּרֹאשָׁ֥ם נָתָֽתִּי
----------
ובצבא השם, יש גם דיווח לאחר ביצוע:

יא וְהִנֵּ֞ה הָאִ֣ישׁ׀ לְבֻ֣שׁ הַבַּדִּ֗ים אֲשֶׁ֤ר הַקֶּ֨סֶת֙ בְּמָתְנָ֔יו מֵשִׁ֥יב דָּבָ֖ר לֵאמֹ֑ר עָשִׂ֕יתִי ֯כַאֲשֶׁר צִוִּיתָֽנִי ׃

----------
כדי להינצל מחמת הזעם של יהוה צריך להיות בקבוצת האנשים הסובלת והנאנקת מכל הפשעים והחטאים הנעשים בירושלים.
מחאה חברתית מקבלת חיזוק מצד יהוה.
כל אחד כדאי שיבחן את עצמו האם הוא מקבל סימן הגנה מהאיש עם עט הדיו או לא.
כל יום. לא רק בחודש אלול ולא רק בזמן מלחמה.