גיאופוליטיקה ותיאולוגיה - יחזקאל י"ז | מיכאל פדידה

מאת: מיכאל פדידה התמונה גוסטב דורה ויקיפדיה ת.פרסום: 29/04/20
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

יחזקאל ידע שבבל כבשה את ממלכת יהודה והחריבה אותה בגלל כוחה האימפריאלי העצום. הסבר זה לא סיפק אותו, כי הוא דבק בתורת הגמול המקראית – חורבן וגלות קורים בגלל חטאי העם. לכן גם החורבן בימיו הוא תוצאה של חטאי העם ובבל פעלה בנידון כזרוע מענישה של אלהים.

פרקנו הוא הדגמה טובה לשילוב בין ההסבר הגיאופוליטי והתיאולוגי לחורבן. הנמשל של המשל הציורי (שני נשרים, צמרת ארז וגפן) הוא שצדקיהו הפר את הברית שכרת עם מלך בבל ומרד בו, תוך ציפיה לקבל סיוע ממצרים, ציפיה שנכזבה. הפרת הברית תגרום למסע ענישה של הבבלים והגלית צדקיהו לבבל. במקביל אלהים רואה בהפרת הברית הפוליטית של צדקיהו עם בבל הפרת ברית של צדקיהו איתו. לכן אלהים יעניש בעצמו את צדקיהו וישפוט אותו בעצמו בבבל. (יש פרשנים שרואים הקבלה בין הפרת הברית של צדקיהו עם בבל להפרת הברית בין צדקיהו ועם ישראל לבין אלהים).

מכל מקום, מעניין שיחזקאל לא מסתפק בהענשת צדקיהו על ידי בבל אלא רואה באותו עונש גם עונש ישיר של אלהים. העונש על ידי הבבלים: "...אם לא במקום המלך הממליך אותו אשר בזה את אלתו ואשר הפר את בריתו, אתו בתוך מלך בבל ימות". העונש על ידי אלהים: "לכן כה אמר ה` אלהים: אם לא אלתי אשר בזה ובריתי אשר הפיר ונתתיו בראש. ופרשתי עליו רשתי ונתפש במצודתי והביאותיהו בבלה ונשפטתי אתו שם מעלו אשר מעל בי".